سه ستاره را تصور کنید که در اعماق فضا به دور یکدیگر می‌چرخند و اندازه هر یک از آنها دست‌کم ۱۲ برابر خورشید است.

منظومه ستاره‌ای سه‌گانه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‌نت، این کشفی است که به موضوعی محبوب در میان اخترشناسانی تبدیل شده که به دنبال استفاده از اطلاعات برای درک بهتر کیهان هستند.

منظومه ستاره‌ای سه‌گانه توسط کارشناسان به‌عنوان «چیزی که شبیه هیچ چیز قبلا دیده شده نیست» توصیف شده است و طبق تحقیقات منتشر شده در ماهنامه انجمن سلطنتی اخترشناسی، محققان معتقدند که ستاره چهارمی در این منظومه وجود داشته، اما به احتمال زیاد توسط سه ستاره دیگر خورده شده است!

الخاندرو ویگنا گومز، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه و فوق دکترای آکادمی بین‌المللی نیلز بور در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «تا آنجا که ما می‌دانیم، این اولین مورد از این نوع محسوب می‌شود که تاکنون شناسایی شده است. ما بسیاری از منظومه‌های ستاره‌ای سوم (منظومه‌های سه ستاره‌ای) را می‌شناسیم، اما آنها معمولا جرم کمتری دارند. ستارگان عظیم در این سه‌گانه بسیار نزدیک به هم هستند و باید گفت که این یک منظومه فشرده است.»

در ابتدا، محققان تصور می‌کردند که این منظومه دارای دو ستاره است، اما دانشمندان توانستند ستاره سوم را با استفاده از داده‌های ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا (TESS) ردیابی کنند.

بیشتر بخوانید:

وجود منظومه‌های ستاره‌ای سه‌گانه در اعماق فضا معمول نیست و ناسا تخمینی را در حدود ده درصد از کل منظومه‌های ستاره‌ای جهان در این نقطه ارائه می‌کند. اولین کشف از این نوع در سپتامبر ۲۰۲۱ انجام شد، اما این سیستم بزرگ‌تر از هر کشف قبلی در این زمینه است.

کد خبر 692804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha