نیلوفر نیک‌بنیاد: احتمالاً شنیده‌اید که می‌گویند «بعدها به همین خاطره‌های تلخ می‌خندی!» شاید با خودتان فکر کنید مگر می‌شود آدم به غصه‌ها و ترس‌هایش بخندد؟

به خاطره‌هايت بخند

بد نیست بدانید که بله، می‌شود. «رینا تلگمایر»، یکی از کسانی است که ثابت کرده می‌شود به خاطرات تلخ و دلهره‌آور خندید و حتی این خنده را با دیگران سهیم شد. چه‌طور؟ کافی است نگاهی به مجموعه‌ی سه جلدی «خاطرات نوجوانی» بیندازید.
تلگمایر، نویسنده و تصویرگر آمریکایی این کتاب‌ها معتقد است که آدم باید درباره‌ی احساساتش حرف بزند، بنویسد، نقاشی و کاریکاتور بکشد، آهنگ بسازد و خلاصه یک‌جوری احساساتش را تخلیه کند و دل و جرئت این را داشته باشد که به دیگران بگوید چه احساسی نسبت به اتفاقات درونی و بیرونی‌اش دارد. شاید دیگران هم تجربه‌های مشترکی داشته باشند و بتوانند درکش کنند. مجموعه‌ی خاطرات نوجوانی هم حاصل همین طرز تفکر است.

تلگمایر در کتاب «لبخندها» از احساسی که نسبت به خودش دارد، حرف می‌زند. از یک اتفاق کوچک در نوجوانی که باعث شد دندان‌هایش خرد شود و بعد پای او به دندان‌پزشکی باز شود و هرروز اتفاق تازه‌ای برای دهان و دندان‌هایش بیفتد. رینا به شدت از قیافه‌اش خجالت می‌کشید و احساس زشت‌بودن می‌کرد. اما وقتی سال‌ها گذشت و یک ‌سایت به او پیشنهاد نوشتن داستان طنز داد، تصمیم گرفت ماجرای دندان‌هایش را به شکل خنده‌داری برای آن‌ها تصویرسازی کند و بنویسد.

کتاب «خواهرها»، ماجرای متفاوت و عجیبی دارد. رینا در این کتاب از احساسی که نسبت به خواهرش دارد، حرف می‌زند. ماجرایی که شاید برای خیلی‌ از بچه‌ها اتفاق افتاده باشد؛ تولد فرزند جدید در خانواده و حس بدی که فرزند اول نسبت به فرزند جدید دارد. او حتی این احساسات ناخوش‌آیندی را که آمیخته به خشم و کینه بودند، در قالب داستانی نسبتاً طنز به قلم درآورده است.

سومین کتاب هم «دلهره‌ها» است. او در این کتاب درباره‌ی مشکلاتی حرف می‌زند که در دوران بلوغ، گوارشش را به‌هم زده بودند. ترس‌ها و نگرانی‌هایی که باعث می‌شدند مدام دل‌درد و حالت تهوع داشته باشد و بترسد که دیگران مسخره‌اش کنند. جالب است که بعد از سال‌ها به‌خاطرات دردآور آن‌روزهایش نگاه کرده و آن‌ها را هم به شکل داستانی روایت کرده که لبخند به لب خواننده‌هایش می‌نشاند.

رینا تلگمایر معتقد است که مشکلات و احساسات نوجوانان مهم است و باید به آن‌ها اهمیت داده شود اما چیزی که مهم‌تر است این نکته است که نوجوانان بدانند می‌توانند از پس مشکلاتشان بربیایند و بالأخره اوضاع خوب می‌شود. در کنار تمام این نکات، چیزی که این مجموعه را از سایر کتاب‌های داستان مبتنی بر خاطره متمایز می‌کند، کمیک یا پی‌نما بودن این مجموعه است؛ پی‌نما یعنی مجموعه تصاویری که به‌دنبال هم می‌آیند و داستانی را روایت می‌کنند. این سبک باعث می‌شود خواننده تصور بهتری نسبت به شخصیت‌ها، فضا و حالت‌های احساسی داشته باشد و لذت بیش‌تری از ماجرا ببرد.

اگر از علاقه‌مندان کمیک هستید یا اگر می‌خواهید تجربه‌ی جذابی از خواندن کمیک داشته باشید، این مجموعه انتخاب خوبی است. بد نیست این را هم بدانید که کتاب «لبخندها» پرفروش‌ترین زندگی‌نامه‌ی مصور نیویورک‌تایمز شده و جایزه‌ی ویل آیزنر برای بهترین اثر نوجوان و نشان گلوب هورن-بوستون را هم برنده شده است.

سه‌گانه‌ی خاطرات نوجوانی را «هدا نژادحسینیان» و «بشرا مهرمحمدی» ترجمه کرده‌اند و انتشارات اطراف (۰۲۱۲۲۸۹۰۵۵۷) آن‌ها را با قیمت‌های ۷۳هزار، ۸۱هزار و ۸۲هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 678517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha