شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
۸ نفر

بوق، ترافیک و توقف طولانی مدت، از سال‌ها قبل نه تنها گریبان رانندگان و مسافران ورودی به محدوده میدان صنعت شهرک غرب بلکه همه ساکنان را گرفته است. چون هر روز به تعداد خودروهای پشت چراغ قرمزهای بلوار خوردین و انتهای بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری افزوده می‌شود و صدای بوق‌های ممتد هم تمامی ندارد.

میدان صنعت

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: میدان صنعت محله شهرک غرب، نام آشنا برای آن دسته از افرادی است که با مراکز اداری خاص فعال در این محدوده سر و کار دارند، می‌خواهند به محله‌های شمالی پایتخت بروند یا گشتی در مراکز تجاری بزنند. البته محل تبادل سفر از غرب به محدوده‌های شرقی تهران هم هست. اما تمام این افراد هنگام تردد باید حداقل نیم ساعت از وقت خود را در این میدان نه چندان بزرگ سپری کنند. چون ترافیک حرف اول را در این میدان به‌ویژه در ساعت‌های صبحگاهی و عصرگاهی می‌زند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

چرا این میدان پایتخت همیشه قفل است؟

توقف نیم ساعتی در فاصله ۲۰۰ متری

میدان صنعت یکی از معابر پر تردد شهر تهران است که از سمت شرق به بلوار خوردین، از ضلع غرب به بلوار فرحزادی، از سمت شمال به بلوار پاک‌نژاد و از ضلع جنوب به بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری می‌رسد. وجود پایانه‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی در جنوب غربی و شرقی آن و ایستگاه مترو صنعت هم باعث شده تا ازدحام مردم در این محدوده بیش از تصور باشد.

«فرید شاهمرادی» از کارکنان بیمارستان آتیه که از شهرک ولی‌عصر(عج) به اینجا می‌آید می‌گوید: «همه مسیر یک طرف و محدوده ۵۰۰‌متر پایانی یعنی از پل شهید همت تا میدان صنعت طرف دیگر ماجراست. در این ۵۰۰‌متر پایانی آنقدر ترافیک هست که قابل وصف نیست. باید چند چراغ قرمز صبر کرد تا نوبت خروج از میدان برسد و بعد آن هم تازه شروع ماجراست چون خودروها در هم گره می‌خورند و اگر در رانندگی حرفه‌ای نباشید تصادف حتمی خواهد بود.»

«میترا عباسی» هم از افرادی است که با اتوبوس‌های پایانه صنعت به آزادی تردد می‌کند و می‌گوید: «ایستگاه اتوبوس داخل پایانه قرار دارد. عصرهای میدان صنعت به آزادی برای رسیدن به میدان و ورود به بزرگراه باید مسیر شمال بلوار خوردین طی کند و بعد از دورزدن در تقاطع هرمزان، تازه مشکلات شروع می‌شود چون عصرها ترافیک از بلوار خوردین به سمت میدان خیلی زیاد است و گاه مسیر ۲۰۰ متری را نیم ساعت در ترافیک می‌مانیم.»

صبح تا غروب با صدای بوق

افزایش‌ ترددها و خودروها ساکنان اطراف شهرک را هم دچار دردسر کرده است. «علی محمدزاده» از ساکنان قدیمی برج‌های شهرک غرب دراین‌باره می‌گوید: «روزگاری که به این محله آمدیم نه از بوق ماشین خبری بود و نه ترافیک. سال‌ها وضعیت خوبی داشتیم. تا اینکه مدیران تصمیم گرفتند دسترسی به بخشی از بلوار شهید پاک‌نژاد را ببندند. آن موقع تازه دردسرهای ما شروع شد. ورود کارگاه مترو و سرو صداهای آن و بعد هم بسته شدن یکی از مسیرهای میدان و ترافیک و ازدحام خودروها. این روزها جرئت باز کردن پنجره‌هایمان را نداریم. عصرها و تا ساعت‌ها پس از غروب آفتاب این محدوده آنقدر شلوغ می‌شود که حد و اندازه ندارد. بارها به شهرداری گله کرده‌ایم اما فایده‌ای نداشته است. حتی در دوره‌ای گفتند میدان جمع‌آوری و زیرگذر می‌شود اما نشد. فقط ما مانده‌ایم و صداهای آزاردهنده.»

چرا این میدان پایتخت همیشه قفل است؟
ساکنان اطراف میدان بیشترین گله را از ترافیک دور میدان دارند

آمارهای‌ تردد چه می‌گوید؟

براساس ارزیابی که چندی پیش مشاوران حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری انجام داده‌اند، حجم‌ تردد خودروها از بلوار خوردین به سمت جنوب میدان یعنی بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری هزار و ۷۸۶ خودرو بوده و این تعداد از بلوار فرحزادی به سمت جنوب میدان هم ۲ هزار و ۷۵۴ خودرو ثبت شده است. در این میان از جنوب به شمال میدان نیز ۲ هزارو ۳۰۳ ماشین و از بخش جنوب به سمت بلوار خوردین هم هزار و ۷۶۷ خودرو تردد داشته‌است. «محمدحسین کریمی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲ درباره این آمار و ارقام می‌گوید: «رفع مشکل ترافیکی میدان صنعت یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت شهری است. حتی در سال‌های مختلف چند طرح برای آن پیشنهاد شده است اما اجرایی نشد. به همین دلیل دستور بررسی مجدد صادر شد و به تازگی با حضور افراد مشاور آمار برداری از آن صورت گرفت تا تعداد خودروهای عبوری و دسترسی‌ها از هر مسیر مشخص شود. با این آمار و مطالعه‌های خاص می‌توان طرح‌هایی را به اجرا گذاشت.»

طرح‌هایی برای رفع مشکل

معاون شهردار منطقه۲ درباره طرح‌های پیشنهادی این‌طور توضیح می‌دهد: «طرح‌ها پس از بررسی و تصویب در کمیته معابر اجرایی می‌شود اما هرچه باشد در اولویت منطقه قرار دارد و در نخستین گام هم ساماندهی بازوهای منتهی به میدان انجام می‌شود. چون دلیل برخی ازدحام‌ها توقف‌های نادرست و تخلف‌هایی است که تعدادی از رانندگان انجام می‌دهند. بنابراین با هدف تسهیل در تردد خودروها عملیات‌های اصلاح هندسی انجام می‌شود.»

او شرط اجرایی شدن طرح‌ها را تأمین اعتبار می‌داند و می‌افزاید: «اگر بودجه مورد نیاز امسال تأمین شود، حتماً عملیات ساماندهی شروع می‌شود در غیر این‌صورت در بودجه سال آینده قرار می‌گیرد.»

چرا این میدان پایتخت همیشه قفل است؟
نقشه تردد خودروهای عبوری از میدان صنعت در ساعت پیک ترافیک براساس آمار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه۲- طرح:علی حسنی راوندی

حضور مأموران برای رفع ترافیک

ترافیک، بوق‌های ممتد و حضور طوانی مدت در اطراف میدان صنعت سال‌هاست رانندگان، مسافران و حتی مأموران راهنمایی و رانندگی این محدوده را آزار می‌دهد. سرهنگ «بردیا دریکوند» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه۲ می‌گوید: «یکی از مشکلات این میدان با وجود چراغ‌های راهنمایی، تداخل‌های حرکتی است. گرچه هر روز تعداد زیادی مأمور صبح‌ و عصر در میدان حضور مستمر دارند اما به دلیل حجم بالای‌ ترددها مشکلات به این راحتی حل نمی‌شود و گاهی شاهد قفل شدن میدان هستیم. بنابراین باید راهکار دیگری برای رفع مشکل ارائه شود.»

کد خبر 715800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 0
    مدینه رفتی و کردی کبابم. با خواندن این مطلب داغ دلم تازه شد. هر روز حداکثر یک ساعت از عمرم بیهوده در میدان به دلیل ترافیکش هدر می رود. کاش کسی پاسخگو بود
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 0
    کاش از راننده تاکسی هایی هم می گفتید که ساعت ها این ترافیک میدان و غر ولندهای مردم تحمل می کنند. واقعا میدان نیاز به راهکار اساسی دارد