گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: سازمان استاندارد تحت‌تأثیر تصمیم نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور خواستار رفع توقف شماره‌گذاری وانت پیکان شده است اما پلیس همچنان با تأکید بر ناایمن بودن این خودرو و استناد به قوانین مجلس شماره‌گذاری آن را معلق نگه داشته است.

وانت پیکان

این در حالی است که سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران 30‌شهریور ماه90، طی نامه‌ای به پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خواستار ممنوعیت شماره‌گذاری وانت پیکان از اول مهرماه 90 شد.مبنای نامه سازمان استاندارد، قانونی بود که10 خرداد89 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و براساس آن هیچ خودرویی نباید تولید یا وارد شود مگر اینکه در بالاترین سطح ایمنی و کیفیت باشد.

25 آبان 90 اما بیرون از چارچوب‌های رسمی استاندارد، نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه حمایت از تولید، تصمیم گرفتند که تولید یک خودروی غیراستاندارد را مجاز اعلام کنند. این تصمیم مستند به اصل127 قانون اساسی اعلام شده است. در اصل127 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: رئیس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت با تصویب هیأت وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین کند.

در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس‌جمهور و هیأت وزیران خواهد بود. آنچه اکنون به‌عنوان «مورد خاص» درنظر گرفته شده، بازگرداندن یک خودروی غیراستاندارد به چرخه تولید است. اینها همه در حالی بود که رئیس سازمان ملی استاندارد از این تصمیم ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد و فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز در گفته‌های خود، بارها بر غیرقانونی‌بودن بازگشت خودروهای ناایمن به چرخه تولید تأکید کرد.

چند روز بعد و در 29 آبان 90، طی نامه‌ای از پلیس تقاضا می‌شود توقف شماره‌گذاری وانت پیکان را شکسته و شماره‌گذاری این خودرو را از سر گیرد.این نامه سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، درست خلاف نامه پیشین توقف شماره‌گذاری وانت پیکان بود.نامه دوم سازمان استاندارد خلاف قانون مصوب 10‌خرداد 89 و مطابق با مصوبه منصوبان محمود احمدی‌نژاد در کارگروه حمایت از تولید بود.

این در حالی است که عامل بسیاری از حوادث رانندگی، خودروهای غیرایمن ساخت داخل است. در این بین وانت پیکان از 51 مورد استاندارد یک خودرو، 13 مورد را دارد، کیسه هوا ندارد و از ترمز ضدقفل هم بی‌بهره است. براساس گزارش مهر، هم‌اکنون 45‌هزار دستگاه وانت‌پیکان شماره‌گذاری نشده در محوطه کارخانه سازنده در تبریز نگهداری می‌شود و پلیس بر شماره‌نشدن این خودروها تأکید دارد.

سردار مؤمنی، رئیس پلیس راهور ناجا، اخیراً در میان جمعی از افسران ارشد پلیس راهور تأکید کرده که برای جلوگیری از بازی با جان مردم تا جایی که بتواند توقف شماره‌گذاری وانت‌پیکان را لغو نمی‌کند.پیش از این نیز فرمانده نیروی انتظامی گفته بود: وانت‌پیکان اساسا فاقد استاندارد است. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با بیان اینکه کنترل استاندارد خودروها از وظایف قانونی پلیس است، اعلام کرد: هر وقت استاندارد وانت‌پیکان را آوردند ما هم آن را شماره‌گذاری خواهیم کرد، اما در حال حاضر مشکل، جای دیگری است و به نیروی انتظامی ربطی ندارد.

کد خبر 154437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز