ارتش روسیه تلاش‌های خود را برای تصاحب شرق اوکراین را انجام داده و نخستین پیشرفت‌های عمده در هفته سیزدهم جنگ را به دست آورده است.

Russian

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره نیروهای روسی حملاتشان را در سه نفطه عمده برای محاصره جلوداران مدافع اوکراینی در ایزیوم در شمال، در سوردونتسک در شرق و در پوپسانا در جنوب دوباره آغاز کرده‌اند.

در پوپسانا، سربازان وظیفه روس و نیروهای گروه واگنر (یک ارتش خصوصی با ماهیت روسی) دفاع‌های اوکراین را شکسته‌اند و چند شهرک را در ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) تصرف کردند. آنها سه روز بعد میرونوسکی را تصرف کردند که نقطه شروع بزرگراه منتهی به شهر اسلویانسک است که سه شاخه حمله روسیه احتمالا قرار است در آنجا به هم برسند.

در جبهه شمال، توپخانه روسیه در ایزیوم فعال شده است و مقامات اوکراین آن را گشایش یک حمله تمام‌عیار توصیف می‌کنند.

به نظر می‌رسد نیروهای روسی قصد دارند یک حرکت گازانبری را از ایزیوم و پوپسانا انجام دهند تا کل سپاه تاکتیکی اوکراین را با حدود ۵۰۰۰۰ نیرو در مناطق لوهانسک و دونتسک در شرق محاصره کنند.

نبرد برای تصرف سیویرودونتسک، شرقی‌ترین شهر تحت کنترل اوکراین در ۲۱ ماه ماه آغاز شد. بمباران شدید در سمت شرق این شهر آغاز شد. نیروهای روسی در غرب این شهری یکی از دو پل متصل کننده شهر به لیسیچانسک در آن طرف رودخانه «سیورسکی دونتسک» را ویران و خطوط تدارکاتی اوکراین را مختل کرده‌اند.

مقامات اوکراین می‌گویند هنوز کنترل شهر سیویرودونتسک را در کنترل دارند، اما شهر تقریبا به طور کامل بوسیله نیروهای روسی محاصره شده است.

روسیه ۹ ماه برای بردن جنگ وقت دارد

یک فرمانده بازنشسته ناتو می‌گوید گرچه نیروهای اوکراینی توانستند ححمله روس‌ها به شهر شمالی کی‌یف، چرنیهیف، سومی و خارکف را در هفته‌های اخیر دفع کنند، اما پاتک‌های‌شان چندان دوام نیاورده است، چرا نیروهای اوکراینی نیاز به زمان برای مسلط شدن بر استفاده از تجهیزات نظامی غربی دارند.

سپهبد کونستانتیوس لوکاپولوس که در آکادمی‌های نظامی در کی‌یف و مسکو جنگ‌افزار تانک را تدریس کرده است، می‌گوید: «تانک‌ها و وسائل زرهپوش نیاز به یک مرحله اولیه تعلیمات شخصی شش ماهه و تمرین‌های گروهی برای راننده، مسئول آتش، گلوله‌گذار و فرمانده دارند.»

او می‌گوید: «انها نیاز به تمرین‌های تاکتیکی از جمله شلیک کردن آزمایشی و تمرین‌هایی دارند که نمی‌توان در چند هفته آنها را انجام داد. این چرخه تمرین دست کم شش ماه طول می‌کشد و این مدت در زمان جنگ هم تغییری نمی‌کند.»

او می‌افزاید: «پس از توهم پوتین برای بردن جنگ در ۹۶ ساعت، حال‌ توهم طرف غربی شروع شده است.»

لوکاپولوس می‌گوید آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان و جمهوری چک در میان کشورهایی هستند که قول فرستادن انواع گوناگون اسلحه و مهمات را داده‌اند و و این موضوع را پیچیده‌تر می‌کند.

او می‌گوید برای مثال، از ۹۰ عراده توپ هویترز ۹۰ میلی‌متری M777 که آمریکا به اوکراین فرستاده شده‌اند، حدود ۱۸ عراده عملیاتی شده‌اند . معلوم نیست چه تعدادی از ۱۲ تا ۱۴ توپ هویترز خودکششی سزار که فرانسه فرستاده است، در حال استفاده هستند.

لوکوپولوس می‌گوید:‌« برای اوکراین جذب سلاح‌های ارسالی غرب و عملیاتی کردن آنها، تشکیل واحدهای مناسب و تمرین دادن آنها به هشت تا نه ماه وقت نیاز دارد. اوکراین نمی‌تواند واحدهای فعال را از خط مقدم جبهه برای تعلیم نظامی عقب بکشد.»

به اعتقاد این ژنرال بازنشسته، در این چارچوب زمانی است که پوتین باید جنگ را در میدان ببرد و به مصالحه بر مبنای مذاکره برسد.

او می‌گوید:‌«در شرایط فعلی تعادل نیروها، روند عمومی به نفع روسیه است. در حال حاضر کاری برای تغییر این وضعیت نمی‌توان انجام داد.»

«پس از چند ماه با آموزش نیروهای دخیره، ممکن است اوکراین بتواند یک پاتک استراتژیک برای بیرون راندن نیروهای روسیه انجام دهد.»

لوکوپولوس معتقد است که این کار احتمالا با تصرف قلمروی روسیه بوسیله اوکراین امکان‌پذیر است تا بتواند در مذاکرات آنها با قلمروهای تصرف‌شده خودش مبادله کند.

اما به نظر او در حال حاضر اوکراین توانایی مقابله با پیشرفت‌های روسی در میدان جنگ را ندارد.

او می‌گوید: «چه دوست داشته باشید و چه نه، روسیه ابتکار عمل سیاسی و نظامی را در دست دارد. غرب به آنچه پوتین انجام می‌دهد، واکنش نشان می‌دهد.»

کد خبر 679335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha