با رسیدن فصل سرما، کمبودها و مشکلات خطرآفرین مناطق محروم مانند وجود بخاری‌های نفتی، ناایمنی کلاس‌های خشتی و فرسودگی مدارس بیشتر از گذشته رخ نشان می‌دهند و احتمال به خطر افتادن سلامتی دانش‌آموزان زیر سقف‌های لرزان و ناایمن، وظایف متولیان آموزش‌وپرورش کشور را برای رسیدگی به این مناطق سنگین‌تر می‌کنند.

مدرسه

همشهری آنلاین؛رابعه تیموری:این امر سبب شده در لایحه برنامه هفتم توسعه افزایش اعتبار تجهیز و بهسازی مدارس به‌صورتی ویژه موردتوجه قرار بگیرد و میزان اعتبارات از ٢٠ درصد به ٦٠ درصد ارتقا پیدا کند. حمیدرضا خان محمدی معاون عمرانی وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این تدبیر مجلس هفتم را حلال بخش قابل توجهی از مشکلات مدارس فرسوده می‌داند و می‌گوید: «تامین و استانداردسازی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و افزایش امکانات کمک آموزشی مدارس مناطق محروم مانند سیستان‌وبلوچستان از اولویت‌های اختصاص این اعتبارات است.» در گفتگو با خان محمدی جزئیات اقدامات اخیر دولت برای ایمن‌سازی مدارس در فصل زمستان بررسی شده است:

بساط بخاری های نفتی و مدارس خشتی جمع می شود


وعده مجلس و دولت برای ایمن‌سازی و تجهیز مدارس محروم به کجا رسید؟ برای رفع ناایمنی مدارس چه اقداماتی شده است؟
در جلسه اخیر مجلس که اول آذر برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد، نمایندگان با رای حداکثری با الحاق بند سوم ماده ٩٢ موافقت کردند و بر اساس این بند مقدار ٢٠ درصد تعیین شده در قانون تنظیم مقررات مالی دولت اصلاح و به دو تا ٣ برابر افزایش پیدا کرد. این بند برای تامین و استانداردسازی سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی و افزایش تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مدارس و هنرستان‌های کشور به ماده ٩٢ لایحه الحاق شد که در کاهش مشکلات و رفع کمبودهای مدارس کشور تاثیر زیادی دارد.


این اعتبارات به اعتبارات پیش‌بینی شده در ماده ١٨ لایحه که برای مقاوم‌سازی و تجهیز مدارس تصویب شده بود، اضافه شده است؟
مطابق ماده ١٨دولت مکلف است ٢ دهم واحد درصد از ٩ درصد ارزش افزوده را جهت تخریب، بازسازی، مقاوم‌سازی و تجهیزات مدارس دولتی به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور و دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی اختصاص دهد، اما این ماده ابهاماتی داشت که در همان جلسه اول آذر برای رفع ابهامات آن رای‌گیری و موافقت شد.


در تخصیص این اعتبارات به نیازهای آموزشی مناطق محروم چقدر توجه شده است؟
اولویت هزینه کرد اعتبارات بند سوم الحاقی ماده ٩٢، تجهیز و نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی مناطق محروم است. در دولت سیزدهم به نیازهای کمک آموزشی و تجهیز امکانات سرمایشی و گرمایشی مدارس این مناطق توجه ویژه‌ای شده و اغلب پروژه‌های نوسازی و تجهیز مدارس این دولت در مناطقی مانند استان سیستان‌وبلوچستان انجام شده است. بیشترین تعداد کلاس‌های درسی که امسال تحویل داده شد مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان بود.

با وجود کمبود فضای آموزشی کشور و آمار بالای مدارس استیجاری، تعدادی از ساختمان‌ها و املاک متعلق به آموزش‌وپرورش در اختیار سایر نهادهای کشور است. برای استفاده از ظرفیت این فضاهای آموزشی اقدامی نشده است؟
یکی از مواردی که در لایحه برنامه هفتم موردتوجه قرارگرفته، همین مسئله بوده و با توجه به کمبود فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی در مقاطع تحصیلی مختلف، کلیه دستگاه‌های اجرائی و نهادهای عمومی به استثنای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای که در سال‌های گذشته در فضاهای متعلق به آموزش‌وپرورش و زیر مجموعه آن مستقر شده‌اند بر اساس بند الحاقی (٤) مکلف شده‌اند تا پایان سال دوم برنامه توسعه، این فضاها را تخلیه و به وزارت آموزش‌وپرورش و دانشگاه فرهنگیان تحویل دهند. در صورتی که به دلایل مختلف این دستگاه‌ها امکان تخلیه ملک را نداشته باشند، باید املاک دیگری در همان منطقه با ارزش معادل قیمت کارشناسی روز آن املاک به وزارت آموزش‌وپرورش واگذار کنند.

در دولت‌های گذشته هم برای پس گرفتن فضاهای آموزش اقداماتی شده، اما به سرانجام نرسیده است. چه راهکاری پیش‌بینی شده که احیای این ظرفیت‌های آموزشی به نتیجه برسد؟
در صورت اجرایی نشدن این حکم، سازمان برنامه‌وبودجه کشور در ابتدای سال سوم برنامه موظف است به میزان ارزش روز املاک تصرف شده از سرجمع اعتبارات دستگاه یا نهاد متصرف کسر و برای احداث و تکمیل فضاهای آموزشی و پرورشی مورد نیازبه اعتبارات وزارت آموزش‌وپرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس کشور و دانشگاه فرهنگیان) اضافه کند. در این قانون مشکلات ناشی از اصلاح یا تغییر بهره‌بردار املاک مشمول این حکم هم پیش‌بینی و این اصلاحات و تغییرات ممنوع شده است.

فقط تجهیز و نوسازی مدارس در دستور کار دولت قرارگرفته یا فضاهای آموزشی هم افزایش پیدا می‌کنند؟
براساس مصوبه برنامه هفتم ۲۰۰ مجتمع بزرگ‌مقیاس آموزشی جدید هم احداث می‌شود. از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، مدرسه‌سازی از اولویت‌های وزارت آموزش‌وپرورش بوده و از ابتدای کار دولت ٢٧ هزار و ٨٧٧ کلاس درس ساخته شده که بخش قابل توجهی از آنها به مناطق محروم اختصاص داشت.


٢٧هزار و ٨٧٧ کلاس درس در دولت سیزدهم تحویل داده شده است.
٤٧ درصد کلاس‌های درس با منابع دولتی و ۵٣ درصد با منابع مشارکتی ساخته شده است.
٣٠٠ کلاس درس در استان سیستان‌وبلوچستان تحویل داده شده است. این استان بیشترین تعداد کلاس درس تحویلی را داشته است.
٧٢ درصد پروژه‌های اجرا شده در مقطع ابتدایی و ٢٨ درصد در سایر مقاطع تحصیلی بوده است.
٨٣٠ هزار دانش‌آموز از کلاس‌های درس ساخته شده منتفع شدند.
٣۵ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده برای ساخت کلاس‌های درس بوده است.
٨ پروژه میانگین روزانه پروژه‌هایی بوده که در این دولت اجرا شده است.
٣٨ کلاس درس میانگین کلاس‌های درسی بوده که در دولت سیزدهم تحویل داده شده است.


کد خبر 811779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha