همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ؛ ایران را کوتاه ترین و اقتصادی‌ترین گزینه ارتباط منطقه آسیای‌میانه با بازارهای بین‌المللی توصیف کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید رضا کسایی‌زاده امروز در کنفرانس نفت و گاز ترکمنستان گفت: ایران از یک سو به عنوان پل ارتباطی میان حوزه خزر و آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای هند و پاکستان در جنوب و جنوب شرق و از سوی دیگر به عنوان ارتباط دهنده این منطقه به ترکیه و اروپا مطرح است.

کسایی‌زاده افزود: مصرف جهانی گاز طبیعی از حدود هزار و 500 میلیارد متر مکعب در سال 1982 به حدود سه هزار میلیارد متر مکعب در سال 2007 رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: پیش بینی می‌شود این مصرف در سال 2030 به حدود چهار هزار و 500 میلیارد متر مکعب برسد.

کسایی‌زاده اظهار داشت: بر اساس برآوردها، تا سال 2030 سالانه حدود 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش نیاز است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: ایران با داشتن یک درصد از جمعیت جهان، 7 درصد از منابع معدنی و 10 درصد ذخایر نفتی، بیش از 15 درصد از ذخایر گازی جهان (حدود 28 تریلیون متر مکعب)، پس از روسیه حائز رتبه دوم در جهان است.

کسایی‌زاده افزود: عملیات اکتشاف فقط در 35 درصد از مساحت کشور انجام شده و بقیه آن اقدامی نشده است.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران یادآور شد: از نظر تولید گاز ایران پس از کشورهای روسیه، آمریکا و کانادا در رتبه چهارم قرار دارد.

کسایی‌زاده گفت: میزان تولید گاز طبیعی در ایران با متوسط رشد سالانه 11 و سه دهم درصد از 267 میلیون مترمکعب در روز در سال 2002 به 450 میلیون متر مکعب در ابتدای سال 2008 رسیده است و تا انتهای سال بالغ بر 600 میلیون متر مکعب در روز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان این که ایران در سال‌های آینده به یک مصرف کننده بزرگ گاز طبیعی در جهان تبدیل خواهد شد گفت: میزان مصرف گاز در جهان در پایان سال 2006 میلادی 2850/8 میلیارد متر مکعب گزارش شده است که ایران بعد از کشورهای آمریکا و روسیه در رتبه سوم مصرف جهان قرار دارد.

کسایی‌زاده یادآور شد: افزایش زیرساخت‌های توسعه تولید و انتقال گاز در داخل کشور، تکمیل و توسعه طرح‌های صادراتی، وجود بنادر متعدد در خلیج فارس و دسترسی به آب‌های بین‌المللی، فرصت خوبی را برای تعامل با همسایگان در زمینه واردات، صادرات، ترانزیت و سوآپ گاز فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: با وجود تحریم‌های اعلام شده از جانب برخی کشورها، هجوم متقاضیان نیازمند انرژی چه به صورت گاز طبیعی و چه به صورت ال . ان . جی روز به روز افزایش یافته است و پیمانکاران خارجی به سرمایه گذاری در طرح‌های بزرگ ال . ان . جی و تولید گاز علاقه مند هستند.

کسایی‌زاده افزود: ایران برای صادرات گاز از طریق خطوط لوله و ال . ان . جی ظرفیت بالایی دارد و در مجموع برای حدود 70 میلیون تن ال . ان . جی در سال در قالب 5 طرح مهم مایع سازی گاز طبیعی و حدود 120 میلیارد متر مکعب در سال ظرفیت صدور گاز از طریق خطوط لوله برنامه ریزی شده است.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: این پنج طرح در حال حاضر در مراحل مختلف اجرا، مطالعات فنی ـ‌ اقتصادی هستند و ظرف کمتر از یک دهه آینده به نتیجه خواهند رسید.

بگفته وی رویکرد ایران، حضور فعال در تجارت انرژی جهان است و مقرر شده است سهم ایران در تجارت جهانی گاز به 10 درصد افزایش یابد.

کسایی‌زاده گفت: هم اکنون کشورهای زیادی برای خرید گاز و سرمایه گذاری در ایران در حال مذاکره هستند که در این خصوص اولویت با همسایگان است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران ادامه داد: با توجه به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در خصوص کاهش سهم دولت در صنعت تا سقف 20 درصد، در سال‌های آتی فضای باز مناسبی را برای اجرای طرح‌ها در بخش تولید، مصرف و به ویژه صادرات شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در خصوص تعاملات ایران و ترکمنستان نیز اظهار داشت: این کشور در بین کشورهای آسیای میانه، مقام دوم تولید را پس از روسیه داراست و به علت اتصال به خطوط لوله گاز طبیعی روسیه در تأمین گاز اروپا و منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند.

در سیزدهمین کنفرانس نفت و گاز ترکمنستان که دیروز 30آبان و امروز 01آذر به همت وزارت نفت، گاز و منابع طبیعی ترکمنستان در عشق آباد برگزار شد؛ شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت نفت و گاز جهان حضور داشتند

کد خبر 68917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز