محققان معتقدند یکی از دلایلی که تا کنون موجودات هوشمند فرازمینی با ما تماس نگرفته‌اند، این است که منتظر ارسال پیام از سوی ما هستند. اما انسان‌ها، در این جهان وسیع، کجا را باید برای پیامی احتمالی از حیات هوشمند فرازمینی جست‌وجو کنند؟ یک تیم تحقیقاتی به این سوال پاسخ داده است.

موجودات فضایی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، دانشمندان می‌گویند احتمالا بیگانگان فضایی به این دلیل تا کنون با ما تماس نگرفته‌اند که در انتظار علامتی از سوی زمینی‌ها هستند. محققان دریافتند که وقتی سیارات فراخورشیدی، مستقیما از مقابل خورشید خود عبور می‌کنند، احتمالا فرصتی عالی برای فرازمینی‌ها است تا با ما تماس برقرار کنند. 

به گفته یک محقق نجوم رادیویی در موسسه جستجوی حیات هوشمند فرازمینی (SETI) این زمان‌ها ممکن است همان فرصتی باشد که سیارات بیگانه منتظر ارسال سیگنالی به زمین و تلاش برای برقراری ارتباط باشند. 

سوفیا شیخ، رئیس مطالعات  موسسه SETI گفت: «گذرهای فراسیاره‌ای موقعیت‌هایی خاص هستند زیرا می‌توانند توسط ما روی زمین و همین‌طور هر گونه پیشرفته و هوشمند در سیاره‌ای فراخورشیدی، به عنوان ناظران محاسبه شوند.»

او توضیح داد که این گذرها نه تنها قابل پیش‌بینی هستند، بلکه به صورت تکراری رخ می‌دهند و ممکن است همان‌طور که بیگانگان به فکر ارسال پیام در این زمان‌ها باشند، زمینی‌ها هم منتظر دریافت این پیام‌ها باشند. 

شیخ گفت: «این استراتژی به ما کمک می‌کند تا جست‌وجو برای پاسخ سوال بزرگ را که کجا و چه زمانی به دنبال پیام در پهنه‌های وسیع فضا بگردیم، محدود کنیم.»

مطالعه جدیدی که ماه گذشته در سایت دانشگاه کرنل منتشر شد، اگرچه در چنین فرصتی که شیخ از آن حرف می‌زند، به دنبال پیامی از بیگانگان فضایی بود، اما هیچ سیگنالی پیدا نکرد. 

محققان تاکنون هیچ موجود فرازمینی را پیدا نکرده‌اند که تلاش کند توجه ما را به خودش جلب کند. آنها فقط سیاره‌های دوردست را جستجو کرده‌اند و احتمالا در آینده بیشتر به دنبال آن هستند. دانشمندان قصد دارند به کمک تلسکوپ‌های مختلف، جست‌وجوی بهتری در مناطق دوردست انجام دهند. 

نقطه شلینگ

از زمان اختراع فناوری رادیویی در اواخر قرن نوزدهم، انسان مدام در حال ارسال سیگنال‌های رادیویی بوده است. از روی زمین، ما گهگاه پیام‌ها را با امید تماس با هر موجود فرازمینی هوشمندی که ممکن است بشنود، ارسال کرده‌ایم.

محققان با امید اینکه پیامی از بیگانگان پیدا کنند، امواج رادویی کیهان را اسکن می‌کنند. از آنجایی که کهکشان بسیار وسیع است، یک سوال کلیدی برای دانشمندان این است که دقیقا کجا به دنبال تماس با بیگانگان بگردند.

 این تیم از محققان تصمیم گرفت سیارات فراخورشیدی دور را هنگام عبور از مقابل خورشید خود، در جایی که به عنوان «نقطه شلینگ» (SCHELLING POINT) شناخته می‌شود، زیر نظر بگیرد. «نقطه شلینگ» به عنوان راه حلی برای مسئله‌ای توصیف می‌شود که دو نفر در صورت عدم برقراری ارتباط موفقیت‌آمیز با یکدیگر، به عنوان پیش‌فرض در نظر می‌گیرند. 

سیگنال‌های ET

شیخ و تیم محققانش از تلسکوپ رابرت سی. برد ویرجینیای غربی برای جستجوی سیگنال‌های رادیویی از ۱۲ سیاره فراخورشیدی استفاده کردند. ده‌ها سیاره فراخورشیدی که آنها به دنبال ارتباط از آنها بودند، گذرهایی داشتند که در یک پنجره کوتاه در مارس ۲۰۱۸ قابل مشاهده بودند. نزدیک به ۳۴۰۰۰ سیگنال رادیویی شناسایی شد، اما بیش از ۹۹ درصد آنها به عنوان تداخلات ارتباطات زمینی نادیده گرفته شدند. مشخص شد که همه سیگنال‌ها به جز دو مورد، صرفا تداخل هستند.

دو سیگنال باقیمانده یک جفت انفجار کوتاه از سیاره‌هایی بودند که به‌عنوان کپلر-۱۳۳۲b و کپلر-۸۴۲b شناخته می‌شدند که ارزش پیگیری بیشتر را دارند.

شیخ گفت که این دو سیگنال از سیارات سنگی بالقوه که بزرگتر از زمین هستند نیز به احتمال زیاد به خاطر تداخل هستند و پیام‌های واقعی نیستند. به گفته شیخ این مطالعه اثباتی است بر این که این روش می‌تواند کار کند و تیم او قصد دارد بیشتر در زمینه پیام‌های رادویی در این بازه‌های زمانی خاص مطالعه کند. 

کد خبر 733341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 24
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mohmmad reza smaile IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    29 8
    تواین شرایط حتماهم بایدفکرحداقل چندمیلیون نفرازجمعیت جهان روپرت کنن به آدم فضایی .اینواستعمارگرهامیخوان