سازمان جهانی بهداشت در واکنش به شیوع اخیر آبله میمونی که شمار موارد ابتلای انسانی آن در اروپا از ۱۰۰ مورد گذشته است، قرار است روز جمعه جلسه اضطرای برگزار کند.

pox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز موارد ابتلای انسانی آبله میمونی که یک بیماری بومی غرب و مرکز آفریقا است، اکنون دست کم در پنج کشور در اروپا - انگلیس، اسپانیا، پرتغال، آلمان و ایتالیا- و نیز در آمریکا، کانادا و استرالیا تایید شده است.

این بیماری که در ابتدا در میمون‌ها کشف شد، معمولا فقط از طریق تماس‌های نزدیک میان انسان‌ها منتقل می‌شود و ندرتا در خارج از آفریقا انتشار یافته است، بنابراین گزارش این شمار نسبتا بالا از موارد آن در کشورهای گوناگون باعث ایجاد نگرانی شده است.

اما دانشمندان انتظار ندارند که این شیوع به صورت پاندمی مانند کووید-۱۹ درآید، چرا که ویروس آبله میمونی مانند ویروس سارس-کوو-۲ به اسانی منتشر نمی‌شود.

آبله میمونی در بیشتر موارد به صورت یک بیماری خفیف ویروسی با علائم تب و دانه‌های پوستی تاولی شاخص یا همان «آبله» بروز می‌کند.

سازمان پزشکی نیروهای مسلح آلمان که نخستین مورد این بیماری در آلمان را روز جمعه شناسایی کرد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با وجود موارد متعدد تایید شده در انگلیس، اسپانیا و پرتغال، این بزرگترین و گسترده‌ترین شیوع آبله میمونی تا به حال در اروپا است.

فابیان لیندرتز از انستیتوی روبرت کخ آلمان این شیوع را یک همه‌گیری نامید.

او گفت: «البته بعید است این همه‌گیری برای مدتی طولانی ادامه یابد. موارد بیماری به خوبی از طریق ردیابی تماس‌ها پیدا و ایزوله شده‌اند و همچنین داروها و واکسن‌های موثری برای استفاده در صورت لزوم وجود دارد.»

گرچه واکسنی اختصاصی برای آبله میمونی وجود ندارد، اما سازمان جهانی بهداشت می‌گوید واکسن‌هایی که زمانی برای ریشه‌کنی آبله انسانی به کار گرفته شدند تا ۸۵ درصد در برابر آبله میمونی موثر هستند.

مقامات انگلیسی روز پنجشنبه اعلام کردند که واکسن آبله انسانی را به برخی از کارکنان مراقبت بهداشت و دیگران که ممکن است در معرض آبله میمونی قرار گرفته باشند، ارائه کرده‌اند.

کمیته‌ای از سازمان جهانی بهداشت که قرار است در این باره تشکیل جلسه دهد، «گروه مشاور راهبردی و فنی درباره خطرات عفونی دارای توان بالقوه همه‌گیری و دنیاگیری» (STAG-IH) است که به سازمان جهانی بهداشت درباره خطرات بیماری‌های عفونی که ممکن اس تهدیدی برای بهداشت جهانی باشند، مشورت می‌دهد.

یک شیوع غیر معمول

موارد آبله میمونی در انسان‌ها از سال ۱۹۷۰ در ۱۱ کشور آفریقایی گزارش شده‌اند. نیجریه از سال ۲۰۱۷ دچار یک شیوع بزرگ این بیماری بوده است و تا به حال در امسال ۴۶ مورد مشکوک بیماری را گزارش کرده که ۱۵ مورد آن تایید شده‌اند.

نخستین مورد اروپایی آبله میمونی در ۷ مه (۱۷ اردیبهشت)در فردی که از نیجریه به انگلستان بازگشته بود، گزارش شد.

در هفته‌های بعدی پس از آن ، بیش از ۱۰۰ مورد از این بیماری در خارج از آفریقا تایید شده است. بسیاری از این بیماران هیچ رابطه مسافرتی با آفریقا نداشته‌اند. در نتیجه علت این شیوع نامشخص است، گرچه مقامات بهداشتی گفته‌اند که بالقوه ممکن است حدی از انتشار ویروس در سطح اجتماع وجود داشته باشد.

در انگلیس که تاکنون ۲۰ مورد تاییدشده بیماری را گزارش کرده است، مقامات بهداشتی می‌گویند بیماری عمدتا در میان مردانی که همجنسگرا یا دوجنسگرا هستند یا مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، رخ داده است.

۱۴ مورد شناسایی‌شده در پرتغال همگی در کلینیک‌های سلامت جنسی و در میان مردان همجنسگرا یا دوجنسگرا یا مردان در رابطه جنسی با مردان دیگر شناسایی شده‌اند.

مقامات بهداشتی اسپانیا می‌گویند ۲۳ مورد جدید بیماری در این کشور روز جمعه تایید شده‌اند کع عمدتا در منطقه مادرید قرار دارند و اغلب این عفونت‌ها به شیوعی در یک سونای بزرگسالان ارتباط دارد.

آلسیو داماتو، کمیسیونر بهداشت در منطقه لاتزیو در ایتالیا که تا به حال سه مورد در آن گزارش شده است، گفت هنوز خیلی زود است که گفته شود آبله میمونی به یک بیماری منتقل‌شونده از راه جنسی تغییر یافته است.

اما استوارت نیل، استاد ویروس‌شناسی در کینگز کالج لندن می‌گوید تماس جنسی اصولا یک نوع تماس نزدیک است، اما «این نظر که نوعی سرایت جنسی در کار باشد، به نظر من هنوز چندان قابل‌قبول به نظر نمی‌رسد.»

سازمان جهانی بهداشت گفته است که دانشمندان در حال توالی‌یابی ژنتیکی ویروس از موارد متفاوت بیماری هستند تا ببیند آیا این موارد با هم ارتباط دارند یا نه و قرار است این سازمان به زودی در این باراه بیانیه‌ای صادر کند.

کد خبر 677769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha