سیزده چنار تنومند در محله اوین یکی از شگفتی‌ها و دیدنی‌های این محله است.

13چنار

همشهری آنلاین- راحله عبدالحسینی: از روزگاری که پایتخت به درختان چنار و صدای گنجشک‌هایش معروف بود، سال‌ها می‌گذرد. درختان کهنسال چنار زیادی در آبادی‌های شمیران دیده می‌شد. از چنار معروف امامزاده صالح(ع) بگیر تا درخت کهنسال چنار محله سوهانک که به گفته اهالی قدمتش به 9 قرن پیش برمی‌گردد.

در این بین درخت چنار محله اوین که به 13چنار معروف است، داستان جالبی دارد. سید مهدی اعرابی، پژوهشگر تاریخ شمیران و استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی این طور برایمان توضیح می‌دهد: «در محله اوین، درخت چنار تنومندی را حدود4 قرن پیش می‌برند و قطع می‌کنند. از آنجا که درخت چنار با پاجوش تکثیر می‌شود، از چنار سر بریده، 13 چنار بیرون می‌زند. بنابراین تنه درخت عمری حدود 400 سال و درخت‌ های بیرون آمده از آن عمری حدود 200 سال دارد. وجود یک چنار قدیمی 1400 ساله در قسمت دیگری از محله اوین باعث شده تا نام قسمتی از این محل که در اطراف این چنار بوده به پاچنار معروف شود.»

کاشت چنار به همت نیاکان شمیرانی‌ها

اعرابی به حفاظت درختان شمیران به عنوان سرمایه و شناسنامه شمیران اشاره می کند و می گوید: «برای ساخت وساز برج ها به درختان شمیران بسیار آسیب وارد شده است. فقط کافیست یک بار کامیون حمل بار یا میکسر به کوچه های تنگ شمیران وارد شود. این یعنی کنده شده پوست حداقل 5درخت.

شمیران با درختان چنارش معنا دارد. از چنارهای خیابان ولی‌عصر(عج) بگذریم که با دستور و قدرت پهلوی اول ساخته شد. بقیه درختان چنار شمیران با همت نیاکان شمیرانی‌ها کاشته و حفاظت شد.

درختان 180 ساله چنار به طول 2کیلومتر مانند ستون های زمردین سربه فلک کشیده از اوین تا درکه کاشته شده‌اند. چنار امامزاده صالح(ع) که از بین رفت. اما باید به داد چنارهای سعد آباد و سوهانک رسید. کاخ‌های شمیران هم که در معرض فرو ریزی و تخریب است، باید درختان چنار را حفظ کرد.»
 

۱۳ چنار از چنار سر بریده، بیرون آمد | درخت شگفت‌انگیز محله اوین را ببینید

کد خبر 675488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha