شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حذف بخاری‌های نفتی چکه‌ای از مدارس را ضروری اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، مرتضی رئیسی با اعلام این خبر و با اذعان به این که بسیاری از مدارس از سامانه گرمایشی استاندارد برخوردار نیستند، خاطرنشان کرد: با ابلاغ وزیر آموزش و پرورش در سال‌ 87، اولویت تامین بخاری‌های استاندارد برای مدارس در دستور کار قرار گرفته و اعتبار کافی برای تحقق این امر تامین شده است.

رئیسی شنبه (18 آبان) در اولین نشست خبری خود پس از کسب ریاست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور پس از برکناری حبیب‌الله بوربور ـ معاون سابق عمرانی وزیر آموزش و پرورش ـ در مورد استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس، افزود: برای تجهیز همه مدارس به سامانه گرمایشی مرکزی و حل مشکل سیستم گرمایشی و اطفای حریق در مدارس کشور به 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در عین حال، استفاده از بخاری نفتی چکه‌ای در مدارس را ممنوع اعلام کرد و با تاکید بر این که در مورد حوادث احتمالی، با توجه به ممنوعیت استفاده از این بخاری‌های غیراستاندارد، مسئولیت با مدیران مدارس است، از اعطای 70 هزار بخاری جدید از سوی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این بخاری‌ها کم‌مصرف و بدون دودکش هستند، اما گرمای بسیار کمی دارند که با توجه به این امر و برخی موارد دیگر، مدیران مدارس ترجیج می‌دهند که از این بخاری‌ها استفاده نکنند.

بخش اعظم این نشست خبری، به تشریح اعتبارات عمرانی هزینه‌شده برای بهسازی فضاهای آموزشی کشور به ویژه در طول دولت نهم اختصاص داشت که معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در این راستا به تشریح بودجه این سازمان و نحوه هزینه‌کرد تعیین‌شده برای آن در سال تحصیلی جاری پرداخت و با اشاره به تفاوت اعتبارات عمرانی اختصاص یافته به آموزش و پرورش در دولت‌های هشتم و نهم، بیان کرد: در سال 1383، اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش که به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اختصاص یافته بود، چهار هزار و 600 میلیارد ریال بود که این میزان در سال 84 به پنج هزار و 160 میلیارد ریال ارتقا پیدا کرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: این افزایش قابل توجه در حالی رخ داد که اعتبار عمرانی آموزش و پرورش در سال جاری با افزایشی بسیار قابل توجه‌تر و رشد حدود سه برابری، به 15 هزار و 60 میلیارد ریال رسید و البته این موضوع، توجه دولت به عمران و آبادانی فیزیکی آموزش و پرورش و مدارس را نشان می‌دهد.

رئیسی همچنین با اشاره به اقدامات دولت نهم در زمینه توسعه فضاهای آموزشی گفت: دولت در سه سال گذشته، 59 هزار کلاس درس در قالب 13 هزار و 720 پروژه با زیربنای 6/8 میلیون متر مربع به فضاهای آموزشی کشور با هدف تامین نیازها و آسایش مخاطبان آموزش و پرورش افزوده یا با بهسازی و بازسازی، جایگزین کرده است.

وی در این راستا اضافه کرد: در سال جاری نیز مقرر شده که دو هزار و 777 پروژه در قالب 13 هزار و 440 کلاس درس با زیربنای دو میلیون متر مربع به فضاهای آموزشی و پرورشی کشور افزوده یا با فضاهای فرسوده به تناسب نیاز کنونی برای بهسازی فضاهای فیزیکی جایگزین شود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی برنامه‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال تحصیلی جاری به تناسب بودجه عمرانی دریافتی، خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی مدارس طبق برنامه در نظر گرفته شده، مقرر کرده است که تا دهه فجر انقلاب اسلامی، یک هزار و 500 پروژه عمرانی را در قالب هشت هزار کلاس درس با زیربنای 2/1 میلیون متر مربع به فضاهای آموزشی سراسر کشور بیافزاید و به دانش‌آموزان تحویل دهد.

وی همچنین با اشاره به وعده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نسبت به کپرزدایی از سراسر کشور تا دهه فجر به عنوان متولی بهسازی فضاهای آموزشی کشور، بر تلاش این سازمان در مورد تحقق این وعده نیز تاکید کرد و یادآور شد: همه تلاش متخصصان در این زمینه اعمال می‌شود تا وعده داده شده به طور 100 درصد تحقق پیدا کند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر شمار مدارس دونوبته کشور، با بیان این که بر اساس برخی اطلاعات حاصله، هنوز یک سوم مدارس کشور به صورت دونوبته اداره می‌شوند، در ادامه، افزایش تعهدات خیران مدرسه‌ساز را نیز مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: تعهدات خیران مدرسه‌ساز در سال 1383، یک هزار و 730 میلیارد ریال بود که این میزان در سال جاری با رشد حدود 250 درصدی، به شش هزار و 130 میلیارد ریال رسید.

وی به اعتبار حدود چهار میلیارد دلاری تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده کشور نیز اشاره کرد و با بیان این که علی‌رغم تخصیص کامل اعتبار 609 میلیون دلاری سال 1385 که با هزینه‌کرد آن، 10 هزار و 203 کلاس درس تخریب و بازسازی شدند، گفت: در سال گذشته باید یک هزار و 115 میلیون دلار از بابت اعتبار درنظر گرفته شده، پرداخت می‌شد که 879 میلیون دلار آن محقق شد.

رئیسی اظهار کرد: با اعتبار تخصیص در سال 1386، 16 هزار و 926 کلاس درس تخریب و بازسازی شد، در عین حال، در سال جاری نیز باید مشابه همین مبلغ یعنی یک هزار و 115 میلیون دلار به سازمان نوسازی مدارس کشور پرداخت می‌شد که البته در اعتبار تخصیص داده شده، حدود 831 میلیون دلار با تحقق 38 درصدی تاکنون در نظر گرفته شده است و با تخصیص کامل اعتبار، بیش از 10 هزار و 314 کلاس درس تعهد شده، تخزیب و بازسازی خواهد شد.

 وی از قرار گرفتن 726 پروژه دولتی با پوشش یک سومی آموزش و پرورش در مطالعات مقاوم‌سازی طی سه سال 81 تا 84 نیز خبر داد و با اعلام این که از سال 1385 تاکنون، کار مطالعات مقاوم‌سازی دو هزار و 750 پروژه آموزشی آغاز شده است، عنوان کرد: از تعداد پروژه تعهد شده در طی سه سال مذکور، تنها یک اجرای پروژه و در دو سال 1385 و 86 نیز هر سال، اجرای مقاوم‌سازی 12 پروژه انجام شد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه با اعلام این مطلب که در سال جاری، مقاوم‌سازی 195 در دست اجراست و 12 درصد از مطالعات مقاوم‌سازی مدارس نیز آغاز شده است، هزینه مقاوم‌سازی مدارس را 30 درصد هزینه‌کرد تخریب و بازسازی خواند و با تاکید بر لزوم نهادینه‌شدن علم مقاوم‌سازی در کشور، خاطرنشان کرد: برای مقاوم‌سازی 26 هزار مدرسه، نه چهار سال، بلکه 10 سال منطقی به نظر می‌رسد.

وی سرانه هر کلاس درس را با افزایش 20 متر مربعی نسبت به گذشته، 150 متر مربع و هزینه ساخت هر کلاس درس را به طور متوسط حدود 50 تا 60 میلیون تومان ذکر کرد و با یادآوری این که در ساخت مدارس جدید به رعایت مقررات ملی ساختمان ملزم هستیم؛ در عین حال که در صورت وجود پروژه‌های نیمه‌تمام، آغاز اجرای پروژه‌های جدید ساخت‌وساز نباید در دستور کار قرار گیرد.

رئیسی در عین حال، از تخصیص100 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی نیز در ادامه خبر داد و تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تدوین استانداردهای این تجهیزات را در دستور کار قرار داده‌اند. 

کد خبر 67805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز