ابراهیم کالین مشاور ارشد رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه با جیک سالیوان همتای آمریکایی خود درخصوص موضوع عضویت فنلاند و سوئد تلفنی گفت‌وگو کرد.

ابراهیم کالین از ترکیه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، ابراهیم کالین، مشاور ارشد رییس‌جمهوری ترکیه به جیک سالیوان، همتای آمریکایی خود گفته، ترکیه خواستار گام‌های واقعی از طرف فنلاند و سوئد برای مقابله با سازمان‌های تروریستی (از نظر ترکیه)، است.

دلیل اصلی ادامه مخالفت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، استمرار حضور نیروهای کرد مخالف ترکیه همچون گروه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و یا حتی حامیان فتح‌اله گولن در خاک دو کشور است. از نظر ترکیه، پ‌ک‌ک، یک سازمان تروریستی و فتح‌اله گولن عامل و طراح اصلی کودتای 2016 است. دلیل دیگر مخالفت ترکیه، تحریم‌های صادرات تسلیحات اتحادیه‌ اروپا علیه ترکیه از سال ۲۰۱۹ است.

ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که کالین و سالیوان درخصوص موضوع عضویت دو کشور نوردیک در ناتو با یکدیگر در روز دوشنبه بحث و تبادل نظر کرده‌اند. این گفت‌وگوی تلفنی بین ترکیه و آمریکا بعد از شکست مذاکرات ترکیه با دو کشور فنلاند و سوئد در روز چهارشنبه هفته پیش انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

در این بیانیه آمده است که کالین در گفت‌وگوی تلفنی خود با سالیوان متذکر شده است که دو کشور خواهان عضویت در ناتو، باید ارزش‌ها و اصول این ائتلاف را در خصوص امنیت و مبارزه علیه تروریسم در درون کشورهای‌شان در نظر بگیرند. همچنین در این بیاینه تاکید شده که  باید در فنلاند و سوئد گام‌های مشخصی علیه سازمان‌های تروریستی که امنیت ترکیه را تهدید می‌کنند، برداشته شود. فنلاند و سوئد هم بر محکومیت تروریسم  تاکید کردند.

در مقابل کاخ سفید هم اعلام کرده است که سالیوان در این گفت‌وگوها از ادامه مذاکرات ترکیه با این دو کشور حمایت می‌کند. کاخ سفید همچنین اضافه کرده که سالیوان در ادامه بر اهمیت خودداری از تشدید تنش در سوریه برای حفظ خطوط آتش‌بس موجود و جلوگیری از هر گونه بی‌ثباتی بیشتر تاکید کرده است.

اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه هم در اظهاراتی که روز دوشنبه در اکونومیست منتشر شده، بر تعهد بدون تغییر ترکیه به ناتو تاکید کرد و از متحدان خواست تا بر متقاعد کردن کشورهای نامزد عضویت (نسبت به خواسته‌های ترکیه) تمرکز کنند. او در قسمتی دیگر از سخنان خود گفت که اصرار عضویت در ناتو آن هم بدون پذیرش هیچ‌گونه مصالحی از سوی فنلاند و سوئد، یک دستور کار اضافی بر دوش ناتو انداخته است. هیچ مقامی در آنکارا حاضر نیست کشوری که تمایلی به مبارزه با تروریسم ندارد، به ترکیه بگوید چه کاری انجام دهد.

کد خبر 680214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین عبدالحمید TR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 2
    ترکیه آمریکا را نیز به حمایت از سازمان تروریستی و دادن سلاح به آنها متهم می کند. از سوی دیگر فتح الله گولن، "رهبر سازمان تروریستی" نیز در آمریکا و تحت حمایت آمریکا زندگی می کند. آیا ناتو همان آمریکا نیست؟ در این صورت خروج ترکیه از ناتو منطقی تر نیست؟ آیا عاقلانه است که از یک سو با اسرائیل صهیونیستی دوباره دوستی کنیم و از سوی دیگر با سوئد و فنلاند دعوا کنیم؟ متأسفانه اردوغان پس از اتحاد با کمالیست "حزب جنبش ملی" از خط خود منحرف شد.