جمعه ۱۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند در رابطه‌ای شگفت‌آور، در زنانی که تاریخچه سردردهای میگرنی دارند، احتمال ابتلا به سرطان پستان نسبت به سایر زنان، کاهش زیادی پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز بررسی پژوهشگران آمریکایی اولین مورد تحقیق در مورد رابطه میان سرطان پستان و میگرن است و یافته‌های آن ممکن است به یافتن راه‌های جدیدی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان بینجامد.

 دکتر کریستوفر لی از مرکز پژوهش سرطان فرد هاچینسون در سیاتل آمریکا،سرپرست این تحقیق که نتایج آن در ژورنال اپیدمیولوژی سرطان(Cancer Epidemiology) منتشر شده است، گفت: "ما دریافتیم که در مجموع زنانی که دارای سابقه ابتلا به میگرن هستند، در مقایسه با زنانی که چنین سابقه‌ای را ندارند، 30 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند."

لی گفت این کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در مورد شایع‌ترین انواع سرطان پستان  رخ می‌دهد، یعنی سرطان‌های پستان که بوسیله هورمون‌ها برانگیخته می‌شوند، مانند سرطان پستان دارای گیرنده استروژن که هورمون جنسی استروژن باعث تحریک رشد آن می‌شود و سرطان پستان دارای گیرنده پروژسترون که هورمون جنسی پروژسترون رشد آن را تحریک می‌کند.

[عوامل خطرساز برای سرطان سینه]

هورمون‌ها همچنین ممکن است نقشی در ابتلا به میگرن - نوع شدیدی از سردرد که با تهوع، استفراغ و افزایش حساسیت به نور و صدا همراه است- داشته باشند.

زنان نسبت به مردان، دو تا سه بار بیشتر ممکن است دچار میگرن شوند.

با وجود آنکه دقیقا روشن نیست چرا زنانی که سابقه میگرن دارند، کمتر در معرض سرطان پستان هستند، لی و همکارانش گمان می‌کنند که هورمون‌ها نقشی در این مورد داشته باشند.

لی گفت: "زنانی که میزان بالاتری از هورمون استروژن در خون‌شان دارند، بیشتر در معرض سرطان پستان هستند."

 او افزود که میگرن اغلب به علت میزان کم هورمون استروژن برانگیخته می‌شود، مثلا هنگامی که میزان استروژن هنگام قاعدگی زن پایین می‌آید.

 زنانی که دچار میگرن می‌‌شود "ممکن است به طور مزمن میزان پایه‌ای کمتر استروژن داشته باشند. این تفاوت ممکن است دلیل محافظت زنان دارای سابقه میگرن در برابر سرطان پستان باشد."

لی و همکارانش برای این بررسی، داده‌های دو بررسی بر روی 3412 زن یائسه را در ناحیه سیاتل مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند  که در 1938 نفر آنها تشخیص سرطان پستان داده شده بود و 1474 نفر آنها هیچ سابقه‌ای از سرطان پستان نداشتند. زنان در این بررسی‌ها  در مورد سابقه میگرن‌شان اطلاعات داده بودند.

 این پژوهشگران دریافتند که زنانی که در آنها تشخیص بالینی میگرن داده شده بود، 30 درصد کمتر در معرض خطر دچار شدن به سرطان‌های پستان حساس به هورمون هستند.

 لی گفت: "میگرن به طور شاخص در میان زنان در سن پیش از یائسگی شیوع بیشتری دارد. در این بررسی همه زنان در سن پس از یائسگی بودند.

 او گفت که این امر دال براین است که در زنانی که دچار میگرن بوده‌اند، یک اثر درازمدت در کاهش خطر سرطان پستان ایجاد می‌شود.

لی افزود:"گرچه این نتایج را باید با احتیاط تفسیر کرد، اما یافته‌های ما به وجود عامل جدیدی اشاره دارد که ممکن است به خطر دچار شدن به سرطان پستان مربوط باشد."

به گفته انجمن سرطان آمریکا، سرطان پستان علت اصلی مرگ زنان در سراسر جهان است و تخمین زده می‌شود که هر سال به مرگ 465000 زن بینجامد.

کد خبر 67673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز