وزارت دفاع نروژ روز چهارشنبه اعلام کرد ۲۲ عراده توپ خودکششی هویترز ۱۵۵ میلی‌متری را به علاوه قطعات یدکی، مهمات و سایر تجهیزات به اوکراین اهدا کرده است.

howitzer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز وزارت دفاع  نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت این کشو ربه خاطر دلایل امنیتی اهدای این توپ‌ها را با تاخیر اعلام کرده است. اهداهای آینده ممکن است اعلام نشوند یا درباره‌شان توضیحی داده نشود.»

توپ‌های اهدایی نروژ از نوع توپ‌های هویترز خودکششی M109 ‌شنی‌دار هستند که به همراه لوازم یدکی و مهمات برای شلیک‌های دوربرد در اختیار اوکراین قرار گرفته‌اند.

وزارت دفاع نروژ همچنین اعلام کرد که سربازان اوکراینی را در آلمان برای استفاده از این توپ‌ها آموزش داده است.

بیورون آریلد گرام، وزیر دفاع نروژ در بیانیه‌ای گفت:‌«تحولات در جنگ در اوکراین ضرورت اهدای سلاح‌ها و مهمات سنگین‌تر را ایجاد کرده است.»

کی‌یف به طور مکرر خواستار دریافت سلاح‌های سنگین‌تر برای کمک به دفاع در برابر تهاجم روسیه شده است.

قبلا آمریکا، بریتانیا و استرالیا نیز بیش از ۱۰۰ توپ هویترز را به اوکراین فرستاده‌اند و مقامات اوکراینی می‌گویند به ۷۰۰ توپ دیگر برای مقابله با نیروهای روسیه نیاز دارند.

سایت پولیتیکو از قول یک مقام اوکراینی نوشت:‌«نسبت تسلیحات و مهماتی که روسیه استفاده می‌کند، به تسلیحات و مهمات ما شش به یک است. به ازای هر شش گلوله‌ای که به سوی ما شلیک می‌شود، فقط یک گلوله از سوی ما در پاسخ آتش می‌شود. روس‌ها از لحاظ میزان سلاح‌هایی که می‌توانند بر ضد ما به کار گیرند، کاملا غلبه دارند.»

به گفته وزیر دفاع نروژ، توپ‌های هویترز و سایر تجهیزات اهدایی به اوکراین قبلا خاک نروژ را ترک کرده‌اند و اسلو ممکن است در آینده اهدای تسلیحات به اوکراین را علنی نکند.

نروژ هم پس از آمریکا و انگلیس به اوکراین توپخانه سنگین می‌دهد
توپ خودکششی هویتزر M109A 

ارتش نروژ اخیرا یک ناوگان از توپ‌های هویتزرش را با سلاح‌های جدید جایگزین کرده بود، اما توپ‌های M109 را در انبار نگهداشته بود. ۲۲ عراده توپ M109 از همین انبار به اوکراین اهدا شده بودند.

M109 یک توپ هویتزر ۱۵۵ میلی‌متری برجک‌دار خودکششی است که در  اوائل دهه ۱۹۶۰ جایگزین توپ‌های قدیمی‌تر M44 شدند و در طول سال‌ها چند بار ارتقا پیدا کرده‌اند که آخرین آنها M109A7 است. ارتش بریتانیا M109ها را با توپ‌های انگلیسی AS-90 جایگزین کرده است. ارتش‌های چندین کشور اروپایی نیز در حال حاضر در حال جایگزینی M109‌های قدیمی‌تر با توپ‌های آلمانی PzH 2000 هستند.

کد خبر 682024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha