نمک سبز یا دلار ترکیبی از انواع سبزی‌های محلی است که شمالی‌ها آن را به ماست اضافه می‌کنند یا به جای نمک روی برخی میوه‌ها مانند گوجه سبز، پرتقال و خیار می‌زنند.

دلار

به گزارش همشهری آنلاین، در گیلان برای مصرف گوجه سبز که به آن آلوچه می‌گویند از سبزی‌های محلی استفاده می‌کنند که به آن دلار یا دلال می‌گویند. برای تهیه دلار نیز انواع سبزی‌های محلی خوش عطر را در ظرف مخصوصی که به «نمکار» معروف است قرار می‌دهند و به کمک سنگی بیضی شکل، این سبزیجات را روی آن می‌کوبند. بعد از آماده شدن سبزی آلوچه‌ها را روی ظرف می‌ریزند و کمی با سنگ می‌کوبند تا سبزی به خورد آلوچه رود. گیلانی‌ها به این کار «آلوچه دَشکن» و مازندرانی‌ها به آن «هَلی کِتِنی» می‌گویند. گوجه سبز به زبان محلی مازندرانی‌ها همان گوجه سبز است.

شمالی‌ها گوجه سبز را چگونه مصرف می‌کنند؟ | طرز تهیه نمک سبز یا دلار + ویدئو

طرز تهیه دلار

► برای تهیه دلار به سبزی‌های زیر نیاز دارید:

گشنیز ۳۵۰ گرم

کوتکوتو یا خُلواش ۲۰۰ گرم

چوچاق ۱۰۰ گرم

نعنا ۱۰۰ گرم

نمک یک یا دو قاشق غذاخوری

ابتدا سبزی‌های دَلار را که شامل نعنا، چوجاق، کوتکوتو یا خُلواش و گشنیز را تمیز کنید و پس از شست‌وشو و خشک شدن آنها را روی نمکار با کمک سنگ خوب خرد یا له کنید. سپس به آنها نمک اضافه کنید. نمک سبب ماندگاری و حفظ رنگ سبز دلار هم می‌شود. چنانچه نمکار یا سنگ ندارید می‌توانید با هر دستگاه برقی که در خانه دارید این مواد را آسیاب کنید.

همچنین چنانچه به سبزی‌های محلی مانند کوتکوتو یا چوقاق دسترسی ندارید می‌توانید فقط از گشنیز و نعناع استفاده کنید. با این دو سبزی هم دلارتان خوشمزه می‌شود و به آلوچه‌هایتان طعم خوبی می‌دهد. اگر می‌خواهید دلار بیشتری داشته باشید میزان سبزی را اضافه کنید و بعد از اضافه کردن نمک آن را داخل ظرفی در فریزر نگهداری کنید.

در شمال دلار کاربردهای دیگری هم دارد. مثلا آن را به خیار یا پرتقال هم می‌زنند که بسیار با این دو میوه هم خوشمزه است. اگر می‌خواهید دلار ماست درست کنید، می‌توانید سیر تازه به مقدار دلخواه خودتان به سبزی‌های دلار اضافه کنید.  

 دلار به ماست طعم بسیار لذیذی می‌دهد و سبب می‌شود طبع سرد ماست یا خیار از بین برود. یکی از خواص دلار ضد نفخ بودن آن است.

مازندرانی‌ها به جز اینکه دلار را به ماست اضافه می‌کننند در روز سیزده به در هم با سنکجبین یا سرکه مخلوط می‌کنند و سپس با کاهو میل می‌کنند.

کد خبر 674894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روجا IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    3 0
    با سلام در منطقه گیلان درا ر گفته میشود و کلا این نمک سبز از گیلان به نقاط دیگر رفته با سپاس از شما