چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور گفت: توزیع شیر و نان غنی شده رایگان بین 12 میلیون دانش‌آموز مدارس و مهدهای کودک کشور بعد از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود.

به گفته حمید یعقوبی فر، توزیع 70 نوبت شیر و نان غنی شده رایگان بین دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی، راهنمایی، پیش دبستانی ضمیمه مدارس دولتی، مراکز شبانه‌روزی و استثنایی کشور و مهدهای کودک یارانه بگیر سازمان بهزیستی، از 15 مهر ماه انجام خواهد شد.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس  تاکید کرد:  نان غنی شده در مدارس نیاز کامل روزانه دانش‌آموزان را تامین می‌کند. همچنین باعث  بهبود رشد جسمی، افزایش توانایی ذهنی و ارتقای وضعیت تحصیلی می‌شود.

وی افزود: در نظر داریم نان غنی شده همراه شیر در مدارس توزیع شود. البته در زمینه توزیع نان غنی شده در مدارس کشور با محدودیت‌هایی به لحاظ تولید روبه‌رو هستیم.

از طرفی، کارشناسان بر این عقیده‌اند که استفاده نکردن از نان‌های سبوس‌دار یکی از عوامل افزایش آمار سرطان‌های دستگاه گوارش در ایران است.

براساس نتایج پژوهش‌ها، مصرف نان سبوس‌دار تا حدودی به سلامتی کمک می‌کند. همچنین استفاده کردن مردم از نان سفید یا بدون سبوس در ایران عوارضی را به‌دنبال دارد. بروز چسبندگی و در نهایت شایع شدن سرطان‌های دستگاه گوارشی، یکی از این عوارض است.

یعقوبی‌فر یکی از اهداف توزیع نان غنی شده در مدارس را فرهنگ‌سازی‌ در استفاده از نان‌های سبوس‌دار و غنی شده در کشور دانست.نان غنی شده در استان‌هایی که امکان تهیه آن وجود داشته باشد از سال تحصیلی جدید توزیع می‌شود.

اعتبار طرح توزیع نان غنی شده در مدارس کشور 262 میلیارد ریال است، ولی اینکه نان
 غنی شده چند نوبت بین دانش‌آموزان توزیع خواهد شد، هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است. یعقوبی‌فر، علت این کار را تعیین نشدن بهای نان سبوس‌دار از سوی تولیدکنندگان بیان کرد.

براساس بودجه سال ۸۷ کشور، میزان اعتبار یارانه در نظر گرفته شده برای تامین و توزیع شیر و نان غنی شده در مدارس به‌ترتیب هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال و ۲۶۲ میلیارد ریال است.

در حالی که استاندارد جهانی سرانه مصرف شیر در دنیا 355 کیلوگرم است، این سرانه در ایران 85 کیلوگرم در سال است.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس در باره این تفاوت اظهار داشت: ما باید متوجه این امر باشیم که هزینه کردن برای توزیع شیر و نان غنی شده در مدارس، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نیست که بلافاصله نتایج آن قابل لمس باشد. این سرمایه‌گذاری بلندمدت است و در آینده نتایج مطلوبی بر سلامت افراد جامعه خواهد داشت.

وی تاکید کرد که شیر و نان غنی شده در مدارس یک طرح ملی است و لازم است همه مسئولان و اولیا در فراگیر کردن و نهادینه شدن آن به آموزش و پرورش  کمک کنند.
دبیر کمیته ملی شیر مدارس از رسانه‌ها درخواست کرد تا آموزش و پرورش را در اجرای مطلوب‌تر این طرح کمک کنند.

وی در ادامه از نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی، در امر توزیع نان غنی شده در مناطق مختلف کشور خبر داد و  یادآورشد: نان غنی‌شده در مناطقی که دانش‌آموزان به ویتامین، فلوراید، آهن، ید و... نیاز دارند توزیع می‌گردد.

وی  ادامه داد:  نان توسط کارخانه‌های نان صنعتی غنی‌سازی شده ‌ و بین دانش‌آموزان سراسر کشور در حد اعتبارات ابلاغی که 26 میلیارد و 200 میلیون تومان است، توزیع می‌شود.

تغذیه مناسب، گام اول یادگیری

دبیر کمیته ملی شیر مدارس تاکید کرد:  که تغذیه نامناسب در کودکان دبستانی باعث کم خونی و به‌دنبال آن افت تحصیلی می‌شود. همچنین تغذیه نامناسب و ناکافی، ممکن است روند پیشرفت رشد و یادگیری کودک را کاهش دهد و کودکان در این حالت، اغلب با افت تحصیلی مواجه می‌شوند.

به گفته یعقوبی فر، اغلب دانش‌آموزان کشور تغذیه مناسبی ندارند که توزیع شیر و نان غنی شده رایگان در مدارس تا حد زیادی به تغذیه مناسب کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

دکتر رضایی، متخصص تغذیه نیز در این باره گفت: کودکان در سنین مدرسه، به ازای هر کیلوگرم وزن خود ۸۰ کیلو کالری انرژی نیاز دارند و از ۱۱ سالگی تا جوانی پسران به پروتئین بیشتر و دختران علاوه بر پروتئین، به آهن بیشتری نیاز دارند.

وی، نخوردن صبحانه و عادت‌های غذایی نامناسب را از علل مهم سوء تغذیه در بین دانش‌آموزان دانست و افزود: با توجه به نیاز میان وعده‌های غذایی کودکان، می‌توان با تهیه و توزیع نوعی کیک یا کلوچه غنی شده با عنصر آهن و نیز تهیه نان غنی شده با آهن، گامی مهم برای رفع مشکل کودکان برداشت.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور در پایان خاطرنشان کرد:در سال تحصیلی گذشته
 ۷۵۰ میلیون پاکت شیر در قالب طرح شیر رایگان بین بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور توزیع شد. بر این اساس به‌طور میانگین ۶۹ نوبت شیر رایگان بین دانش‌آموزان کشور توزیع شده است.

همچنین سال گذشته مسئولان ذی‌ربط بنا به دلایلی اجرای طرح توزیع شیر رایگان در مهدهای کودک را متوقف کردند. یکی از دلایل، مقایسه مهدهای کوک با مدارس غیردولتی بود، درحالی‌که 90 درصد مهدهای کودک خصوصی هستند.

کد خبر 61799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز