چین قصد دارد در چند سال آینده یک ایستگاه تحقیقاتی در سطح ماه به عنوان بخشی از برنامه های فضایی عظیم بسازد و همین موضوع است که آمریکایی‌ها را هراسان کرده است.

ماه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، بیل نلسون، مدیر ناسا گفته است که باید در مورد جاه طلبی‌های چین محتاط باشیم.

او در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی بیلد گفته بود: «ما باید بسیار نگران باشیم که چین در حال فرود روی ماه است. آنها کمی بعد خواهند گفت که الان ماه مال ما است و شما باید بیرون بمانید.»

چین در آن زمان پاسخ داد و رئیس ناسا را به دروغ گفتن متهم کرد.

تشدید تنش‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد که چین پیش‌تر شاهکار دشوار فرود در سمت دور ماه را مدیریت کرده است.

این کشور همچنین با همکاری روسیه کار بر روی یک پایگاه تحقیقاتی ماه را ۸ سال سرعت بخشیده است، اما کارشناسان می‌گویند که دلیلی برای وحشت در مورد نیات چین وجود ندارد.

پروفسور اسولتا بن - ایژاک و پروفسور آر. لینکلن هاینس می‌گویند بعید است که هیچ کشوری بتواند به سادگی ماه را در آینده نزدیک تصرف کند.

آنها می‌گویند: «این نه تنها غیرقانونی بوده، بلکه از نظر فناوری نیز دلهره آور است؛ هزینه چنین تلاشی بسیار بالا خواهد بود، در حالی که بازده احتمالی آن نامشخص است.»

طبق یک قانون بین‌المللی فضایی که در سال ۱۹۶۷ توسط چین و ۱۳۳ کشور دیگر امضا شد، «فضای بیرونی، از جمله ماه و سایر اجرام آسمانی، با ادعای حاکمیت، به‌وسیله استفاده یا اشغال، مشمول تصرف ملی نمی‌شوند.»

اما چین و سایر بازدیدکنندگان می‌توانند تلاش کنند تا کنترل واقعی بر مناطق مهم استراتژیک برقرار کنند.

این می‌تواند شامل دهانه‌های ماه باشد که در آن تعداد زیادی یخ آب یافت می‌شود که برای هر انسانی که در نهایت قصد دارد در آنجا برای مدتی باشد، ضروری است.

بیشتر بخوانید:

کارشناسان ادامه می‌دهند: «با مساحتی نزدیک به ۳۹ میلیون کیلومتر مربع (تقریبا پنج برابر مساحت استرالیا) هرگونه کنترل ماه موقتی و محلی خواهد بود. ایمن‌سازی و اجرای کنترل مناطق استراتژیک ماه مستلزم سرمایه‌گذاری‌های مالی قابل توجه و تلاش‌های طولانی مدت است و هیچ کشوری نمی‌تواند این کار را بدون توجه همه انجام دهد.»

کد خبر 691411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha