پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: استفاده از آزمایش خون مخفی مدفوع برای بیماریابی سرطان روده بزرگ و راست روده شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد.

 به گزارش هلث‌دی‌ نیوز پژوهشگران در انستیتو بررسی و پیشگیری سرطان در فلورانس میزان بروز و مرگ ‌و میرهای ناشی از سرطان روده بزرگ را در دو منطقه ایتالیا مورد بررسی قرار دادند که آزمایش‌‌های غربالگری یا بیماریابی سرطان روده بزرگ با استفاده از آزمایش خون مخفی مدفوع را دو زمان متفاوت آغاز کرده بودند.

 منطقه امپولسه - موگلو در فلورانس، غربالگری برای سرطان روده بزرگ را در ابتدای دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد، در حالیکه بقیه مناطق فلورانس و پراتو بیماریابی را در ابتدای سال ۲۰۰۰ آغاز کردند.

در ناحیه امپولسه-موگلو میزان بیشتر کاهش (۱۳درصد) در مرگ ‌و میرهای سرطان روده بزرگ را نسبت به بقیه ایالت‌های فلورانس و پراتو رخ داد. ناحیه امپولسه-موگلو ۲.۷ درصد کاهش سالانه مرگ و میر ناشی از سرطان روده بزرگ را در این دوره داشتند، در مقایسه با ۱.۳ درصد کاهش سالانه‌ای که در بقیه ایالت‌های فلورانس و پراتو رخ داده بود.

 این پژوهشگران نوشتند: "نتایج ما از این فرضیه حمایت می‌کند که تفاوت مشاهده در میزان مرگ و میر سرطان روده بزرگ و راست‌روده به خاطر انجام دادن زودهنگام‌تر آزمایش بیماریابی خون مخفی مدفوع بوده است."

نتایج این بررسی در شماره ۹ دسامبر نشریه انستیتو ملی سرطان منتشر شده است.

کد خبر 70541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز