«کشف دو جسد از حریق خانه متروکه در شرق تهران، آتش سوزی ملک فرسوده شهرک غرب، ملک متروکه خیابان ولی‌عصر(عج) با زباله‌های معتادان آتش گرفت، سوختن ۲ نفر در آتش‌سوزی خانه متروکه خیابان ۱۵ خرداد و...» اینها نمونه‌ای از حوادثی است که در املاک رها شده رخ داده و تمامی هم ندارد و البته تعدادشان حتی در تکه دوم پایتخت کم نیست.

املاک فرسوده و خطر

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: ماجرای املاک رها شده و حوادث پس از آن، تازگی ندارد. کافی است در مرورگرها نام ملک متروکه تایپ شود تا کلی خبر روی صفحه به نمایش درآید. این اخبار شامل آتش‌سوزی، تخریب ناگهانی، انفجار، برق گرفتگی و حتی مرگ افراد در املاک رها شده می‌شود. در منطقه ۲ هم تعداد این املاک کم نیست، تاجایی که تنها در ناحیه ۶ تکه دوم پایتخت بیش از ۷ ملک وجود دارد. «محمد کریمی» شهردار ناحیه ۶ منطقه ۲ دراین‌باره می‌گوید: «دلیل‌های مختلفی برای رها شدن ملک وجود دارد. برخی املاک ورثه‌ای هستند و برخی در انتظار دریافت مجوز تخریب و نوسازی. تعدادی هم توسط مالکان به حال خود رها شده‌اند تا در آینده تکلیف‌شان مشخص شود. اما مشکل زمانی شروع می‌شود که علاوه بر فرسودگی، برق و گاز این املاک وصل است و نگرانی ما هم در این موارد بیشتر می‌شود.»

او دلیل افزایش خطر زمان وصل بودن برق و گاز در املاک فرسوده را حوادث پس از آن می‌داند و می‌افزاید: «گاه نشت و تجمع گاز در املاک باعث انفجار، آتش‌سوزی و حتی تخریب املاک مجاور می‌شود. برخی موارد هم معتادان و کارتن‌خواب‌ها از فرصت رها شدن ملک استفاده کرده که حضورشان‌گاه عامل آتش‌سوزی است.»

خطر انفجار و آتش‌سوزی در کمین خانه‌های متروک
نمونه ای از املاک تخریب شده در اثر انفجار گاز

معضلی برای همه پایتخت

نمونه این املاک در شهر تهران کم نیست. تا جایی که «جلال ملکی» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران پس از وقوع ۲ حادثه در یک روز، آن هم در املاک متروکه خیابان ۱۷ شهریور و میدان خراسان از این مکان‌ها به‌عنوان معضلی برای پایتخت یاد می‌کند و می‌گوید: «یکی از ناایمنی‌های شهر، املاک فرسوده هستند که به ظاهر هیچ مرجع رسیدگی برای احیای آن وجود ندارد.»

همچنین «محمد یوسفی» دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری ناحیه ۶ منطقه ۲ هم موضوع نبود مرجع رسیدگی را تأیید می‌کند. او که برای قطع گاز و برق ۷ ملک رها شده تنها در یک ناحیه، از سال ۱۳۹۷تلاش کرده و به تازگی توانسته برای ۳ ملک مجوز بگیرد، دراین‌باره می‌گوید: «روند پیگیری برای قطع انشعاب برق و گاز چندان راحت نیست. چون پس از تأیید آتش‌نشانی و بحران، مبنی بر بحران‌زا بودن ملک و با پیگیری اداره حقوقی و رأی مقام قضایی، مکاتبات با شرکت‌ها انجام می‌گیرد تا انشعابات برق و گاز قطع شود. در صورتی که این موارد در وظیفه شهرداری نیست اما برای امنیت شهروندان مجبور به پیگیری است. چون گاهی خطر فقط ملک را تهدید نمی‌کند و باعث آسیب به خانه‌های مجاور هم می‌شود.»

خطر انفجار و آتش‌سوزی در کمین خانه‌های متروک
حیاط ملک رها شده ای در منطقه ۲ که به انبار وسایل تبدیل شده و احتمال حادثه دراینجا با وجود وصل بودن گاز دوچندان است

روند طولانی پیگیری‌ها

یوسفی عکس‌ها و نشانی ملک‌های زیادی را در محدوده خیابان‌های حبیب اللهی، همایونشهر و... نشان می‌دهد که پس از ۳ سال هنوز هم گازشان وصل است. او می‌گوید: «در حیاط یکی از این املاک رها شده حجم زیادی وسایل قابل اشتعال مانند مبل و چوب وجود دارد که بروز کمترین آتش‌سوزی می‌تواند شعله‌هایش را بیشتر کند. به همین دلیل به شدت پیگیر هستیم تا تعیین تکلیف ملک، انشعاب گاز آنجا قطع شود.»

به گفته دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری ناحیه ۶ منطقه۲ برخی املاک رها شده هم متعلق به نهادها و سازمان‌های مختلف هستند. او می‌افزاید: «برای این موارد هم باید کلی نامه‌نگاری صورت بگیرد و همین روند کار را سخت می‌کند. در حالی‌که برخی خودشان هم با این حوادث ناآشنا نیستند.»

خطر انفجار و آتش‌سوزی در کمین خانه‌های متروک
قرار گرفتن املاک رها شده و وصل بودن گاز احتمال انفجار و بروز حادثه برای املاک مجاور را دوچندان می کند(نمونه ای در منطقه۲)

قانون چه می‌گوید؟

براساس ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها، اگر زمین یا بناهای مخروبه و غیرمناسب با وضع محل و نیمه‌تمام واقع در محدوده شهر که در خیابان یا کوچه و میدان قرار گرفته که با وضعیت شهرسازی منافات دارد، شهرداری با تصویب شورای‌ اسلامی شهر می‌تواند به مالک اخطار دهد، تا ۲ ماه به ایجاد نرده یا دیوار یا مرمت آن منطبق با نقشه مصوب شورای شهر، اقدام کند. اگر مالک مسامحه یا امتناع کند، شهرداری می‌تواند برای تأمین نظر و اجرای طرح مصوب انجمن در زمینه زیبایی، پاکیزگی و شهرسازی هرگونه اقدامی را که لازم بداند انجام داده و هزینه آن را به اضافه ۱۰‌درصد از مالک یا متولی یا متصدی موقوفه دریافت کند که در این موارد، صورت حساب شهرداری به مالک ابلاغ می‌شود.

در صورتی که مالک ظرف ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ به‌صورت حساب شهرداری اعتراض نکند. صورت حساب، قطعی تلقی می‌شود و هرگاه مالک ظرف مهلت مقرر اعتراض کند، موضوع به کمیسیون مذکور در ماده ۷۷ ارجاع خواهدشد.

در این میان صورت‌حساب‌هایی که مورد اعتراض قرار نگیرند، طبق مقررات اجرای اسناد رسمی لازم نسبت به وصول‌طلب شهرداری اجراییه صادر و به اجرا گذاشته شود.

خطر انفجار و آتش‌سوزی در کمین خانه‌های متروک
ملک رها شده متعلق به یکی از نهادها که به تازگی گاز آن با پیگیری شهرداری ناحیه قطع شده اما پاتوق معتادان است
کد خبر 679436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی نادری IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    در منطقه2 و به خصوص خیابان خوش تعداد زیادی از این ملک ها وجود دارد. بیشترشون هم به حال خود رها شده اند و گسی هم پاسخگو نیست