یکی از جاذبه‌های گردشگردی محله اوین بی‌تردید کوچه زیبای ۱۳چنار است؛ کوچه‌ای که مدت‌ مدیدی است از باغ احمدعلی سپهر، مورخ و سیاستمدار دوره قاجار و پهلوی، محافظت می‌کند.

باغ مورخ الدوله

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : مشهور است که این محدوده روزگاری باب طبع شاه قاجار بوده و یکی از پاتوق‌های تابستانی ناصرالدین‌شاه بوده که ازدوران قاجار به یادگار مانده است. افراد زیادی علاقه داشتند برای سرک کشیدن به داخل باغ و دنبال این بودند تا در رکاب این پادشاه خوش‌مشرب باشند با شامل حال شدن الطاف ملوکانه در این باغ گشت و گذاری کنند. این ماجرا با شرح و بسط و به تفضیل در کتاب خاطرات اعتمادالسطنه منعکس شده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

سید مهدی اعرابی، شمیران‌پژوه، درباره پیشینه تاریخی این باغ می‌گوید: «اگر در حد فاصل محدوده معروف به پاچنار تا بخشی از محله اوین که نزد اهالی به ۱۳چنار شناخته می‌شود، قدم بزنید، یعنی در قسمت شمال غربی اوین، آنچه نظر شما را جلب می‌کند چند درب باغ قدیمی است که جزء به جزء عناصر و داشته‌های آن از روزگار دور و درازی که از عمر آنها می‌گذرد حکایت می‌کند. اما نکته سخن ما در اینجا یکی از معروف‌ترین آنهاست که به باغ احمدعلی سپهر، معروف به مورخ‌الدوله، نویسنده کتاب ناسخ‌التواریخ، مشهور است.»

اعرابی می‌افزاید: «این باغ نخستین بار از سوی مرحوم سپهر خریداری شد و توسعه یافت و فضاهای استخر و بناهای زیبایی در آن ساخته شد. یکی از ویژگی‌های ممتاز این باغ تاریخی که بی‌گمان بخشی از هویت دیرینه آبادی اوین هم به حساب می‌آید،جریان بلند و زندگی‌بخش آبی است که در آن جاری است.در دو سر این باغ،نهر معروف اوین به طول دو کیلومتر،که از سر بند درکه تا پاچنار اوین ادامه دارد، گذر می‌کند و خستگی سالیان چنارهای کهنسالی را که همچنان سر در آسمان دارند به در می‌کند؛ درختانی که همچون ستون‌های زمردین در دو طرف آن به نگهبانی آب ایستاده‌اند و دل به نجوای شنیدنی عبور آن دارند.»

باغ مورخ‌الدوله؛ تفرجگاه ناصرالدین‌شاه | خاطرات خوش اهالی از  باغ احمدعلی سپهر

اعرابی در بخش دیگری از خاطراتش به برگزاری مراسم مختلف اهالی از جمله شادی و عروسی در این باغ تاریخی اشاره می کند که برای همه آنها خاطرات خوشی از این باغ قاجاری به یادگار گذاشته است.

کد خبر 833462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha