ترکیه در هفته‌های آتی میزبان گفت‌وگوها میان مقامات سازمان ملل‌متحد، روسیه و اوکراین بر سر امکان صادرات غلاتی که در بنادر دریای سیاه گیر افتاده‌اند، خواهد بود.

غلات کرویدوزر امن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از الجزیره، گفت‌وگوها قرار است میان مقامات سازمان ملل متحد، اوکراین و روسیه در استانبول و هفته‌های آتی انجام شود.

تلویزیون ان‌تی‌وی (NTV) ترکیه و سی‌ان‌ان ترک (CNN Turk) و همینطور خبرگزاری رویترز به نقل از منابع ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کردند که به منظور به جریان افتادن گفت‌وگوهای استانبول، ابتدا یک دیدار هیات نظامی ترکیه از مسکو به عمل خواهد آمد. هدف سفر هیات نظامی ترکیه به مسکو بررسی جزئیات یک کریدور امن دریایی احتمالی در دریای سیاه خواهد بود.

خبرگزاری تاس روسیه نیز به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، برنامه‌های مذاکرات هیات نظامی ترکیه را تایید کرده است.

میلیون‌ها تن گندم و غلات در حال حاضر در بنادر اوکراین به خاطر محاصره توسط نیروهای روسی یا اشغال بنادر گیر افتاده‌اند و حتی کشتی‌ها با خطر مین‌های جاگذاری شده در دریای سیاه مواجه هستند.

منابعی که با رویترز صحبت کردند گفتند که نشست چهارجانبه ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل در هفته‌های آینده در استانبول و احتمالاً با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، برگزار خواهد شد.

منابع گزارش مذکور گفتند که یک طرح با ایجاد سه کریدور از شهر بندری اودسا در دریای سیاه اوکراین تحت نظارت کی‌یف مورد نظر است و محصولات غذایی اوکراین و روسیه از آنجا ارسال خواهند شد.

به گفته وزارت خارجه ترکیه، سازمان ملل طرحی را برای تسهیل صادرات ارائه کرده است که در آن کریدوهای امن در اطراف مین‌های شناخته شده در دریا ایجاد می‌شوند. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز هفته گذشته گفت که این طرح نیازی به عملیات مین‌زدایی طولانی و پیچیده ندارد.

ادعا شده که می‌توان ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن غلات در شش تا هشت ماه آینده از بندر اودسا صادر شود.

این ابتکار مورد حمایت اتحادیه اروپا قرار گرفته است، اما از طرفی همراه با پاسخ محتاطانه‌ای از کی‌یف بوده چرا که آنها دنبال راه هایی برای صادرات غلات از طریق زمین، بدون نیاز به تعامل یا چانه‌زنی با مقامات روسی هستند.

گفتنی است که اوایل ماه جاری، چاووش اوغلو میزبان همتای روس خود، سرگئی لاوروف، در آنکارا بود تا در مورد این موضوع گفت‌وگو کنند، اما گفت‌وگوها بدون نتیجه قطعی همراه شد.

همچنین اردوغان همچنین روز دوشنبه با گوترش از سازمان ملل درباره صادرات غلات گفت‌وگو کرده است. دفتر اردوغان روز سه‌شنبه اعلام کرد که ترکیه تلاش‌های مشترکی را با سازمان ملل برای صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه انجام می‌دهد تا از بحران جهانی غذایی جلوگیری شود.

کد خبر 685245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha