الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس از آمادگی کشورش برای ترانزیت غلات اوکراین به مقصد بنادر دریای بالتیک مشروط به بهره‌مندی خود بلاروس، سخن به میان آورده است.

لوکانشکو

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، بلاروس تصمیم گرفته که مسیر ترانزیتی غلات اوکراینی به مقصد بنادر دریای بالتیک بشود. از طرفی بلاروس که خود کشوری محصور در خشکی و تحت تحریم‌های غرب است، به بنادر دریای بالتیک دسترسی مستقیم ندارد و  این اقدام خود را مشروط به دسترسی این کشور به بنادر دریای بالتیک قرار داده است.

اوکراین که از بزرگ‌ترین صادر کنندگان غلات جهان به حساب می‌آید، قبل از جنگ عمده محصولات خود را از طریق بنادر دریای سیاه ارسال می‌کرد. به‌واسطه جنگ اوکراین و گسیل هزاران سرباز روسی به مناطق مذکور این بنادر که عمدتا در قسمت شرقی و جنوب شرقی اوکراین قرار دارند، تحت کنترل نیروهای روسی درآمده و اوکراینی‎‌ها در استفاده این بنادر به منظور ارسال محصولات کشاورزی به جهان با مانع روبه‌رو هستند.

به دلیل اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی، مناطق مختلف جهان از آمریکا تا آفریقا هر کدام در معرض گرانی یا تهدید اساسی در امنیت غذایی (مناطق محروم و فقیر جهان)، تحت تاثیر غیرمستقیم جنگ اوکراین قرار گرفتند. تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه در پی جنگ اوکراین و اختلال در صادرات برخی محصولات این کشور نظیر کود نیز از دیگر عوامل شکل‌گیری بحران غذایی جهان است.

ابتکار صادرات غلات  اوکراین به جهان از طریق بلاروس یکی از گزینه‌های مهم سازمان ملل برای تقویت عرضه جهانی غلات در آستانه این بحران بزرگ غذایی است. البته همچنان رفع محاصره بنادر دریای سیاه در دستور کار سازمان ملل متحد باقی مانده است.

الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس در تماس تلفنی روز جمعه خود با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، آمادگی کشورش را برای آزادسازی ظرفیت خطوط راه‌آهن مورد نیاز به منظور ترانزیت غلات اوکراین را اعلام کرد. او  همچنین پیشنهاد سازماندهی مذاکرات میان بلاروس، اوکراین و کشورهایی را که آماده در دسترس قرار دادن بنادر دریای بالتیک خود هستند را ارائه کرد.

 لوکاشنکو با اشاره به کشورها با بنادر در دریای بالتیک چون آلمان، لهستان، روسیه و کشورهای بالتیک (لیتوانی،استونی و لتونی) بر بهره‌مندی خود بلاروس در استفاده از این بنادر تاکید کرد. او صراحتا گفت: « اگر شرایط برای ترانزیت غلات اوکراین فراهم شود، بنادری که آن را صادر می‌کنند باید بتوانند کالاها از مبدا بلاروس را نیز بارگیری کنند.»

کشور بلاروس نیز خود از تولیدکنندگان بزرگ پتاس جهان است، اما به‌واسطه تحریم سال‌های 2022-2021 غرب، صادرات کالاهای این کشور از جمله کود از طریق بنادر دریای بالتیک مختل شد. بلاروس پیش از جنگ اوکراین و به دلیل عدم پذیرش نتیجه انتخابات توسط لوکاشنکو از سوی اتحادیه‌ اروپا تحت بعضی از تحریم‌ها قرار گرفت.

مسکو و مینسک همواره غرب را به خاطره تحریم‌ها و ایجاد اختلال در صادرات غلات و کود به عنوان عاملان بحران غذایی جهان سرزنش می‌کنند.

گوترش با تذکر این واقعیت که همه‌چیز به هم مرتبط بوده و به همین جهت مذاکرات بسیار پیچیده است، هشدار داده که تا رسیدن به هرگونه توافق برای تسهیل ارسال محموله‌های غذایی از منطقه، فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

کد خبر 680936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha