«پارک کتاب کودک» در بلوار الغدیر شمالی قرار گرفته است. اینجا دومین پارک کتاب کودکان در پایتخت است که در سال ١٣٩٦ از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران راه اندازی شده است. اگر بخواهیم آمار دقیقی از کل پارک‌های کتاب کودکان در اختیارتان بگذاریم باید بگوییم فقط ٢ نمونه دیگر از آن در فرهنگسراهای اشراق و انقلاب اسلامی به کودکان خدمات ارائه می‌کند.

پارک کتاب

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : پارک کتاب کودک با هدف فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه بین بچه‌ها و ایجاد فضایی سرشار از آرامش برای آنان ایجاد شده است. مدیران خانه فرهنگ امام‌علی (ع) بهترین فضا را برای ایجاد این پارک کتاب درنظر گرفته‌اند.

مساحت این مجموعه حدود ٣٠٠‌مترمربع است که در آن بیش از ٤ هزار جلد کتاب برای کودکان وجود دارد. این مکان دارای کارگاه‌های متنوع آموزشی از جمله نقاشی (نقاشی روی سفال، چوب وکاغذ)، کارگاه خط تحریری، آموزش انیمیشن، نمایش خلاق عروسکی، بازی‌های خلاق و آموزش قصه‌گویی مادر وکودک است.

یک وعده «جوجه اردک زشت» میل دارید؟ | منوی متفاوت در دومین پارک کتاب کودک تهران

«علی اکبر اسماعیلی جوبنی»، مدیرخانه فرهنگ امام علی (ع) و «پارک کتاب کودکان» می‌گوید:«بسیاری از مسئولان فرهنگی، دغدغه بالا بردن میزان سرانه مطالعه در کشور را دارند. به همین دلیل هرکاری که در توانشان باشد، انجام می‌دهند تا بتوانند چند دقیقه‌ای هم که شده به میزان سرانه مطالعه بی‌فزایند. برای مثال در مقطعی کتاب‌های جیبی را در اتوبوس‌ها قرار می‌دادند و زمانی هم با ایجاد کتابخانه‌های صوتی برای تشویق مردم به خواندن کتاب تلاش می‌کردند و گاهی هم با برگزاری مسابقه کتابخوانی و اهدای جایزه به نفرات برتر آنها را به این امرترغیب می‌کردند اما فراموش نکنیم که برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی درجامعه باید از سنین پایین‌تر فرهنگ‌سازی کرد. باید با روش‌های درست، فضایی برای دوستی و رفاقت بین کودکان ایجاد کرد و دراختیارشان گذاشت تا در آرامش به مطالعه کتاب بپردازند.»

اسماعیلی جوبنی، که ٢۵ سال سابقه خدمت در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دارد، می‌گوید : «تاکید سازمان بیشتر بر روی فعالیت‌هایی است که منجر به پرورش کودکان اهل مطالعه و کتابخوان شود. به نظر من در زمینه اجرای برنامه‌های فرهنگی برای ترویج امر مطالعه و کتابخوانی، حق کودکان بیشتر از سایر اقشار است.»

اکثر کودکان به دلیل نداشتن زبان برای بیان نیازها و یا به خاطر توجه نشدن به خواسته‌هایشان در اکثر مواقع حق و حقوقشان پایمال می‌شود. از جمله حقوق کودکان، تربیت، آموزش، امنیت و حق نشاط است.

کارشناس رشته علوم ارتباطات اجتماعی در این‌ باره می‌گوید:«در واقع اگر حق کودکان را ادا شود در آینده از بروز بسیاری از مشکلات، آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی پیشگیری خواهد شد به همین دلیل شهرداری تهران تمام تلاش خود را به کار بسته تا نیازهای کودکان را برطرف کند چرا که آینده از آن کودکان است و این کودکان هستند که آینده این کشور را خواهند ساخت.»

اسماعیلی جوبنی، درباره لزوم توجه به کودکان می‌گوید:«کودکان دیر یا زود وارد جامعه می‌شوند و اگر با تربیت درست و نگاه فرهنگی وارد جامعه شوند، می‌توانند آینده خود و جامعه را به سمت نیک بختی سوق دهند. به نظر من در زمینه تربیت کودکان علاوه بر آموزش‌های لازم، نیاز است که والدین این کودکان نیز با فرزندانشان همراهی کنند چون شخصیت کودکان در خانواده شکل می‌گیرد.»

یک وعده «جوجه اردک زشت» میل دارید؟ | منوی متفاوت در دومین پارک کتاب کودک تهران

پر مخاطب‌ترین کتاب‌های بچه‌ها اینجاست

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با انجام فعالیت‌های مختلف پژوهشی و مطالعاتی سعی کرده با افتتاح مراکزی مثل «پارک کتاب کودک» در ٣ نقطه پایتخت با روش‌های غیرمستقیم از جمله بازی، قصه‌گویی، انیمیشن، فیلم کوتاه و... فرهنگ مطالعه وکتابخوانی را در کودکان افزایش دهد.

مدیر خانه فرهنگ امام علی (ع) درباره امکانات پارک کتاب کودک می‌گوید:«این مرکز ٣ بخش مجزا دارد. کارگاه قصه‌گویی برای کودکان زیر ۵ سال، مهارت خواندن و به تصویر کشیدن برای کودکان ۵ تا ٧ سال و کارگاه آموزش علوم و فنون ویژه نوجوانان.»

اسماعیلی جوبنی از پر مخاطب‌ترین آثار این پارک می‌گوید:« کتاب‌هایی مثل «کدو قلقله زن»، «بز بز قندی»، « جوجه اردک زشت»، «آقا گاوه»، « هیولای داخل دندان» و «شیر شاه» جزو پر مخاطب‌ترین کتاب‌ها بین کودکان ۵ تا ٧ سال هستند اما نکته جالب اینکه طبق آماربه دست آمده هر کودکی که به اینجا می‌آید حداقل ٢ تا ٣ بار کتاب «جوجه اردک زشت»را خوانده که شاید این موضوع علت خاص خودش را داشته باشد مثل طراحی گرافیک، نقاشی و متن روان و قابل فهم. به قولی کتاب جوجه اردک زشت به یک وعده غذایی برای ذهن کودکان در این مجموعه تبدیل شده است. »

یک وعده «جوجه اردک زشت» میل دارید؟ | منوی متفاوت در دومین پارک کتاب کودک تهران

اینجا بسیار جالب و سرگرم کننده است

«فوژان اسماعیلی» هفته‌ای دو مرتبه برای آموزش قرآن به خانه فرهنگ امام علی (ع) می‌آید و از اینکه دومین پارک کتاب کودک در منطقه ما وجود دارد خیلی خوشحال است. او می‌گوید:«پارک کتاب کودک کتابخانه‌ای اختصاصی برای کودکان است و در آن هر کودک متناسب با علاقه‌اش کتاب دلخواه خود را انتخاب می‌کند. علاوه براین در این کتابخانه بخش‌های مختلفی مثل کار با تجهیزات آزمایشگاهی و دیدن فیلم هم وجود دارد. من مطمئن هستم که اینجا برای بچه‌ها می‌تواند بسیار جالب و سرگرم‌کننده باشد. من به همراه برادرم برای کتاب خواندن به این پارک می‌آییم.»


کتابم را با خیال راحت پیدا می‌کنم

«مهنا حسینی» یکی از حافظان کوچک قرآن می‌گوید:«همیشه وقتی به کتابخانه‌های دیگر می‌رویم باید اسم کتاب را بدانیم تا بتوانیم آن را از مسئول کتابخانه بگیریم اما در اینجا همه کتاب‌ها در اختیار بچه‌ها است و با توجه به رده سنی آنها کتاب‌ها دسته‌بندی شده است. در این کتابخانه باخیال راحت می‌توانیم هر کتابی که دوست داشتیم انتخاب کنیم. از اینکه می‌توانم اوقات فراغتم را در این مکان علمی سپری کنم بسیار خوشحال هستم.»

دوستانم را به اینجا دعوت می‌کنم

«سید ماکان هاشمی» یکی دیگر از کودکانی است که در این پارک، کتاب‌ها را با دقت بالایی نگاه می‌کند. او علاقه زیادی به شعر و داستان‌نویسی دارد و به‌دنبال کتاب‌های آموزش داستان‌نویسی برای کودکان است. او می‌گوید : «این کتابخانه بسیار مجهز است. من در اینجا کتاب آموزش داستان‌نویسی را که می‌خواستم، پیدا کردم. کتاب‌های شاعران بزرگی مثل حافظ، سعدی و فردوسی هم در این کتابخانه وجود دارد. خیلی خوشحالم که در کنار هم سن‌وسالان خودم به کتاب می‌خوانم. در اینجا خودمان می‌توانیم کتابی را که دوست داریم انتخاب کنیم و هیچ محدودیتی برای مطالعه وجود ندارد به همین دلیل خیلی از دوستانم را برای آمدن به پارک کتاب کودک دعوت می‌کنم. »

کد خبر 677228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • یگانه نوری IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    4 0
    باعرض سلام وادب...ازاینکه ماروبااین مکان علمی اشنا کردید سپاسگزارم...کاش میشد درمحله های مختلف چنین مکانهایی افتتاح میشدبرای راحتی هموطنای عزیز....ازلطف شما نهایت سپاسگزاری رودارم
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    4 0
    ای کاش بتونیم به بچه ها مطالعه رو از بچگی یاد بدیم‌، بهترین کاری که میشه کرد .
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    5 0
    خوبه که هنوز بعضی ها به فکر سلامت روان کودکان هستن و مکان‌هایی رو اختصاص میدن به کودکان، جای تشکر داره
  • طاها تیموری IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 0
    توضیحات بسیار کامل و کاربردی
  • سائلی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    3 0
    وجود این مکانها در پارکها خیلی خوبه باعث میشه فرهنگ کتاب خوانی از کودکی در خانوادها جا بیفته فرزندان ما بیشتر مطالعه داشته باشن سپاس از خانوم قاسمی بابت مطالب خوبشون 🙏🏻