همشهری آنلاین: والدینی که از تحصیل فرزندان خود ممانعت کنند با برخورد قضایی مواجه می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی قوه قضائیه،در جلسه روز دوشنبه  مسئولان عالی قضایی، مقرر شد اگر والدین، سرپرستان قانونی کودک و نوجوان و یا تمام اشخاصی که مسئول نگهداری و مراقبت کودک هستند از ثبت‌نام و تحصیل آنان جلوگیری کنند، به جزای نقدی تا پنجاه میلیون ریال محکوم شوند و در صورت تکرار به 91 روز تا یکسال حبس محکوم شوند.

بر اساس ماده 10 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، هر یک از والدین یا سرپرستان قانونی کودک و نوجوان و تمام اشخاصی که مسئولیت نگهداری و مراقبت و تربیت کودک را بر عهده دارند، از ثبت نام و فراهم کردن موجبات تحصیل کودک و نوجوان واجد شرایط تحصیل تا پایان دوره متوسطه، در محلی که موجبات تحصیل در دوره مربوط از طرف وزارت آموزش و پرورش فراهم شده است، امتناع کنند یا به نحوی از انحا از تحصیل او جلوگیری نمایند به 10 میلیون تا 50 میلیون ریال جزای نقدی و انجام تکلیف فوق محکوم خواهد شد.

به موجب تبصره این ماده هرگاه محکوم‌علیه پس از ابلاغ حکم قطعی از انجام تکلیف مقرر در مهلت تعیین شده از طرف دادگاه خودداری نماید یا پس از اجرای حکم مجدداً کودک و نوجوان را از تحصیل باز دارد، به 91 روز تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

بر اساس یکی دیگر از مواد مصوب هر کس مرتکب قتل عمد کودک و نوجوان شود و به هر علتی قصاص نشود، مجازات وی تشدید خواهد شد و اگر ارتکاب جرم به صورت غیر عمد صورت گیرد نیز مجازات‌ها تشدید خواهد شد.

بر اساس مواد دیگری از این لایحه، هر کس کودکان و نوجوانان را به فحشا، ترغیب و تشویق و یا موجبات آن را برای آنان فراهم و یا تسهیل نماید و یا به تهیه، تولید، تکثیر، انتشار، توزیع، واردات، صادرات، عرضه، خرید، فروش و یا به نمایش گذاشتن مطالب هرزه نگاری کودکان و نوجوانان و نگهداری آنان به قصد تجارت و توزیع اقدام کند، به 2 تا 7 سال حبس محکوم خواهد شد.

کد خبر 67996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز