آخرین تلاش‌های آمریکا و چین و اظهارات روسیه درخصوص شناسایی و ارتباط‌گرفتن با موجودات فرازمینی دستمایه تهیه یک گزارش مفصل شد.

موجود فضایی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیوزویک، عباراتی چون موجودات فرازمینی یا «مردان کوچک سبز رنگ» همگی عناصری نمادین در بستر ذهن ما انسان‌ها هستند که به‌واسطه فیلم‌های تخیلی یا سایر عناصر بصری و صرفا هنرآفرینی خلق شده‌اند.

این فرهنگ‌سازی رایج از انگاره «موجود فضایی» در اذهان عمومی، بستر فرهنگی رمزآلود و وسوسه‌انگیزی که در برخی مقاطع هم با اندکی علم‌ورزی همراه بوده را ایجاد کرده که در نهایت حتی مانع وجودی بی‌احساس، عاری از هیجان و کاملا بوروکرات به اسم «دولت» از تکاپو برای شناسایی احتمالی فرازمینی‌ها، نشده است.

در اصل با تمام این تصورات دور و غلط یا شاید هم نزدیک ولی ثابت‌نشده از موجودات فضایی، دولت‌های پیشگام در عصر فضا برای شناسایی و حتی ارتباط‌گرفتن با  فرازمینی‌ها در حال تلاش هستند. حتی گاهی این تلاش‌ها امروزه در مقاطعی علاوه بر چاشنی‌گرفتن از جنگ‌های زمینی، تبدیل به شکلی رقابت‌آمیز، مشابه رقابت فضایی شوروی و آمریکا در دوران جنگ سرد، شده‌اند.

در این گزارش به نقل از نیوزویک نگاهی به روندهای رسمی، دولتی و تلاش‌های سازمان‌یافته علمی کشورهای پیشتاز فضایی چون آمریکا، روسیه و چین در شناسایی موجودات فضایی و حتی ارتباط گرفتن با آنها می‌پردازیم.

برای نخستین بار بود که کنگره آمریکا در ماه مه (اردیبهشت ماه) جلسه استماع درخصوص «پدیده‌های هوایی ناشناس» برگزار کرد. منظور از «پدیده‌های هوایی ناشناس» همان یوفوها، بشقاب‌پرنده‌ها و یا «اشیاء پرنده ناشناس» است که البته تمامی این عناوین متاخر، جای خود را به همان «پدیده‌های هوایی ناشناس» که عبارتی دقیق‌ و جامع‌تر است، داده‌اند.

شاید قابل پیش‌بینی بود که این جلسه کنگره هرچند بی‌سابقه و تاریخی، بیشتر از آن که رفع ابهام کند، سؤالاتی را باقی گذاشت و در نهایت نتوانست گزارش سال گذشته وزارت دفاع آمریکا مبنی بر اینکه بشقاب‌پرنده‌ها یا یوفوها یا هر شی ناشناسی آسمانی که به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی توصیف کرده بود، روشن‌ سازد.

پنتاگون
تصویر شی‌ ناشناس در حال حرکت، در ویدیو ارائه شده توسط وزارت دفاع آمریکا،سال 2015

در نهایت ناسا به شکل رسمی دست به کار شدن خود را اعلام کرده و در ماه ژوئن (میانه خرداد و تیر) گفت که قرار است گزارش مستقل خود را در مورد بشقاب‌پرنده ها ارائه دهد و به یک تیم مطالعاتی در این زمینه مأموریت می‌دهد. دانیل ایوانز، دستیار معاون پژوهشی در اداره ماموریت علمی ناسا که مسئول سازماندهی این پژوهش است، به نیوزویک گفت که انتظار می‌رود این گزارش در بهار سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

دیمیتری روگازین، رییس سابق سازمان فضایی فدرال روسیه که ساعاتی قبل توسط ولادیمیر پوتین برکنار شد، گفته بود کشورش نیز تا حدودی بعضی از گزارش‌ها را به رسمیت می‌شناسد. اگرچه که روگازین به جملات شاهکار، عجیب و البته پر از لاف خود به‌خصوص در طول جنگ اوکراین و لاف‌های هسته‌ای معروف شده، اما با این وجود این اظهارات او نشان‌دهنده این است که جدی‌گرفتن و تلاش برای کشف موجودات فرازمینی تنها منحصر به آمریکا نیست.

اگر از تجسس‌های ویژه برای کشف و شناسایی بشقاب‌پرنده‌ها فاصله بگیریم و به ابتکارات هوشمندانه‌تری با هدف ارتباط‌گیری با موجودات فرازمینی احتمالا هوشمند، فکر کنیم، به چین و پیشتازی این کشور در این عرصه خواهیم رسید. چینی‌ها با ساخت و بهره‌برداری از ایستگاه‌های عظیم رادیویی در حال رصد و اسکن پهنای بزرگی از آسمان شب و کیهان هستند تا بتوانند سیگنال ارتباطی را از احتمالا رفقای فرازمینی دریافت کنند. سیگنال‌های رادیویی که دارای ویژگی‌های گویای طراحی مصنوعی و هدفمند هستند. در اصل، چین با داشتن تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری موسوم به تیان‌یان (چشم آسمان) که بزرگ‌ترین در نوع خود در جهان محسوب می‌شود، در این زمینه در جهان پیشرو است.

چشم آسمان
بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان موسوم به تلسکوپ (FAST)،موسوم به تیان‌یان (چشم آسمان)

گفتنی است که محققان آکادمی علوم چین و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، برای استفاده ویژه از این تلسکوپ به منظور جستجوی سیگنال‌های فرازمینی، با هم همکاری  و گزارشی را در اوایل امسال ارائه کردند.

ست شوستاک، ستاره شناس ارشد موسسه جستجو برای هوش فرازمینی (SETI) در کالیفرنیا، با اشاره به اینکه تحقیق در مورد موجودات فضایی تا امروز زیاد مطرح نبوده است، به نیوزویک می‌گوید: «چینی‌ها درگیر تحقیقات می‌شوند و کشورهای دیگر در اروپا نیز بالاخره درگیر می‌شوند.»

موضوع مطالعاتی که به نظر او تا پیش از این معمولا محدود به آمریکا بود. شوستاک با اشاره به اینکه دورنما و نتایج مطالعات درخصوص فرازمینی‌ها بسیار مبهم است، آن را کمتر از سایر عرصه‌های فضایی، رقابتی کرده و به نظر او در حال حاضر درخصوص کشف موجودات فضایی رقابتی شبیه رقابت فضایی آمریکا و شوروی در دوران جنگ سرد وجود ندارد.

در مقابل فرانک بیرد جونیور، پروفسور علوم در دانشگاه هاروارد که عمری است مشغول جستجوی حیات بیگانه بوده و طی نظری ابراز داشته بود که سنگ فضایی اسرارآمیز «اوموآموا»، (Oumuamua) ممکن است به طور مصنوعی طراحی شده باشد، نظری دیگر در مورد رقابت دارد.

او به نیوزویک گفت: «بدیهی است که یک رقابت بین‌المللی برای دانش جدید علمی و فناوری وجود دارد. علم به مرزهای ملی محدود نیست و با کنجکاوی هدایت می‌شود.»

سنگ فضایی اسرارآمیز «اوموآموا»، (Oumuamua)

در نهایت این روزها با موفقیت پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب و جهش توانایی انسان در رصد آسمان شب در کیهان‌های دور افتاده و تصویرکردن آسمان‌های دور افتاده برای جست‌وجوی ریشه حیات، جستجو برای «مردان سبز کوچک» را نیز تسریع خواهد شد.