سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

علی‌‌‌‌‌اصغر محمدی: قائم مقام وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: اساس کار انجمن اولیا و مربیان در مدارس، کمک گرفتن فکری و مالی از والدین دانش‌آموزان است.

ابوالفضل خادمیان اساس کار انجمن اولیا و مربیان را کمک گرفتن از والدین بیان کرد و از اینکه در جامعه، این انجمن را با پول می‌شناسند، انتقاد کرد. وی تأکید کرد: این نوع نگرش، ظلم نسبت به انجمن اولیا و مربیان است. البته وی توضیح نداده است این نگرش به‌دنبال چه عواملی بوده‌است.

به جرات می‌توان گفت که عملکرد انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس باعث به‌وجود آمدن این نگرش شده‌است. در این میان، دریافت پول اجباری از والدین در مدارس نقش پر رنگ تری داشته است. رئیس سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان با اشاره بر بروز برخی اشتباهات تصریح کرد: حساب 2020 (دریافت کمک‌های مردمی -‌ داوطلبانه!) کمر انجمن‌های اولیا و مربیان را شکسته است.

در این مدت که از عمر انجمن اولیا و مربیان می‌گذرد، جذب کمک‌های مالی داوطلبانه! نسبت به سایر وظایف و کارکردهای این نهاد برجسته‌تر بوده و به همین علت هر وقت دعوتنامه‌ای از سوی مسئولان مدرسه برای والدین فرستاده می‌شود، نزد خانواده‌ها به مثابه گرفتن اجباری پول تلقی می‌گردد.

خادمیان یادآور شد: کمک اولیا به مدرسه فقط مالی نیست، بلکه کمک فکری، امکاناتی و تخصصی نیز هست.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش مطابق معمول اعلام کرد: اخذ اجباری وجه از اولیا در هر موردی در کل سال تحصیلی ممنوع است و با این موضوع به‌شدت برخورد می‌شود. این در حالی است که هم‌اکنون در اغلب مدارس به عناوین مختلف از والدین کمک داوطلبانه! دریافت می‌شود. در سال‌های اخیر بحث‌های فراوانی در باره ممنوعیت دریافت اجباری پول از دانش‌آموزان مطرح شده است. دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های فراوانی نیز به مدیران مدارس ابلاغ شده است، با وجود این دریافت پول در مدارس ادامه دارد.

وی تبصره 8 قانون شوراها مصوب مجلس را بهانه گرفتن پول از مردم در مدارس ‌دانست و ادامه داد: در این تبصره به صراحت عنوان شده که مردم می‌توانند به‌صورت اختیاری به آموزش و پرورش کمک کنند.

ظاهرا برداشت قائم مقام وزیر آموزش و پرورش و والدین دانش‌آموزان از واژه کمک‌های داوطلبانه متفاوت است یا اینکه برای این واژه در وزارت آموزش و پرورش تعریف دیگری وجود دارد.

مدیر یک مدرسه راهنمایی در این‌باره به همشهری گفت: هر سال بخشنامه می‌دهند که هنگام ثبت نام پول نگیرید، ولی مسئولان آموزش و پرورش در نشست‌های داخلی تاکید می‌کنند که پول بگیرید، فقط بدون سر و صدا!

به گفته وی، بخشنامه‌ها تنها در حد حرف است و در عمل ضمانت اجرایی ندارد.

از طرفی، مدیران مدارس بلاتکلیف هستند که پول بگیرند یا نگیرند؛ اگر نگیرند نمی‌توانند مدرسه را اداره کنند و مشکلات سال گذشته بروز می‌کند. اگر هم پول بگیرند براساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش متخلف محسوب می‌شوند.

ابلاغ و اعلام این قبیل دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها از سوی وزارت آموزش و پرورش همواره در مرحله اجرا با اشکالات جدی و تناقض‌های فراوانی مواجه می‌شود که نشان از جدی نبودن مسئولان آموزش و پرورش در پیگیری مصوبات و دستورات خود دارد.

کم توجهی وزارت آموزش و پرورش به مشکلات مدارس و تامین اعتبارات مورد نیاز برای رفع بخشی از نیازهای مدارس، باعث شده که مدیران مدارس خود مجبور شوند با انواع شیوه‌ها و روش‌ها کمک‌های مالی را بابت تامین هزینه‌های مدرسه از والدین دانش‌آموزان بگیرند.
حرفه و شغل؛ اساس کمک به مدرسه برای چندمین بار مدیرکل جذب مشارکت‌های مردمی انجمن اولیا و مربیان از تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه ساماندهی کمک‌های والدین دانش‌آموزان تا اواخر مهر ماه خبر داد.

به گزارش مهر، محمد علی لقایی گفت: بر این اساس والدین باتوجه به حرفه و شغل خود می‌توانند به مدارس کمک کنند و مسئولان مدارس والدین را طبق حرفه و شغل تقسیم‌بندی می‌کنند.وی ادامه داد: بعد از اینکه والدین دانش‌آموزان زیر مجموعه هر یک از گروه‌های شغلی قرار گرفتند، به تصمیم‌گیری در امور مربوطه و درنهایت ارائه راهکار می‌پردازند تا در زمینه‌های مختلف به مدرسه کمک کنند.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی انجمن اولیا و مربیان با ابراز امیدواری مبنی براینکه ساماندهی تخصص‌های اولیای دانش‌آموزان موجب مشارکت بیشتر خانه با مدرسه شود، اظهار داشت: قطعا با اجرای این طرح، آموزش و پرورش رویکرد مردمی بیشتری را به‌خود می‌گیرد.

کد خبر 65813

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز