در حالی که در دوران ما تماشای تلویزیون بخش بزرگی از زمان بسیاری را دربرمی‌گیرد،‌ تماشای مینی‌سریال لذت دیگری دارد. در سال‌های اخیر مینی‌سریال‌های جذاب بسیاری ساخته شده که پیشنهاد می‌کنیم حتما آنها را ببینید.

مینی‌سریال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از indiewire، مینی‌سریال مابین یک فیلم سینمایی و یک سریال چندفصلی است با داستان‌هایی چندبعدی و شخصیت‌های پیچیده. ویژگی اصلی مینی‌سریال در این است که در چند قسمت تمام می‌شود و فصل دومی در کار نخواهد بود و همین ویژگی جذابیت آن را دوچندان می‌کند، حتی اگر مخاطب را با یک پایان باز رها کند.

هرچند در این بین سریال‌هایی هم هستند که به دلیل پتانسیلی که برای ادامه داشتند و نیز استقبال بالای مخاطبان با اینکه در ابتدا با عنوان مینی‌سریال منتشر شدند، اما به فصل دوم هم کشیده شدند؛ ‌مثل «دروغ‌های کوچک بزرگ» و «ملکه سفید»؛ بنابراین آنها در این فهرست جایی ندارند.

در ادامه بهترین سریال‌های قرن ۲۱ به روایت ایندی‌وایر فهرست می‌شود.

۲۰- خانواده هَتفیلد و مک‌کوی

Hatfields & McCoys مینی‌سریال ۳ قسمتی آمریکایی به کارگردانی کوین رینولدز است که در سال ۲۰۱۲ پخش شد. این سریال بر اساس داستان واقعی اختلافات و دشمنی دو خانواده هَتفیلد و مک‌کوی در دو ایالت همسایه کنتاکی و ویرجینیای غربی در کشور آمریکا ساخته شده است. مدت زمان پخش هر قسمت از این سریال، ۲ ساعت بود.

بهترین مینی‌سریال‌های قرن ۲۱ که تماشای آنها را نباید از دست دهید

۱۹- برج بلند

The Looming Tower کتابی غیرداستانی است که در سال ۲۰۰۶ توسط لارنس رایت، روزنامه‌نگار نیویورکر منتشر شد. رایت به بررسی منشأ سازمان ستیزه‌جویانه القاعده، پیشینه حملات تروریستی مختلف و چگونگی بررسی آنها و رویدادهایی که به حملات ۱۱ سپتامبر منجر شد، می‌پردازد.

۱۸- جان آدامز

John Adams محصول شبکه اچ‌بی‌او است که در سال ۲۰۰۸ در ۷ قسمت تولید شد. این مینی‌سریال بازگوکننده زندگی سیاسی جان آدامز دومین رئیس‌جمهور ایالات متحده و نقش وی در بنیان آن کشور است. کارگردان این مینی‌سریال تام هوپر است و فیلم‌نامه آن براساس کتاب جان آدامز نوشته دیوید مک کالو مورخ آمریکایی نوشته شد. جان آدامز بعد از پخش مورد استقبال منتقدان واقع شد و بازیگران آن به خاطر ایفای نقش‌های خود مورد تحسین قرار گرفتند. پل جیاماتی، لورا لینی و تام ویلکینسون به ترتیب به خاطر ایفای نقش‌های جان آدامز، ابیگل آدامز و بنجامین فرانکلین برنده جایزه گلدن گلوب شدند. در مراسم سالانه جوایز امی نیز جان آدامز موفق شد با بردن ۱۳ جایزه از ۲۳ نامزدی رکورد دریافت جوایز امی را که پیش از آن در اختیار فرشتگان در آمریکا بود بشکند.

بهترین مینی‌سریال‌های قرن ۲۱ که تماشای آنها را نباید از دست دهید

۱۷- بلک‌پول

Blackpool مینی‌سریال کمدی جنایی از شبکه BBC One است. این مجموعه مورد استقبال منتقدین قرار گرفت و علاوه برنامزدی در دو بخش بهترین سریال درام و بهترین طراحی تولید در پنجاه و نهمین دوره مراسم BAFTA در سال ۲۰۰۵ نامزد دریافت عنوان بهترین مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی در شصت و سومین دوره مراسم Golden Globes نیز شد.

۱۶- اقیانوس آرام

The Pacific مینی‌سریال ۱۰ قسمتی است برگرفته از داستانی واقعی از وقایع جنگ جهانی دوم به روایتی شیوا و رسا و صد البته دیدنی به تهیه‌کنندگی تام هنکس و استیون اسپیلبرگ که پیش‌تر در فیلم نجات سرباز رایان و جوخه برادران با هم همکاری داشتند. 

این سریال کوتاه داستانی با درون‌مایه جنگی و روایتی عمیق از جنگ آمریکا و ژاپن را دربردارد. گروهی از سربازان آمریکایی که برای جنگ با دشمن ژاپنی پس از نبرد پرل هاربر، وارد جزیره ژاپنی شده تا مانع ساخت فرودگاه توسط ژاپنی‌ها شوند!

بهترین مینی‌سریال‌های قرن ۲۱ که تماشای آنها را نباید از دست دهید

۱۵- هواردز اِند

Howards End یک مینی‌سریال ۴ قسمتی با سبک درام و عاشقانه محصول دو کشور انگلیس و آمریکاست. کارگردان این مینی‌سریال هتی مک‌دونالد و فیلمنامه‌نویس آن کنت لونرگان (کارگردان فیلم Manchester by the Sea) است. کنت لونرگان فیلمنامه این اثر را از روی رمان "Howards End" اثر ادوارد مورگان فورستر که نخستین بار در ۱۹۱۰ میلادی منتشر شده بود و جزو برترین رمان‌های تاریخ است، نوشته است. 

۱۴- چیزهای تیز

Sharp Objects در ژانر تریلر روان‌شناختی است که در سال ۲۰۱۸ به نمایش درآمد. این مجموعه بر اساس رمانی به همین نام نوشته گیلین فلین در ۲۰۰۶ ساخته شده و اولین بار در ۸ ژوئیهٔ ۲۰۱۸ بر روی سرویس اچ‌بی‌او پخش شد. ساخت این مجموعه بر عهده مارتی نوکسون بوده و کارگردان آن ژان-مارک ولی است. بازیگران این مجموعه ایمی آدامز، پاتریشا کلارکسون، کریس مسینا، الیزا اسکانلن، مت کریون، هنری چرنی، تیلر جان اسمیت، مدیسون دونپورت، میگل ساندووال، ویل چیس، جکسون هرست، سوفیا لیلیس، لولو ویلسون و الیزابت پرکینز هستند. این مینی‌سریال درباره خبرنگاری خودزن به‌نام کامیل پریکر است که به زادگاهش بازمی‌گردد تا خبر قتل دو دختر جوان را پوشش دهد.

بهترین مینی‌سریال‌های قرن ۲۱ که تماشای آنها را نباید از دست دهید

۱۳- گریس دیگر

Alias Grace یک مجموعه تلویزیونی کوتاه کانادایی به کارگردانی ماری هرون و به نویسندگی سارا پلی است. این مجموعه تلویزیونی اقتباسی از رمانی به همین نام اثر مارگارت اتوود است که در سال ۱۹۹۶ نوشته شده‌است. این مجموعه برای اولین‌بار در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ در سی‌بی‌سی تله‌ویژن به نمایش درآمد؛ و در ۳ نوامبر ۲۰۱۷ در نتفلیکس منتشر شد.

۱۲- گامبی وزیر

The Queen's Gambit در ژانر درام و خانوادگی و ساخته کشور آمریکاست. این سریال بر اساس رمانی با همین نام از والتر تویس که در سال ۱۹۸۳ نوشته شده، ساخته شده‌است. این سریال توسط اسکات فرانک و آلن اسکات ۳ دسامبر سال ۲۰۲۰ برای نتفلیکس ساخته شد. از اواسط دهه ۱۹۵۰ و تا دهه ۱۹۶۰، داستان زندگی بت هارمون (آنیا تیلور-جوی)، اعجوبه یتیم شطرنج هنگام تلاش برای رسیدن به مقام بالایی در دنیای شطرنج در حالی که با مواد مخدر و وابستگی به الکل دست و پنجه نرم می‌کرد، را دنبال می‌کند. نتفلیکس، گامبی وزیر را در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. پس از چهار هفته به پربیننده‌ترین سریال فیلمنامه‌ای نتفلیکس در آن زمان تبدیل شد. (در حال حاضر سریال کره‌ای بازی مرکب به پربیننده‌ترین سریال تاریخ نتفلیکس تبدیل شده است.) این مینی‌سریال مورد تحسین منتقدین قرار گرفت، که از عملکرد تیلور-جوی و همچنین ارزش فیلمبرداری و تولید استقبال کردند. همچنین از طرف جامعه شطرنج پاسخ مثبتی دریافت کرده و باعث افزایش علاقه عمومی به این بازی شده‌است.

بهترین مینی‌سریال‌های قرن ۲۱ که تماشای آنها را نباید از دست دهید

۱۱- آن شب

The Night Of مینی‌سریال ۸ قسمتی آمریکایی است که بر اساس سریال بریتانیایی (Criminal Justice-TV series) نوشته شده‌ است. این مجموعه تلویزیونی، برای اولین بار ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۶ از شبکه اچ‌بی‌او پخش شد. پیمان معادی در این مجموعه ایفای نقش می‌کند و نقش پدری پاکستانی مسلمان را بازی می‌کند. این مینی‌سریال هشت نامزدی در شصت و نهمین جوایز امی کسب کرده است.

۱۰- زن نیک‌نام

The Honourable Woman مجموعه تلویزیونی هشت قسمتی به کارگردانی هوگو بلیک است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. این سریال که در سبک سیاسی-جاسوسی برای بی‌بی‌سی و ساندنس تی‌وی ساخته شده، توانست جایزه پیبادی را در سال ۲۰۱۴ از آنِ خود کند. همچنین مگی جیلنهال که نقش اول را در این مجموعه بازی می‌کند، موفق شد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش زن برای سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی را از آنِ خود کند.

بهترین مینی‌سریال‌های قرن ۲۱ که تماشای آنها را نباید از دست دهید

۹- میلدرد پیرس

Mildred Pierce در ۵ قسمت اولین بار در تاریخ ۲۷ اگوست ۲۰۱۱ در شبکه اچ‌بی‌او پخش شد. این سریال اقتباسی از رمانی به همین اسم نوشته جیمز ام. کین است که توسط تاد هینز کارگردانی شد. در این فیلم کیت وینسلت نقش اصلی را در کنار بازیگرانی همچون گای پیرس، ایوان ریچل وود و ملیسا لئو به عهده دارد. کارتر بورول نویسنده موسیقی متن این مینی‌سریال است. این مینی‌سریال اقتباس دوم از این رمان پس از تولید فیلمی به همین نام در سال ۱۹۴۵ است. این فیلم توسط برادران وارنر ساخته شده و جوآن کراوفورد در آن به ایفای نقش می‌پردازد.

۸- ایستگاه یازده

Station Eleven محصول کشور آمریکا و در ژانر درام فانتزی است به کارگردانی در سال ۲۰۲۱ ساخته شده و از شبکه اچ‌بی‌او پخش شده است. ایستگاه یازده یک سریال پسا-آخرالزمانیِ نامتعارف در ستایش بزرگ‌ترین سلاحِ بشر برای بقاست: توانایی خلق هنر. و تمام روش‌های مختلفی که برای تسکینِ دردهایمان به آن متوسل می‌شویم. این سریال بر اساس رمانی به همین نام از امیلی سنت جان مندل که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، ساخته شد.

این مینی‌سریال درباره جهانی نابودشده توسط یک ویروس است. مک‌کنزی دیویس در نقش کرستین بازی می‌کند که در آینده‌ای نامشخص زندگی می‌کند، زمانی که بیشتر انسان‌ها توسط یک آنفلوآنزای ویرانگر از بین رفته است. فلش‌بک‌ها نشان می‌دهند که کرستین در کودکی (ماتیلدا لاولر) از خانواده‌اش جدا شده و با گسترش ویروس مجبور به جدا شدن و زنده ماندن با برادران جیوان (هیمش پاتل) و فرانک (نابهان رضوان) شده است. موسیقی متن وهم‌آلود دن رومر بر سوررئال بودن دنیای کرستین تأکید می‌کند، دنیایی که هرگز به چیزی که او اکنون به سختی به یاد می‌آورد، باز نخواهد گشت.

بهترین مینی‌سریال‌های قرن ۲۱ که تماشای آنها را نباید از دست دهید

۷- آلیو کیتریج

Olive Kitteridge در چهار قسمت به کارگردانی لیسا چولودنکو است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. این سریال که در سبک درام برای اچ‌بی‌او ساخته شده، بر اساس مجموعه داستانی با همین نام نوشته الیزبت استرات و در مورد زندگی یک خانم معلم در شهر کوچکی در آمریکاست. این مجموعه موفق شد در شصت و هفتمین جوایز امی هشت جایزه را از آنِ خود کند.

۶- وقتی آنها ما را می‌بینند

When They See Us در ژانر تاریخی و درام به کارگردانی ایوا دوورنی است. این مینی‌سریال ۴ قسمتی تولید نتفلیکس و محصول سال ۲۰۱۹ آمریکاست. داستان این مجموعه تلویزیونی بر اساس پرونده جاگر سنترال پارک نیویورک (حمله و تجاوز به تریشا میلی زن ۲۸ ساله سفیدپوست آمریکایی) و در مورد ۵ نوجوان سیاه‌پوست است که به اتهام تجاوز جنسی و حمله به یک زن در سال ۱۹۸۹ در سنترال پارک شهر نیویورک بازداشت و محاکمه می‌شوند.

بهترین مینی‌سریال‌های قرن ۲۱ که تماشای آنها را نباید از دست دهید

۵- چرنوبیل

Chernobyl در ژانر درام تاریخی است که در سال ۲۰۱۹ به نمایش درآمد. نویسنده و خالق مجموعه کریگ مازن و کارگردان آن یوهان رنک است. چرنوبیل تولید مشترک اچ‌بی‌او و شبکه تلویزیونی بریتانیایی اسکای است. این سریال فاجعه هسته‌ای چرنوبیل که در آوریل ۱۹۸۶ در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و تلاش‌های پاک‌سازی بی‌سابقه‌ای که به دنبال آن رخ داد را به تصویر می‌کشد. جرد هریس، استلان اسکاشگورد و امیلی واتسون از بازیگران این مینی‌سریال هستند.

۴- جوخه برادران

Band Of Brothers در خصوص جنگ جهانی دوم است و از تهیه‌کنندگان اصلی این سریال، تام هنکس و استیون اسپیلبرگ هستند که پیش‌تر در فیلم نجات سرباز رایان با هم همکاری داشتند.

مجموعه تلویزیونی دسته برادران برای اولین بار توسط شبکه اچ‌بی‌او در سال ۲۰۰۱ به نمایش درآمد و از آن پس شبکه‌های متعددی اقدام به بازپخش آن کردند. داستان سریال نیز در خصوص گروهی از سربازان آمریکایی، از روزی که دوره‌های آموزشی خود را طی می‌کنند تا روز پیروزی در جنگ است. این سریال در imdb در بین نمایش‌های تلویزیونی مقام سوم و در سریال‌ها مقام اول را دارد.

بهترین مینی‌سریال‌های قرن ۲۱ که تماشای آنها را نباید از دست دهید

۳- نگهبانان

Watchmen در ژانر ابرقهرمانی درام توسط دیمون لیندلوف خلق شده‌است. فیلم‌نامه این سریال اقتباسی از کتاب مصوری به همین نام محصول دی‌سی کامیکس است که توسط آلن مور نوشته شده‌ است. پس از فیلم سینمایی نگهبانان (۲۰۰۹) این دومین اقتباس از کتاب مصور نگهبانان است. فصل نخست این سریال آمریکایی در ۹ قسمت و توسط اچ‌بی‌او در سال ۲۰۱۹ به روی آنتن رفت. رجینا کینگ، دان جانسون، تیم بلیک نلسون، یحیی عبدالمتین دوم، تام میسون، ندرو هاوارد و جرمی آیرونز بازیگران سریال هستند.

۲- ممکنه نابودت کنم

 May Destroy You یک درام کمدی، محصول کشور انگلستان و به کارگردانی، نویسندگی و فیلمنامه‌نویسی مایکل کوئل است. این سریال با بازیگران عمدتا سیاهپوست انگلیس در لندن ساخته شده است. کوئل کارگردان سریال در نقش ارابلا بازی می‌کند، زن جوانی که پس از تجاوز به دنبال بازسازی زندگی خود است. من ممکن است شما را نابود کنم بر اساس نظرات ۲۵ منتقد در متاکریتیک، میانگین ۸۶ از ۱۰۰ را نشان می‌دهد که نشانگر تحسین جهانی است.

بهترین مینی‌سریال‌های قرن ۲۱ که تماشای آنها را نباید از دست دهید

۱- فرشتگان در آمریکا

Angels in America در سال ۲۰۰۳ در اچ‌بی‌او تولید شد. این سریال آمریکایی- کانادایی اقتباسی است از نمایشنامه‌ای به همین نام که بخش نخست آن ([پایان]هزاره نزدیک می‌شود) در سال ۱۹۹۳ برنده جایزه پولیتزر شد. تونی کوشنر، نویسنده نمایشنامه فرشتگان در آمریکا نگارش فیلمنامه اقتباسی را نیز برعهده داشته و مایک نیکولز آن را کارگردانی کرده‌ است. داستان فیلم در سال ۱۹۸۵ اتفاق می‌افتد و درباره رابطه دو زوج است که درگیر و دار سیاست‌های دوران ریاست جمهوری ریگان، فراگیر شدن بیماری ایدز و تغییرات پرشتاب فضای سیاسی و اجتماعی روایت می‌شود.

کد خبر 686408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha