مقامات بهداشتی پرتغال روز دوشنبه ۱۴ مورد جدید آبله میمونی را گزارش کرد و به این ترتیب شمار کل موارد ثابت‌شده بیماری در این کشور به ۳۷ رسید.

pox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مقامات بهداشتی در کشور همسایه پرتغال، اسپانیا نیز مقامات منطقه مادرید چهار مورد دیگر آبله میمونی را تایید کردند و به این ترتیب، شمار کل موارد بیماری به ۳۴ مورد رسید.

آبله میمونی که عمدتا در غرب و مرکز آفریقا رخ می‌دهد، یک عفونت ویروسی است که در ابتدا در دهه ۱۹۷۰ در جمهوری دموکراتیک کنگو ثبت شد. علائم این بیماری شامل تب، سردرد و دانه‌های پوستی است که از روی صورت شروع می‌شود و بقیه بدن انتشار می‌یابند.

دانشمندان می‌گویند شیوع اخیر در بیش از ۱۰ کشور در جهان که بیماری در آنها بوم‌گیر یا آندمیک نبوده است، غیر معمول است. بیش از ۱۰۰ مورد ثابت‌شده یا مشکوک آبله میمونی، اغلب آنها در اروپا گزارش شده‌اند.

انتشار اخیر با رفتارهای پرخطر جنسی ارتباط داشته است

از طرف دیگر به گزارش آسوشیتدپرس دکتر دیوید هیمن، مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت شیوع بی‌سابقه بیماری نادر آبله میمونی در کشورهای اروپایی و آمریکایی را یک «واقعه تصادفی» توصیف کرد که ممکن است با رفتارهای جنسی پرخطر در دو گردهمایی عمومی اخیر در اروپا ارتباط داشته باشد.

هیمن که قبلا رئیس بخش اضطرارهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت را به عهده داشت، گفت نظریه اصلی برای توضیح انتشار اخیر بیماری سرایت جنسی در میان مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا است در دو گردهمایی برگزارشده در اسپانیا و بلژیک است. آبله میمونی هیچگاه شیوع گسترده‌ای در خارج از قاره آفریقا که در آن به شکل بوم‌گیر و جود دارد، پیدا نکرده است.

هیمن گفت: «ما می‌دانیم که آبله میمونی می‌تواند هنگامی که تماس نزدیک با ضایعات پوستی فرد دچار عفونت وجود دارد، منتقل شود و به نظر می‌رسد تماس جنسی این سرایت را تشدید کرده است.»

این شیوع انتقال تفاوت عمده‌ای با الگوی انتشار معمول ویروس آبله میمونی در آفریقای مرکزی و غربی دارد که مردم عمدتا در تماس با حیواناتی مانند جوندگان وحشی و نخستی‌هایی مانند میمون‌ها دچار عفونت می‌شود و شیوع بیماری از مرزها عبور نمی‌:ند.

مقام ارشد بهداشتی مادرید پایتخت اسپانیا روز دوشنبه اعلام کرد که تا به حال این شهر ۳۰ مورد تاییدشده آبله میمونی داشته است. انریک روئیز اسکودرو گفت مقامات در حال بررسی ارتباط‌های احتمال این شیوع و یک گردهمایی همجنسگرایان در جزاریر قناری که حدود ۸۰ هزار نفر را به خود جلب کرده بود و یک موارد در یک سونا در مادرید هستند.

هیمن که رئیس جلسه اضطرای گروه مشاور سازمان جهانی بهداتش درباره تهدیدهای بیماری‌های عفونی در روز جمعه برای ارزیابی همه‌گیری فعلی بود، گفت هیچ شاهدی وجود ندارد که ویروس آبله میمونی ممکن است به شکل مسری‌تری جهش پیدا کرده باشد.

آبله میمونی به طور معمول باعث تب، لرز، دانه‌های پوستی و ضایعاتی روی صورت و بقیه بدن از جمله دستگاه تناسلی می‌شود. این بیماری از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده یا لباس‌ها و ملحفه‌های آلوده منتقل می‌شود، سرایت جنسی بیماری تا به حال مستند نشده است. اغلب افراد در طول چند هفته بدون نیاز به بستری شدن از این بیماری بهبود پیدا می‌کنند. 

واکسن‌های ضد آبله (انسانی) در پیشگیری از آبله میمونی هم موثر هستند و برخی از داروای ضد ویروسی هم برای درمان آن ساخته شده‌اند.

بیماری در شیوع‌هایش در سال‌های اخیر تا ۶ درصد کشنده بوده است، اما هیچ مورد مرگی در میان موارد فعلی بیماری گزارش نشده است. سازمان جهانی بهداشت تایید کرده است که موارد بیماری تابه‌حال به نوعی از ویروس ارتباط دارد که در ابتدا در موارد صادراتی از نیجربه به بریتانیا، اسرائیل و سنگاپور در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ مشاهده شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این شیوع «رویدادی غیر معمول» است و این حقیقت که موارد بیماری در کشورهای بسیاری متفاوتی مشاهده شده است، نشان می‌دهد که ویروس عامل آن بدون‌سروصدا برای مدتی در خارج از آفریقا در حال انتشار بوده است. رئیس منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت هم هشدار داد که با شروع تابستان در این قاره گردهمایی‌های بزرگ، جشنواره‌ها و پارتی‌ها می‌توانند انتشار آبله میمونی را بیشتر کنند.

دانشمندان دیگر به این نکته اشاره کرده‌اند که مشکل است دقیقا روشن کرد که آیا خود رابطه جنسی یا تماس نزدیک مربوط به رابطه جنسی این انتشار اخیر در سراسر اروپا ایجاد کرده است

مایک اسکینر، ویروس‌شناس در امپریال کالج لندن می‌گوید:‌«فعالیت جنسی ماهیتا شامل تماس نردیک هم می‌شود که انتظار می‌رود احتمال سرایت ویروس را افزایش دهد، بدون توجه به اینکه سوگیری جنسیتی فرد و نحوه دقیق سرایت چه باشد.»

دکتر سوزان هاپکینز، مشاور ارشد پزشکی «سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا» (UKHSA) گفت انتظار دارد شمار موارد بیشتری از آبله میمونی «به طور روزانه» در این کشور شناسایی شود.

اغلب بیماران به کلینیک‌های بهداشت جنسی مراجعه کرده‌اند

مقامات بریتانیایی گفت‌اند «درصد قابل‌توجهی» از موارد در بریتانیا و اروپا در مردان جوان بدون سابقه مسافرت به آفریقا که همجنسگرا یا  دوجنسگرا بوده‌اند یا رابطه جنسی با مردان داشته‌اند، رخ داده است. مقامات در پرتغال و اسپانیا نیز گفته‌اند که موارد بیماری در این کشورها عمدتا آمیزش جنسی با مردان دیگر داشته‌اند و عفونت‌هایشان هنگامی شناسایی شده است که برای ضایعاتشان به کلینیک‌های بهداشت جنسی مراجعه کرده‌اند.

هیمن که استاد بیماری‌های عفونی در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن است، گفت شیوع آبله میمونی احتمالا یک رویداد تصادفی بوده است که ممکن است تا یک عفونت منفرد قابل‌ردیابی باشد.

هیمن این فرضیه را مطرح کرد که شخصی دچار عفونت که ضایعات پوستی آبله میمونی روی دستگه تناسلی، دست یا جای دیگری از بدنش به وجود آمده است آن را در تماس نزدیک جسمی یا تماس جنسی به دیگران منتقل کرده است.و بعد رویدادهای بین‌المللی مربوط  به این گروه‌ها باعث انتشار بیماری در سراسر جهان از جمله به آمریکا یا سایر کشورهای اروپایی شده است.

او تاکید کرد که بعید است این بیماری انتشار گسترده‌ای را باعث شود.

هیمن گفت:‌«این بیماری کووید نیست. لازم است که جلوی انتشار آن را بگیریم، اما این بیماری از راه هوا منتشر نمی‌شود واکسن‌های محافظت‌کننده در برابر آن در دست است.» به گفته هیمن، بررسی‌هایی باید به سرعت انجام شود تا معلوم شود آیا آبله میمونی می‌تواند در افراد بی‌علامت هم انتشار یابد و جمعیت‌هایی در معرض خطر بیماری باید احتیاطات لازم برای محافظت خودشان را رعایت کنند.

کد خبر 678458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha