بوستان جنگلی لویزان و تپه‌های سرسبز شیان که به بام شمال‌شرق تهران معروف است، محلی امن برای تفریح و دورهمی خانوادگی شهروندان بوده، اما در ماه‌های اخیر رشد قارچ‌گونه حضور معتادان و موادفروشان مسلح به نارنجک‌های دستی در حریم جنوبی این بوستان و حاشیه بزرگراه شهید زین‌الدین، این محدوده را ناامن کرده است.

موادفروشان بوستان لویزان

همشهری آنلاین - پریسا نوری : این شب‌ها اگر گذرتان به مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید زین‌الدین بیفتد، بعد از تقاطع خیابان هنگام و بلوار استقلال، در حاشیه جنوبی جنگل لویزان، چندین گروه ۲۰ تا ۳۰ نفره را می‌بینید که دور آتش نشسته‌اند. به گفته اهالی محدوده، این افراد معتادان متجاهر و فروشندگان موادمخدرند که ماه‌هاست با تاریک شدن هوا دسته دسته از راه می‌رسند و در حریم جنوبی جنگل لویزان و فضای بی‌دفاع حاشیه بزرگراه اتراق می‌کنند. در بساطشان انواع موادمخدر صنعتی و سنتی تا چاقو و نارنجک دستی پیدا می‌شود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید.

معتادان در بوستان جنگلی لویزان چه می‌کنند؟ | غافلگیری با طرح جدید پلیس و شهرداری

پرسه معتادان در میان درختان جنگل 

به نظر می‌رسد این گروه جدید ابایی از دیده شدن ندارند، با شکستن درختان، آتش دست و پا کرده و فضای جنگل را برای تفریح خانوادگی و تردد شهروندان ناامن کرده‌اند. «رامتین رضایی» از ساکنان خیابان هنگام با گلایه از این موضوع می‌گوید:‌ «بوستان لویزان بعد از ۲ سال تعطیلی به خاطر شیوع ویروس کرونا، از مدتی پیش بازگشایی شده اما متاسفانه مثل گذشته برای تفریح و گردش خانواده‌ها ایمن نیست.»

او می‌افزاید: «چند شب پیش قصد داشتیم همراه چند نفر از دوستان خانوادگی، برای پیک‌نیک و دورهمی به این بوستان برویم، اما وقتی در حاشیه و نزدیک درِ جنوبی جنگل تجمع گروهی  معتادان متجاهر و خلافکاران را دیدیم، منصرف شدیم.»

دبیر شورایاری محله قاسم‌آباد و ده‌نارمک یعنی محله‌ای که درست در مجاورت بوستان لویزان قرار دارد، معتقد است این بوستان از مدت‌ها پیش به جولانگاه معتادان و اراذل تبدیل شده است. «علی شربتی» می‌گوید: «شب‌ها روشنایی جنگل کم است و وضعیت بوستان که روی تپه‌ها و پستی و بلندی‌ها قرار گرفته، فضای ایمنی برای حضور و معتادان فراهم کرده است. آنها در تپه‌های لویزان و انبوه درختان پنهان و مشغول مصرف مواد مخدر و روانگردان می‌شوند و گاهی برای گردشگران مزاحمت ایجاد می‌کنند.»

معتادان در بوستان جنگلی لویزان چه می‌کنند؟ | غافلگیری با طرح جدید پلیس و شهرداری

شناسایی ۷ پاتوق ۴۰ تا ۵۰ نفری

به گفته رئیس اداره خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۴، مأموران کلانتری و پلیس مبارزه با موادمخدر با همکاری این اداره تاکنون چندین عملیات برای پاکسازی جنگل لویزان و حاشیه بزرگراه شهید زین‌الدین از کلونی‌های معتادان و پاتوق‌ موادفروشان انجام داده‌اند. «ابوذر قهرمانی» می‌افزاید:‌ «به طور متوسط هفته‌ای یک بار عملیات ضربتی جمع آوری پاتوق‌های موادفروشان و معتادان توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر در جنگل انجام می‌شود و مأموران شهرداری ضایعات و بقایای به جا مانده از حضور آنها را از جنگل می‌زدایند، اما متاسفانه آسیبی که بر اثر شکستن و آتش زدن درختان وارد شده به راحتی قابل جبران نیست.»

او با بیان اینکه تعداد معتادان و موادفروشان در چند ماه اخیر بیشتر شده، می‌گوید: «به نظر می‌رسد پس از پاکسازی دره فرحزاد در دی ماه سال گذشته، موادفروشان فرحزاد از سمت غرب تهران به شرق کوچ کرده و جنگل لویزان را به عنوان پاتوق جدیدشان انتخاب کرده‌اند.»

قهرمانی درباره تعداد پاتوق‌های موادفروشان و تجهیزاتشان معتقد است:‌ «حدود ۷پاتوق ۴۰ تا ۵۰ نفری در  محدوده چهارراه استقلال تا شمال محله شمیران‌نو پراکنده‌اند. آنها به اسلحه سرد مجهزند و نارنجک دستی دارند و چندی پیش یکی از مأموران پلیس را با نارنجک دستی مجروح کردند.»

معتادان در بوستان جنگلی لویزان چه می‌کنند؟ | غافلگیری با طرح جدید پلیس و شهرداری

راه حل؛ ایجاد «راهروی سلامت»

اما راهکار پلیس و شهرداری برای پاکسازی دایمی جنگل لویزان از وجود اشرارو موادفروشان چیست؟ رئیس اداره خدمات اجتماعی شهرداری دراین‌باره می‌گوید: «در روزهای گذشته، طی نشست‌هایی که با حضور سرکلانتر چهارم پایتخت، پلیس مواد مخدر و شهرداری منطقه برای پاکسازی جنگل لویزان برگزار و  قرار شده این محدوده ناامن با ایجاد «راهروی سلامت» ایمن شود.»  

او می‌افزاید:‌ «با نصب برج‌های نوری و افزایش روشنایی، جانمایی کانکس پلیس و کیوسک دوچرخه، فضای بی‌دفاع شهری محدوده بوستان لویزان به یک پاتوق خانوادگی ایمن تبدیل می‌شود.»

معتادان در بوستان جنگلی لویزان چه می‌کنند؟ | غافلگیری با طرح جدید پلیس و شهرداری

حریم لویزان به‌زودی امن می‌شود

به موازات ایجاد «راهروی سلامت» عملیات ضربتی پلیس مبارزه با موادمخدر برای جمع‌آوری معتادان و خرده‌فروشان بوستان لویزان ادامه دارد. سرهنگ «علیرضا بازگیر» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شرق تهران دراین‌باره می‌گوید:‌ «به طور متوسط در هر عملیات ضربتی حدود ۴۰ معتاد و خرده فروش مواد را از بوستان لویزان جمع‌آوری می‌کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که چه زمانی محدوده جنگل و حاشیه بزرگراه به طور کامل از حضور موادفروشان مسلح به نارنجک دستی و معتادان متجاهر پاکسازی می‌شود، می‌گوید: «قرار است شهرداری محدوده را بهسازی کرده و در آن تفرجگاهی با عنوان راهروی سلامت برای پیاده‌روی شهروندان ایجاد کند، پس از این اقدام، ظرف مدت ۱۰ روز محدوده حاشیه بزرگراه و جنگل لویزان به طور کامل پاکسازی و ایمن می‌شود.»

معتادان در بوستان جنگلی لویزان چه می‌کنند؟ | غافلگیری با طرح جدید پلیس و شهرداری

کد خبر 680722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha