گاهی اوقات یک اتفاق، یک گروه یا فرد داستانی چنان جذاب دارد که جهان را مجذوب خود می‌کند. داستان‌هایی که به فیلم‌هایی جذاب تبدیل می‌شوند که نقاط قوت و ضعف، شایستگی‌ها و سایر جنبه‌های افراد را به تفصیل بیان می‌کنند و در این فرایند تجربیات سینمایی شگفت‌انگیزی به وجود می‌آورند.

سینمای جهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از cinemablend، در این مطلب مجموعه‌ای از بهترین فیلم‌های ساخته‌شده بر اساس داستان‌های واقعی آورده شده است. این عناوین از بهترین فیلم‌های ورزشی گرفته تا درام‌های سیاسی بزرگ و همه چیز را شامل می‌شود.

مانی بال

فیلم مانی بال یا بازی پول (Moneyball) یک درام ورزشی به کارگردانی بنت میلر است. این فیلم محصول کمپانی کلمبیا پیکچرز است که در سال ۲۰۱۱ اکران شد. در این فیلم بازیگران سرشناسی مانند برد پیت، جونا هیل و فیلیپ سیمور هافمن به ایفای نقش پرداختند.

داستان فیلم مانی بال براساس کتابی به نام «مانی بال: هنر پیروزی در یک بازی ناعادلانه» نوشته مایکل لوئیس (Michael Lewis) نگارش شده است. در این فیلم، داستان واقعی مدیر تیم بیسبال اوکلند اتلتیک (Oakland A) به نام بیلی بین (با بازی برد پیت) روایت می‌شود. تیم اوکلند در اواخر دهه ۹۰ میلادی دچار بحران شده و به دلیل مشکلات مالی فراوان مجبور شد تا ستاره‌های خود را به فروش برساند. به همین جهت این تیم شرایط ناامیدکننده‌ای را تجربه کرده و کسی به موفقیت و درخشش دوباره‌ آن امیدی ندارد.

بهترین فیلم‌هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند

اما بیلی بین ایده‌ای جدید برای بهتر کردن شرایط دارد تا بتواند با بودجه‌ای پایین، بیشترین بازدهی را از بازیکنان و تیم بگیرد. او به همراه فردی به نام پیتر براند (با بازی جونا هیل) و با استفاده از تحلیل‌های کامپیوتری پیچیده دست به انتخاب  بازیکنان می‌زند. بیلی در نهایت موفق می‌شود با استفاده از این فرمول‌های پیچیده رقیبان ثروتمند خود را شکست دهد.

شبکه اجتماعی

شبکه اجتماعی (The Social Network) داستان زاده شدن سایت «فیس‌بوک» و خالق این سایت، مارک زاکربرگ، را در محور خود قرار داده است. این فیلم قصد کنکاش در وجوه فلسفی و اجتماعی فیس‌بوک را ندارد و تمرکز اصلی آن روی حوادثی است که که منجر به خلق سایت پرطرفدار فیس‌بوک شد.

شبکه اجتماعی یک ساختار فلش‌بکی دارد؛ زاکربرگ موسس و بنیانگذار جوان سایت فیس‌بوک در نیمه دوم دهه ۲۰۰۰ در دو دادگاه جداگانه شرکت کرد. شاکیان ادعا کرده بودند که زاکربرگ ایده تاسیس فیس‌بوک را از آنها دزدیده است. فیلم با مبنا قرار دادن شهادت‌های ارائه‌شده در این دادگاه‌ها و به تصویر کشیدن روایت‌های شهود، قصه شکل‌گیری فیس‌بوک را بازگو می‌کند. 

بهترین فیلم‌هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند

فهرست شیندلر

اسکار شیندلر (لیام نیسون) از یک کارخانه‌دار زیرک ساکن آلمان نازی که کارگران یهودی را برای کاهش هزینه‌های خود استخدام می‌کند، به شخصی می‌رسد که همه چیز را به خطر می‌اندازد تا جان کارمندان و خانواده‌های آنها را در طول این وحشت هولوکاست نجات دهد. فهرست شیندلر (Schindler's List) اثر استیون اسپیلبرگ بر اساس داستان دراماتیک یک نازی است که تصمیم گرفت بدون توجه به عواقب آن، جان ۱۲۰۰ نفر را از کشتار نجات داد.

بهترین فیلم‌هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند

آپولو ۱۳

فیلم آپولو ۱۳ (Apollo ۱۳) که آن را می‌توان یک فیلم درام-مستندگونه فضایی در نظر گرفت، ساخته‌ کارگردان نام‌آشنای سینما ران هاوارد است. فیلم با بازی تام هنکس در نقش جیم لاول و همچنین بازیگران دیگری چون کوین بیکون، بیل پکستون، گری سینیس و اد هریس ساخته شده است. فیلمنامه بر اساس داستان واقعی و کتابی به همین نام یعنی «ماه از دست رفته؛ سفر پرمخاطره آپولو ۱۳» نوشته جیم لاول و جفری کلوگر، توسط ویلیام برویلس جونیور و ال راینهارت نوشته شده است.

ران هاوارد کارگردان فیلم تلاش بسیاری کرده است فیلمی بسیار نزدیک به واقعیت اتفاق‌افتاده در ماموریت آپولو ۱۳ بسازد. او برای به تصویر در آوردن هر چه بهتر اتفاقات ماموریت آپولو ۱۳ که به عبارتی سومین ماموریت آپولو بر سطح ماه بود از دانشمندان و فضانوردان ناسا کمک بسیاری گرفت و کارشناسان بسیاری از ناسا برای ساخت فیلم به او کمک کردند، او همچنین برای فیلمبرداری صحنه‌های بی‌وزنی موجود در فیلم از هواپیماهای جاذبه صفر ناسا استفاده کرد.

بهترین فیلم‌هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند

به سوی طبیعت وحشی

کریستوفر مک کندلس (امیل هیرش) پس از فارغ‌التحصیلی از کالج، به تشکیل خانواده، شغل یا چیزی شبیه به آن نمی‌پردازد، بلکه در عوض سفری تنهایی را آغاز می‌کند تا آزادی و خود را در بیابان‌های بزرگ و جاده‌های بکر آمریکا کشف کند. درام زندگی‌نامه‌ای شان پن، به نام Into the Wild، داستان زندگی واقعی الکساندر سوپرترامپ را که خودش توصیف می‌کند و چگونگی تبدیل شدن او به یکی از قهرمانان اواخر قرن بیستم را بررسی می‌کند.

این اثر برگرفته از رمانی به همین نام (به سوی طبیعت وحشی) به قلم جان کراکئور است که بازخوانی یک حادثه واقعی به حساب می‌آید. روایتی که زندگی کریستوفر مک‌کندلس را تحت‌الشعاع قرار داده و با عنوان «مرگ یک معصوم» در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. «به سوی طبیعت وحشی» در دو رشته در اسکار سال ۲۰۰۸ نامزد شد (بهترین بازیگر مرد مکمل با بازی هَل هُلبروک و بهترین تدوین) ولی موفق به دریافت جوایز نشد.

بهترین فیلم‌هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند

ارقام پنهان

فیلمی در ژانر زندگینامه و درام که بر اساس داستان واقعی سه ریاضیدان زن سیاهپوست در سال ۲۰۱۶ ساخته شده است.

این فیلم (Hidden Figures) بر اساس کتابی به همین نام نوشته مارگوت لی شترلی ساخته شده است و تلاش‌های سه زن ریاضیدان سیاهپوست را در دورانی که تبعیض نژادی در آمریکا حکمفرما بود به‌خوبی نشان می‌دهد.  

فیلم ارقام پنهان روایت سه زن سیاهپوست آفریقایی آمریکایی است که کارمند سازمان ناسا هستند. آنها تصمیم گرفتند ثابت کنند که نباید در جریان فرستاده شدن جان گلن به مدار زمین و تغییر تاریخ مدرن، به دلیل نژاد یا جنسیتشان برای همیشه به حاشیه رانده شوند. 

بهترین فیلم‌هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند

دانکرک

در این فیلم (Dunkirk) سربازان متفقین که پس از پایان یک نبرد در سواحل فرانسه گیر افتاده‌اند، قبل از رسیدن نیروهای آلمانی که به سرعت به آنها نزدیک می شوند، توسط غیرنظامیان بریتانیایی که تلاش می‌کنند از کانال مانش عبور کنند، نجات می‌یابند. دانکرک، فیلم حماسی جنگ جهانی دوم کریستوفر نولان، قهرمانی‌هایی را که مردم عادی در زمانی که در یکی از جسورانه‌ترین عملیات نجات در تاریخ نظامی مدرن به آن نیاز داشتند، به نمایش می‌گذارد.

بهترین فیلم‌هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند

ذهن زیبا

ذهن زیبا (A Beautiful Mind) فیلمی آمریکایی در سبک درام زندگی‌نامه‌ای است که به زندگی جان نَش ریاضیدان برنده جایزه نوبل اقتصاد می‌پردازد و مسائلی را که او به دلیل بیماری روان‌گسیختگی با آنها مواجه می‌شود، به تصویر می‌کشد.

این فیلم در سال ۲۰۰۱ بر اساس کتابی به همین نام نوشته سیلویا ناسار و به کارگردانی ران هاوارد، ساخته شده‌ است. بازیگران اصلی آن راسل کرو در نقش جان فوربز نش و جنیفر کانلی در نقش همسر وی هستند.

جان نش ریاضیدان نابغه شروع به از دست دادن ارتباطش با واقعیت می‌کند، زیرا استرس‌های زندگی او موجب پدید آمدن وضعیت روانی شکننده‌اش می‌شود که با شروع اسکیزوفرنی پارانوئید بدتر می‌شود. یک ذهن زیبا یکی از بهترین فیلم‌های راسل کرو است.

بهترین فیلم‌هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده‌اند

کد خبر 684936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha