همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: با توجه به اتمام مهلت تعویض پلاک قدیمی، از شنبه (26 آذر) تمامی موتورسیکلت‌های دارای پلاک قدیمی در صورت مشاهده در سطح شهر تهران توقیف و روانه پارکینگ می‌شوند.

رحیمی راهنمایی و رانندگی

 به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی در مراسم افتتاح مرکز تعویض پلاک خلیج فارس یکی از خواسته‌های مردم را ساماندهی فوری موتورسیکلت‌ها عنوان کرد و گفت: خوشبختانه از ابتدای سال جاری تاکنون 50 هزار موتورسیکلت‌سوار آموزش دیده‌اند که بر این اساس آمارها نشان می‌دهد حدود 38 درصد میزان تقصیر راکبان موتورسیکلت در تصادفات کاهش یافته است و بدین ترتیب باید گفت که حدود 40 درصد انضباط بخشی آمد و شد توسط موتورسیکلت سواران در تهران افزایش داشته است.

 وی با اشاره به اینکه علیرغم آموزش‌های ارائه شده و توصیه‌های صورت گرفته برخی راکبان موتورسیلکت‌ها همچنان اصرار بر تخلف دارند، گفت: بر این اساس برخورد جدی و قاطع و بدون اغماض پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با موتورسواران متخلف از روز شنبه تشدید شده است.

 رئیس پلیس راهور تهران با تاکید بر اینکه موتورسیکلت یکی از چالش‌های اصلی ترافیک تهران است و بسیاری از مردم و رانندگان از رفتارهای موتورسواران گله‌مند بوده و به سطوح آمده‌اند، افزود: آمارها نشان می‌دهد بیشترین فوتی‌های تصادفات رانندگی در تهران بعد از عابران پیاده متعلق به موتورسواران است.

 وی با اشاره به اینکه پلیس پذیرفته است که حمل‌ونقل بار و مسافر به صورت مجاز با موتورسیکلت انجام شود گفت: در عین حال باید موتورسواران قانون را در این زمینه رعایت کنند.

 رئیس پلیس راهور تهران به اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی اشاره کرد و گفت: بر این اساس از اول دی ماه سال جاری هرگونه حرکات مارپیچ، عبور از چراغ قرمز و انجام حرکات نمایشی هر کدام 100 هزار تومان برای راکبان موتورسیکلت جریمه به همراه دارد. از سوی دیگر حمل بار اضافه 50 هزار تومان به اضافه توقیف موتورسیکلت و بار آن، حرکت در پیاده رو 50 هزار تومان به همراه توقیف وسیله نقلیه و عبور از خط ویژه نیز 50 هزار تومان به همراه توقیف موتورسیکلت از اول دی ماه در انتظار راکبان موتورسیکلت‌های متخلف خواهد بود.

  موتورسیکلت‌های مدل 80 به قبل پس از توقیف اسقاط می‌شوند

 وی به سن فرسودگی موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون سن فرسودگی موتورسیکلت‌ها 10 سال است و کلیه موتورسیکلت‌هایی که از این سن عبور کرده‌اند در صورت توقیف به هیچ عنوان به مالکان آنها تحویل نشده و اسقاط می‌شوند.

 رئیس پلیس راهور تهران افزود: بر این اساس تاکنون 27 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده اسقاط شده است.  به گفته وی موتورسیکلت‌های مدل 80 به قبل در تهران فرسوده محسوب می‌شوند.

 وی در ادامه با تاکید بر اینکه با اجرای طرح ملی تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها، پلاک به نام مالک موتورسیکلت‌ صادر می‌شود، گفت: بر این اساس راکبان موتورسیکلت‌هایی که تخلف حادثه‌ساز رانندگی داشته باشند از امروز(شنبه) نمره منفی آنها نیز در گواهینامه راکب موتورسیکلت‌ ثبت می‌شود.

 رئیس پلیس راهور تهران تصریح کرد: بر این اساس اگر نمره منفی راکب موتورسیکلتی به 30 برسد گواهینامه وی به مدت سه ماه ضبط می‌شود.

 تردد موتورسیکلت‌های سه چرخ از امروز ممنوع است

 وی در ادامه به ممنوعیت نصب هرگونه طلق رنگی بر روی پلاک موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه اخیرا این موضوع زیاد شده و بر اساس دستور صادره با تمامی موتورسیکلت‌هایی که بر روی پلاک آنها طلق رنگی نصب شده باشد و یا راکبان آنها نسبت به انداختن زنجیر و امثال آن بر روی پلاک اقدام کنند برخورد می‌شود.

 رئیس پلیس راهور تهران همچنین از ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های سه چرخ در تهران خبر داد و گفت: تردد این دسته از موتورسیکلت‌ها از روز شنبه در تهران ممنوع بوده و پلیس در صورت مشاهده آنها نسبت به انتقالشان به پارکینگ اقدام می‌کند.

 به گفته رحیمی، بر اساس قانون تردد موتورسیکلت‌های سه چرخ تنها در مناطق کارگاهی، روستاها و مراکزی که اطراف آن بسته است مجاز است.

 وی از اجباری بودن به کارگیری کلاه ایمنی استاندارد توسط راکب و ترک نشین موتورسیکلت‌ها خبر داد و گفت: بر این اساس از ابتدای دی ماه راکب و ترک نشین موتورسیکلت‌هایی که از کلاه ایمنی استاندارد استفاده نکنند، ضمن جریمه سی هزار تومانی موتورسیکلتشان توقیف می‌شود.

 دستگیری چهار باند جاعل مدارک ترخیص موتورسیکلت

 رئیس پلیس راهور تهران از برخورد با واسطه‌ها در موضوع ترخیص موتورسیکلت‌های توقیفی خبر داد و گفت: بر این اساس چهار باند جاعل مدارک ترخیص موتورسیکلت‌ توسط ماموران پلیس شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

 وی بیشترین تخلفات موتورسیکلت‌سواران را نداشتن مدارک، کلاه ایمنی و پلاک عنوان کرد و گفت: بر اساس هماهنگی صورت گرفته با تعدادی از شرکت‌های بیمه، این شرکت‌ها به زودی در ستادهای ترخیص موتور سیکلت مستقر شده و ضمن صدور بیمه نامه شخص ثالث به صورت اقساطی یک کلاه ایمنی استاندارد نیز به راکب موتورسیکلت‌ می‌دهند.

 رئیس پلیس راهور تهران تاکید کرد: آن دسته از راکبان موتورسیکلت‌های توقیفی که فاقد گواهینامه و کلاه ایمنی استاندارد باشند به هیچ عنوان موتورسیکلت‌شان ترخیص نمی‌شود.

 رحیمی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که با همکاری راکبان موتورسیکلت‌ امسال شاهد اجرای هرچه بهتر قانون و روانی آمد و شد در تهران باشیم.

کد خبر 154062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز