شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: بر خلاف وعده‌های قبلی مبنی بر توزیع نان غنی‌شده و شیر رایگان در مدارس و با وجود گذشت 3 ماه از سال تحصیلی جدید، هنوز حتی یک قرص نان غنی‌شده در مدارس کشور توزیع نشده‌است.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور در این باره به همشهری گفت: قرار بود توزیع شیر و نان غنی‌شده رایگان دانش‌آموزان بعد‌از ماه مبارک رمضان آغاز ‌شود که به‌علت ناتوانی کارخانه‌های تولیدکننده نان غنی‌شده، تاکنون طرح توزیع رایگان نان غنی‌شده اجرایی نشده‌است.

به‌ گفته حمید یعقوبی‌فر، وزارت بازرگانی مباشر و مسئول تهیه نان غنی‌شده برای توزیع در بین دانش‌آموزان است که متأسفانه تا امروز موفق به تهیه نان نشد‌ه‌است.

از طرفی چون کمیته ملی شیر مدارس فقط مسئولیت توزیع نان غنی‌شده همراه شیر در مدارس را بر عهده‌ دارد، طبیعی است تا زمانی که نان غنی‌شده در اختیار این کمیته قرار نگیرد فقط شیر رایگان در مدارس توزیع خواهد شد.

وی تاکید کرد: نان غنی‌شده در مدارس نیاز کامل روزانه دانش‌آموزان را تامین می‌کند. همچنین باعث بهبود رشد جسمی، افزایش توانایی ذهنی و ارتقای وضعیت تحصیلی می‌شود.

یعقوبی‌فر یکی از اهداف توزیع نان غنی‌شده در مدارس را فرهنگ‌‌سازی‌ در استفاده از نان‌های سبوس‌دار و غنی‌شده در کشور دانست.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس تابستان امسال با اعلام اینکه از سال تحصیلی 88-87 برای نخستین‌بار در برخی استان‌های کشور به‌صورت آزمایشی و در حد اعتبارات ابلاغی و همراه با شیر، نان غنی‌شده رایگان نیز در بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود، گفت: نان‌های غنی‌سازی شده، براساس مواد مورد نیاز هر استان که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی تشخیص داده شده، تهیه می‌شود و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

در بودجه سال ۸۷، برای تامین و توزیع شیر و نان غنی‌شده در مدارس به‌ترتیب یک‌هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال و ۲۶۲ میلیارد ریال اعتبار یارانه در نظر گرفته شده است.

بر این اساس مقرر شد 70‌نوبت شیر و نان غنی‌شده رایگان بین دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی، راهنمایی، پیش‌دبستانی ضمیمه مدارس دولتی، مراکز شبانه‌روزی و استثنایی کشور و مهدهای کودک یارانه‌بگیر سازمان بهزیستی، طی سال تحصیلی 88-87 توزیع شود.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس با اشاره به محدودیت‌های تولید نان غنی‌شده در کشور اظهار کرد: اکنون کارخانه‌های نان کشور تنها توان تولید روزانه 600 هزار قرص نان غنی‌شده 40 تا 45 گرمی را دارند که به هیچ وجه تامین‌کننده نیاز ما نیستند.

یعقوبی‌فر از برگزاری نشست مشترک با مسئولان وزارت بازرگانی برای حل این مشکل خبر داد و تصریح کرد: به احتمال 90 درصد، امسال نان غنی‌شده فقط در مدارس تهران توزیع می‌شود.

در تهران نیز مناطق 17، 18 و 19 آموزش و پرورش در اولویت هستند که به احتمال 90 درصد، توزیع نان غنی‌شده در مدارس این مناطق از هفته آینده شروع می‌شود.

وی افزود: درصورت افزایش تولید نان غنی‌شده توسط کارخانه‌های نان صنعتی به میزان مورد نیاز، نان بین حدود یک میلیون و 800 هزار دانش‌آموز شهر تهران و شهرستان‌های تهران به‌طور روزانه توزیع خواهدشد.

پیش از این، دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور تاکید کرده‌بود که نان غنی‌شده در استان‌هایی که امکان تهیه آن وجود داشته باشد از سال تحصیلی جدید توزیع خواهدشد.

با توجه به عملکرد مسئولان در این زمینه، می‌‌توان گفت که هیچ برنامه‌ریزی جدی برای این کار وجود ندارد، زیرا امکان تولید نان غنی‌شده در پایتخت که ظاهرا از امکانات بیشتری در این زمینه برخوردار است نیز به میزان جمعیت دانش‌آموزی وجود ندارد؛ چه رسد به سایر استان‌ها.

در حالی توزیع نان غنی‌شده در مدارس منتفی اعلام می‌شود که اغلب دانش‌آموزان کشور تغذیه مناسبی ندارند و توزیع شیر و نان غنی‌شده رایگان در مدارس می‌تواند تا حد زیادی به تغذیه مناسب کودکان و نوجوانان کمک کند.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس تاکید کرد که شیر و نان غنی‌شده در مدارس یک طرح ملی است و لازم است همه مسئولان و اولیا در فراگیر کردن و نهادینه شدن آن به آموزش و پرورش کمک کنند.

دبیر کمیته شیر مدارس در باره وقفه در توزیع شیر در برخی از مدارس ادامه داد: به‌علت بروز مشکل در یکی از کارخانه‌های تولید کننده، توزیع شیر در چند مدرسه با تاخیر همراه بود.

وی از مدیران مدارس و اولیای دانش‌آموزان خواست تا هرگونه اشکال در باره توزیع شیر در مدارس را با شماره تلفن‌های 88913865 و 82282578 اطلاع دهند.

کد خبر 69594

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز