ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو می‌گوید که امنیت بهایی دارد و نباید به خاطره منافع اقتصادی وابسته شد.

استولنتبرگ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان ناتو گفته است که کشورهای غربی نباید به خاطره منافع اقتصادی با امنیت خود معامله کنند. استولتنبرگ به  فناوری‌های ساخت چین در شبکه‌های  ۵G و پروژه خط لوله نورد استریم۲ که قرار بود حجم بسیار  بالای گاز روسیه را به اروپا صادر کند، اشاره داشته است.

استولتنبرگ در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داوس سوئیس خطاب به پیشاگامان کسب‌ وکارها گفته است: «ما باید بدانیم که انتخاب‌های اقتصادی ما پیامدهای امنیتی دارد. حفظ اصل آزادی مهم‌تر از تجارت آزاد است، حفاظت از ارزشهای ما مهم‌تر از سودآوری است.» استولتنبرگ در ادامه بیشتر توضیح می‌دهد و تاکید می‌کند که مقصود صحبت‌های او پرهیز کامل از تجارت با چین نیست، ولی به‌عنوان نمونه کنترل چین بر شبکه‌های ۵G از منظر امنیتی یک موضوع خیلی مهم و حیاتی است.

استولتنبرگ در ادامه مسائل پیرامون پروژه خط لوله نورداستریم۲ را به عنوان درسی مهم برای امنیت غرب عنوان می‌کند. پروژه خط لوله نورد استریم ۲ قرار بود که تنها از دریای بالتیک عبور کرده و نقش سنتی اوکراین به عنوان مسیر اصلی ترانزیت گاز روسیه به اروپا را کمرنگ می‌کرد. این خط لوله حجم گاز صادراتی را به میزان دو برابر افزایش می‌داد. آلمان در نهایت با وقوع جنگ اوکراین از ادامه و بهره‌برداری این پروژه دست برمی‌دارد.این تصمیم آلمان و قطع امید از این پروژه بعد از مدت‌ها مخالفت‌های واشنگتن و حتی اعمال شدن تحریم بر روی  برخی شرکت‌های آلمانی و روسی توسط آمریکا، اتخاذ شد.

استولتنبرگ گفته است که تجارت آزاد با خود ثروت و رونق همراه دارد اما هر چیزی بهایی دارد و این تجارت آزاد نباید منجر به وابستگی به رژیم‌هایی به گفته او اقتدارگرا و تهدیدکننده امنیت غرب  نظیر روسیه و چین تبدیل شود.

کد خبر 678769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهشاد IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    2 0
    توروخدا شما به عنوان یه رسانه معتبر دیگه غلط هکسره نداشته باشین! به خاطر درسته نه به خاطره!