مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: در سال ۱۳۹۵ جمعیت معتادان شهر تهران ۱۰ هزار نفر بود اما در بررسی‌های سال ۱۴۰۰ این آمار به ۲۰ هزار نفر رسیده است.

گزارش تصویری - زندانی

همشهری آنلاین - زهرا کریمی: صبح روز سی و یکم اردیبهشت ۱۴۰۱، خبرنگاران با حضور احمد احمدی صدر، دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران از مراکز یاور شهر یک و دو واقع در محدوده رضویه منطقه ۱۵ بازدید کردند تا در جریان فعالیت انجام شده در خصوص ساماندهی، جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر شهر در این مراکز قرار بگیرند.

گرمخانه خاوران در گذشته برای جمع آوری معتادان در نظر گرفته شده بود اما در دوره جدید مدیریت شهری به یاور شهر یک و محلی برای نگهداری معتادان متجاهر بالای ۶۵ سال تبدیل شد. حالا در این مرکز ۳۲۴ فرد دارای اعتیاد ساکن هستند و  این مرکز دارای ۷ بند با ظرفیت ۶۰ تخت در هر بند است. امکاناتی همچون کتابخانه، زمین ورزش، بهداری، اتاق مددکاری، غذاخوری، حسینیه و ... نیز به تازگی برای این مرکز ایجاد شده است.

سالمندان دارای اعتیاد حاضر در این مرکز تا حد زیادی از امکانات و خدمات موجود در آن راضی بودند اما از بیکاری در طول شبانه‌روز گلایه داشتند. یکی از آنها در این باره گفت: «همه چیز خوب است، مثلا تخت‌خواب‌ها مناسب است یا پزشکان خوبی را برای رسیدگی به ما آورده‌اند که برای ترک به ما کمک می‌کنند، محیط‌مان تمیز و روشن است اما از طرفی خیلی بی‌کاریم و حوصله‌مان سر می‌رود. بیشتر روز در حال استراحت، دیدن تلویزیون و ورزش هستیم و فعلا مهارتی نیست که ما را به آن مشغول کنند.»

مرکز یاور شهر دو نیز برای نگهداری نوجوانان معتاد زیر ۱۸ سال در نظر گرفته شد. لازم به یادآوری است که کمپ‌های ترک اعتیاد تا پیش از این، ظرفیت پذیرش نوجوانان معتاد زیر ۱۸ سال نداشتند اما با ایجاد یاور شهر ۲ این امکان مهیا شد تا نوجوانان معتاد نیز از امکانات ترک اعتیاد برخوردار شوند و شرایط برای بازگشت آنها به کانون خانواده و جامعه مهیا شود.

در مرکز یاور شهر دو که مخصوص نوجوانان معتاد متجاهر است، فقط یک نوجوان حضور داشت که از او نگهداری می‌شد. اغلب نوجوانان معتادان متجاهر پس از شناسایی به خانواده‌های‌شان بازگردانده می‌شود. 

جمعیت معتاد تهران در طول پنج سال دوبرابر شد

در ادامه این بازدید، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه بیش از هفت هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ شهر تهران ساماندهی شدند، گفت: وسعت تهران باعث شده تا شاهد آسیب‌های اجتماعی فراوانی در شهر باشیم.

احمد احمدی صدر ادامه داد: سال ۹۵ با وجود تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی ویژه به آسیب‌های اجتماعی در تهران و اینکه ایشان فرمودند دختر فراری دختر من و پسر معتاد پسر من است و باید به افراد آسیب دیده به عنوان اعضای خانواده نگاه شود باز هم شاهد افزایش جمعیت معتادان در شهر تهران بودیم.

او با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۵ جمعیت معتادان شهر تهران ۱۰ هزار نفر بود، افزود: اما در بررسی‌های سال ۱۴۰۰ این آمار به ۲۰ هزار نفر رسیده است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه گزارش‌های دستگاه‌های متولی حکایت از فعالیت‌های متنوع و گسترده در این حوزه دارد، توضیح داد: این دستگاه‌ها هر کدام به مانند یک جوی آب جاری حرکت خود را به تنهایی داشته و جزیره‌ای جدا تشکیل داده بودند. 

احمدی صدر با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته معتادان متجاهر جمع آوری و بین ۶ ماه تا یک سال نگهداری می‌شدند، گفت: این در حالی است که معتادان روز شماری می‌کردند تا این دوره تمام شود؛ به عبارتی می‌توان گفت که در سال‌های گذشته برای زندگی اجتماعی آنها، سم زدایی و بازگشت معتادان به خانواده و جامعه برنامه‌ای وجود نداشت. 

معتادان متجاهر توانمند می‌شوند

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: یکی از موارد مهم در این دوره مدیریت شهری توانمندسازی این افراد است به عبارتی در طول دوره روی آمادگی روحی و روانی افراد کار می‌کنیم.

او افزود: تا این تفکر وجود داشته باشد که معتاد مجرم است و مشکلاتش حل نخواهد شد، گفت: اگر این افراد را خانواده خود بدانیم و احساس کنیم دختر فراری دختر ما و معتاد در خیابان فرزند ماست به راحتی از کنار مصوبات رد نمی‌شویم. هیچ وقت این دغدغه وجود نداشته است تا این افراد آسیب دیده را خانواده خود بدانیم.

گزارش تصویری این بازدید را در اینجا ببنید.

کد خبر 677884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha