صدای بلند و گوش‌خراش و پرش ناگهانی از خواب، این روند زندگی ساکنان حاشیه بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش) در نیمه‌های شب است که تمامی ندارد. چراکه راکبان موتورهای سنگین از این بزرگراه شرقی و غربی پایتخت استفاده کرده و در نیمه‌های شب و زمان کاهش‌ تردد خودروها در بزرگراه ویراژ می‌دهند.

موتورسواران

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: غرش ناهنجار موتورهای سنگین درحالی از بزرگراه هاشمی رفسنجانی(نیایش) به گوش می‌رسد که اطرافش خانه‌های زیادی وجود دارد و افراد بسیاری در ساختمان‌ها و برج‌های محله‌های دریا، سعادت‌آباد و سپهر زندگی می‌کنند. همچنین بیمارستان‌های بسیاری اینجا فعالیت دارد که بیمارانش نیازمند استراحتند. اما برای راکبان موتورهای ۱۰۰۰ و ۱۳۰۰ سی‌سی بدون پلاک، هیجان از هر چیز مهم‌تر است.

خطر مرگ

با کم شدن ترافیک روزانه و تاریکی بیشتر هوا، زمانی که ساکنان اطراف بزرگراه خوابشان می‌برد، ناگهان صدای گوشخراش موتورهای ۱۰۰۰ و ۱۳۰۰ همه جا می‌پیچد. حتی دوجداره کردن پنجره‌ها هم فایده‌ای ندارد و با ویراژ موتورها خواب بر چشمان اهالی محله‌های سپهر، سعادت‌آباد، دریا و... حرام می‌شود.

«سیدحامدحسینی» دبیر شورایاری شهرک غرب با گله از وضعیت موجود می‌گوید: «موضوع تردد موتورهای سنگین در بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش) تازگی ندارد؛ این پدیده در برخی ایام بیشتر و ‌گاه کمتر می‌شود. جدا از آلودگی هوا، موتورها صدای ساکنان اطراف بزرگراه هاشمی رفسنجانی و بیماران بیمارستان‌های اطراف را درآورده، همچنین این‌ ترددهای غیرقانونی در بزرگراه‌ها و معابر اصلی منطقه خطرآفرین است و باید هرچه سریع‌تر فکری به حال این موضوع کنند.»

او می‌افزاید: «سرعت این موتورها واقعاً زیاد است و اگر خدایی نکرده راکب با سرعتی که دارد، به نرده‌های کنار بزرگراه برخورد کند، یا در یک دست‌انداز بیفتد و نتواند کنترل خودش را حفظ کند، چون لباسش مناسب نمی‌پوشد نه تنها خودش را که به‌طور قطع به کام مرگ کشانده، بلکه باعث به خطر افتادن جان شهروندان داخل خودروهای سواری هم می‌شود.»

این دبیر شورایاری که مخالفتی با جوانی کردن جوان‌ها ندارد، تأکید می‌کند: «هر چیزی جای خودش را دارد و آنهایی که علاقه‌مند به استفاده از موتورهای سنگین هستند، باید به جای پیست ساختن از بزرگراه‌ها، به پیست استاندارد آزادی مراجعه کنند.»

غرش موتور هزار در «نیایش» | تخلیه هیجان به قیمت جان

مجازها و غیرمجازها در بزرگراه

راکبان این موتورهای سنگین چه کسانی هستند و از کجا می‌آیند؟ پاسخ این سؤال را «مصطفی جمالی» مدیرمحله سعادت‌آباد که اشراف کاملی به وضعیت بزرگراه هاشمی رفسنجانی دارد و در جریان‌ تردد موتورهای سنگین در بزرگراه است، می‌دهد. او می‌گوید: «بخشی از موتورسواران مجوز دارند که در راه رسیدن به پیست آزادی از بزرگراه هاشمی رفسنجانی عبور می‌کنند. اما بخش عمده‌ای از آنها موتورهای غیرمجازند که از فرصت حضور موتورهای سنگین مجاز سوءاستفاده کرده و آخر شب‌ها به‌ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه خود را به بزرگراه می‌رسانند.»

مدیرمحله سعادت‌آباد درباره اینکه تاکنون برای رفع این معضل اقدامی توسط نهادهای مرتبط انجام شده یا نه، می‌افزاید: «به دلیل سرعت زیاد موتورها، توقیف‌شان کار سختی است. کافی است راکب سایه پلیس راهور را پشت سرش احساس کند؛ آن وقت با سرعت بسیار زیاد و حرکات مارپیچ، قصد فرار از دست پلیس را می‌کند و جان خود و رانندگان خودروهای عبوری را بیش از پیش به خطر می‌اندازد. به همین دلیل به نظرم باید تعاملی بین پلیس راهور، پلیس امنیت و فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی انجام شود تا این مشکل خدایی نکرده به معضل بزرگ‌تر تبدیل نشود و در نهایت امنیت راکب و راننده‌ها تأمین شود.»

غرش موتور هزار در «نیایش» | تخلیه هیجان به قیمت جان

ویراژ بدون مزاحمت

بیشترین‌ تردد موتورهای سنگین در بزرگراه نیایش اواخر شب است چراکه می‌توانند ویراژ داده و حرکات نمایشی به اجرا بگذارند. بدون اینکه مزاحم چندانی داشته باشند. برادر یکی از راکبان موتورسیکلت‌ها و از ساکنان محله شهرک غرب دراین‌باره می‌گوید: «موتورهای سنگین، پلاک ندارند. پس شناسایی نمی‌شوند. همین موضوع باعث شده تا از فرصت بزرگراه استفاده و به قول خودشان هیجانشان را تخلیه کنند. برادرم تعریف می‌کرد که در همین بزرگراه نیایش با موتور هزار و سرعت ۲۰۰ کیلومتر می‌گذشتند و دوستش می‌خواست از آنها چند حرکت نمایشی اجرا کند تا فیلم بگیرد.»

نمونه این موارد کم نیست. سرهنگ «بردیا دریکوند» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه ۲ تأکید می‌کند: «هر جایی که قدرت مانور برای موتورسواران سنگین را فراهم کند، آنها حضور دارند و در این میان بزرگراه‌ها بهترین مکان برایشان تلقی می‌شود. بزرگراه نیایش هم جزو این مکان‌هاست.»

موارد مرتبط با بزرگراه‌ها در حوزه اختیارات پلیس بزرگراه‌هاست اما سرهنگ دریکوند حین گشت زنی‌ها، شاهد تردد موتورسواران و حتی برخورد با آنها بوده است. او می‌گوید: «برخورد با راکبان موتورهای سنگین به دلیل حرکت‌های مخاطره‌آمیز چندان آسان نیست و ممکن است‌ گاه با تعقیب و گریز جان دیگران به خطر بیفتد. به همین دلیل پلیس با احتیاط در این موارد وارد می‌شود. البته شاهد بودم که در یکی از شب‌های جمعه ۵ تا ۶ موتور توقیف شدند. اما همچنان این پدیده ادامه دارد.»

غرش موتور هزار در «نیایش» | تخلیه هیجان به قیمت جان
سرهنگ بردیا دریکوند، رئیس پلیس راهور منطقه ۲

توقیف کارساز نیست

بسیاری معتقدند اگر پیست و مکان‌های مناسب برای‌ تردد موتورهای سنگین وجود داشته باشد، بزرگراه‌ها دیگر محل ویراژ آنها نخواهد بود. «مهرداد همتیان» رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان تهران دراین‌باره با قطعیت می‌گوید: «تردد هیچ موتورسنگینی در محدوده شهر مجاز نیست و تاکنون هیچ مجوزی برای‌ تردد موتورهای سنگین در محدوده شهری و حتی بزرگراه‌های بین‌شهری صادر نشده و تمامی‌ ترددهایی که این روزها شاهد آن‌ هستیم، غیرمجاز است.»

او می‌افزاید: «مالکان موتورهای سنگین قانونی و سنددار، برای استفاده از موتورهای خود باید آنها را به‌صورت محمول، یعنی توسط وانت یا نیسان، به پیست آزادی بیاورند و فقط در داخل پیست از آنها استفاده کنند.»

او با بیان اینکه همه موتورهای سنگین چه قاچاق و چه سنددار، فاقد پلاک هستند، پیشنهادی برای کنترل بهتر در فضای شهری دارد و ادامه می‌دهد: «توقیف موتورهای سنگین در بزرگراه‌ها کار چندان راحتی نیست؛ چراکه ممکن است منجر به فجایع جبران‌ناپذیری شود. اما اگر به موتورهای سنگین پلاک ورزشی بدهند، قطعاً ترددشان در بزرگراه‌ها قانون‌مندتر خواهد شد. بنابراین خودشان مانند همه وسایل نقلیه دیگر به رعایت سرعت مجاز و قوانین راهنمایی و رانندگی می‌پردازند و هم در صورت بروز تخلف، دوربین‌های ثبت تخلف پلاک‌شان را ثبت می‌کند و مأموران پلیس راهور می‌توانند اعمال قانون کنند.»

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان تهران درباره علت انجام نشدن چنین‌ اقدامی معتقد است: «متأسفانه تاکنون متولی مشخصی در این زمینه وجود نداشته و امیدواریم به‌زودی در جلسه‌های مشترک با وزارت ورزش و هیئت موتورسواری به نتایج خوبی برسیم تا دیگر شاهد مزاحمت‌های موتورهای سنگین در بزرگراه‌ها نباشیم.»

غرش موتور هزار در «نیایش» | تخلیه هیجان به قیمت جان
مهرداد همتیان، رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان تهران 
کد خبر 676628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 67
  • نظرات غیرقابل انتشار: 58
  • صدرا انتطاری IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    خب مکان مناسب برای جوانان درست کنید تا بزرگراه پاتوق شان نشود
    • Nilo IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      64 14
      حرف حساب
    • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      64 56
      این موتورها اصلن ترددشان در شهر ممنوعه
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      79 31
      مکان مناسب هست پیست آزادی برن اونجا هر کاری میخوان بکنن
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      29 7
      هرشهری حتی شهرهای کوچک هم این پیست‌ها را دارد .ایشون هیجانش بیش از حد بوده خواسته بکلی خالی بشه که راحت بشه
    • صادق از یزد IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      19 1
      دقیقا
  • Shahram IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    69 7
    توقیف فقط برای پیک موتوری های بیچاره هست من با سنگین سوارا دشمنی ندارم خودم سی بی ار ۱۳۰۰ دارم ولی همیشه هر چه سنگه برای پای لنگه
  • محمد IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    43 14
    فقط تخلف موتور توی کشور به چشم مخوره بقیه چی چون مردم به علت نداری تو این هوای آلوده توسرما گرما سوارموتور میشن مگه نه که موتور هم شده وسیله بهتره که وان کم بهره خودرو بدن ۸۰ در صد از مشگلات تخلفات عبور از پیاده روهای موتوری و معیشت درآمد آنها هم حل بشه
    • سجاد IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      43 3
      داداش قبولت داریم ولی اون cb 1300 هست cbr1000 بیشتر نیست مشتی
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      18 2
      دمت گرم حق گفتی
    • حسین IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      21 5
      سالار شما اگه سنگین داشتی میدونستی سی بی ار ۱۳۰۰ نداره
    • یه آدم عادی IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      21 11
      کسی ک موتور ۱۰۰۰ سوار میشه مشکل مالی داره؟
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      24 8
      اصلا سی بی ار ۱۳۰۰ نداریم مجبوری دروغ بگی بیسواد
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    46 17
    وقتی یه سری جنبه ندارن واز موتور سیکلت برای کیف گاپی ودزدی استفاده می کنند چاره‌ای نمی ماند جز اینکه تردد موتور سیکلت با حجم بالا در کشور ممنوع باشد
  • عبدالله IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    33 64
    خب مقصر شهردار آن منطقه هست هر 400 الی 500 متر یک مانع یا همان دست انداز بزاره تمام موتور ها از اونجا میرن به همین راحتی
    • Pejman IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      37 3
      دست انداز؟توبزرگراه؟هر 400متر؟؟؟ بیخیااال
  • علی خان IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    14 24
    تبلیغ کیک سی سی شرکت شیرین عسل ،،
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      46 5
      آخه بزرگ راه جای سرعت گیر ودست انداز هست. یه مشت آدم تازه به دوران رسیده وعقده ای بیشتر ازاین نمیشه انتظار داشت
    • حمید IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      29 3
      خدا شفات بده تو دیگه چقدر عقبی
  • بینام IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    23 31
    آخه این موتورهای ایرانی که درست میکنند۱۲۵یا۲۰۰آشغال به خدااصلاموتورنیست که مثل پرایدمیمونه حالاهرچی میخوای بگیدهیچکی بفکرماموتورسوارانیست فقطدلشون خوشه توقیف کنندبنظرمن کاردرستی نمیکننداین برخوردمردم غلط اندازه الکی میگند
  • جاهل شناس IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    54 33
    اون الاغی که با موتور در خیابان و .... ان گونه مزاحمت ایجاد می کند به درک که هر بلایی سر ش بیاید حقش می باشد
  • محسن IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    57 16
    هیچ وقت مشکل حل نمیکنند فقط صورت مسئله پاک میکنند . پس چرا این موتورها ساخته شده ؟ و اون کشور اروپایی با اون قوانین سختگیرانه مجوز ساخت میده .
  • برزگر بفرویی IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    40 6
    با اداره راه و شهر سازی هماهنگ کنید و یه مسیر مستقیم بدون دست انداز به طول ۵۰ کیلومتر و به عرض۳۰ متر،ابتدای اتوبان تهران قم براشون احداث کنید،با پرداخت عوارض منصفانه،برن اونجا اینقدر گاز بدن تا خسته شن والسلام
    • سجاد IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      28 6
      داداش این حرفت بااینکه واقعا حرف حساب بود و ایده خوبی بودش ولی به نظرتاین کشور اونقدر به فکر این بدبختا هست؟
  • Saleh IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    20 2
    خب تو میخوای چییو ثابت کنی با این طرز مقاله و خبر نوشتن میخوای بگی خلافه غیرمجازه جمشون کنید یا به فکر جوونها هستید طوری که تو مقاله نوشتی صد درصد مخالفی
  • حاج علی IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    20 9
    سلام موتورهای تا ۲۰۰ سی سی حق تردد در جاده را دارند لیکن موتور های بالاتر از ۲۰۰ حق تردد نداشته چنانچه قصد شرکت در مسابقات را داشته باشند فقط باید توسط وانت نیسان،پیکان به محل پیست انتقال داده شودند موتور های بالای ۲۰۰ سی سی تردد آنها غیر مجاز و قاچاق محسوب به محض توقیف به گمرک تحویل داده میشود این موتور ها که شب هنگام با ایجاد سروصدا ،،حرکات غیر متعارف باعث ایجاد مزاحمت میشوند از لحاظ قانون باید توقیف و مطابق قانون بایستی برخورد شوند
  • شوذی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    14 4
    ی روز خوب میاد 😐
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    34 1
    براشون زن بگیرن هیجانشون از بین میره و دست از این کاراشون بر می دارند 😂
  • فرشید US ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    25 7
    شما اول ی جای مناسب پیداکنیدبعد بگیدنیاندبیرون همه جای دنیا موتورسنگین آزادغیرایران فقط۵شنبه وجمعه اگرعاشق موتورباشی اینطوری نمیگی هرکس عاشق ی چیزه
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    23 4
    آلودگی صدا هر شب داریم از این موتورها زندگی نداریم دیگه
    • حسین ازهمدان IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      7 2
      دمت گرم گل گفتی اخه بعضیها چی میدونن ازموتورسواری اونم ازنوع سنگین اخره عشقه .البته انصافا نبایدباعث آزاربرای دیگران باشه
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    15 5
    تنها راه حل برای این افراد پاره آجر است،،،
    • صبا IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      10 8
      یکی از همسایه ها گفت میخواد با تفنگ بادی بزنتشون همرو کلافه کردن
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    13 2
    یک جست ملخک دوجست ملخک! آخر به دستی ملخک ! هیجان هم حدی داره.
  • داود IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    19 2
    نتیجه ای که گرفتیم اینکه پنجره های دو جداره بدرد نمیخوره..پول حروم کردنه ..
  • M IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    13 3
    نظراته بعضی از دوستان خودخاهیه شنیدنه این صداها کناره اتوبان در همه دنیا عادیه ولی زندگی کردن کناره اتوبان(چسبیده به اتوبان)نمیدونم عادیه یانه...
  • رضا IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    9 1
    یک جاده سه ، چهار کیلومتری برای آنها درست کنند که محل تردد نباشه و انتها وابتدا آن هم با فاصله از جاده اصلی .
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    10 0
    در همه دنیا تردد موتورهای سنگین آزاد است، طرفداران خودش رو هم داره ،خیلی راحت میشود قانونمند استفاده از این موتورها را آزاد کرد..
  • محسن IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    17 0
    بنده هم یک موتورگازی دارم اصلا نمییاورمش بیرون فقط گذاشتمش توی باغچه حیاطمان