سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

فرانک عطیف: تعداد کتاب‌خوان هایمان زیاد نیست. در این باره زیاد صحبت می‌شود.

حضور فناوری‌هایی که خواندن نشریه یا کتاب را در شرایط مختلف راحت‌تر و امکان‌پذیرتر کند، برای آنها که نگران کتاب و کتاب خوانی‌اند، مثل نوری است در تاریکی. با اینکه شاید با این ترفندها  نمی‌شود  به زیادشدن کتاب‌خوان‌ها خیلی هم امیدوار بود.

 بعضی ها هم فناوری تولیدی خودشان را آن‌قدر خاص می دانند که فکر می‌کنند حسابی رایج می‌شود.

 مؤسس و مدیروب سایت آمازون، «جف‌بزو»،  چون خیلی از «کیندل»(Kindle) خودشان، که یک‌جور کتاب خوان الکترونیکی است، خوشش آمده ، خیلی از آن تعریف می‌کند.البته این سایت و مدیرانش با وجود تبلیغ زیاد درباره کیندل، از میزان فروش آن چیزی نمی‌گویند، ولی از این خبر می‌دهند که به کمک این وسیله بی‌سیم می‌شود به بیش از 185 هزار کتاب، وب‌لاگ و نشریه دسترسی داشت.نمونه‌های دیگری هم از این مدل، دستگاه‌هایی با تفاوت در ساختار و کیفیت وجود دارند.

کتاب‌خوان دیجیتال

طرفداران آن و نمونه‌های مشابه، یکی از دلیل‌های علاقه‌مندی‌شان را کم‌شدن حجم کتاب‌های فیزیکی یا همان کتاب‌های چاپی و جاشدن چیزی اندازه یک کتابخانه در جیب می‌‌دانند. «بزو» از به بازار آمدن مدل جدید و پیشرفته‌تر کیندل در سال آینده خبر داد. گرچه پایان نسخه‌های چاپی نزدیک نیست، اما نویسندگی روی دیوار مجازی مدت‌هاست آغاز شده. اگر موافقی با هم نگاهی بیندازیم به مشخصه‌های کیندل و ببینیم چرا خیلی‌ها طرفدار آنند، یا این همه تعریفی که سازندگانش می‌گویند تا چه حد درست است.

   درست مثل کاغذ

صفحه کیندل، طوری طراحی شده که شبیه صفحه کاغذ باشد، البته با کمک فناوری کاغذ الکترونیکی. صفحه اش  نور را مانند کاغذ معمولی برمی‌گرداند. فرقی نمی‌کند که به کمک آن در اتاق کتاب‌ بخوانی یا زیر نور خورشید، درست همان شرایط کتاب معمولی را از نظر نور دارد.صفحه‌اش هم با روشن بودن به مدت طولانی داغ نمی‌شود.

   ارتباط بی‌سیم

کیندل مثل تلفن همراه‌های پیشرفته ازشبکه نسل3 استفاده می‌کند و بی‌سیم است.بنابراین لازم نیست به کامپیوتر یا وسیله دیگری وصل شود تا مطالب را روی آن بارگذاری و نصب کرد.

مقایسه کتاب و نشریه با کیندل

   ویکی پدیای بی‌سیم و درونی

دسترسی بی‌سیم به ویکی پدیا، یکی دیگر از مشخصه‌های این دستگاه است. ویکی‌پدیا، فرهنگ‌نامه‌ای از انواع کلمه‌ها، افراد، مکان‌ها، علوم و... به چند زبان مختلف است و هر کاربری که بخواهد می‌تواند توضیح‌های صحیحش را در باره مسئله مورد نظرش در این فرهنگ‌نامه اینترنتی وارد کند.

   تنظیم اندازه متن

هرکسی از یک اندازه فونت برای متن خوشش می‌آید، یکی فونت درشت، یکی متوسط و... به همین خاطر هر زمان که بخواهی می‌توانی اندازه متن کتاب یا نشریه‌ات را با فشار دادن یک دکمه عوض کنی.

ورودی یو اس پی و علامت ارتباط بی سیم

   باتری با عمر طولانی

اگر با کیندل به شکل بی‌سیم  کار کنی، یک روز درمیان شارژ لازم دارد. اگر هم با برق کارکنی برای شارژ بعدی یک هفته یا بیشتر وقت داری.

عمر باتری آن به میزان و نوع استفاده بی‌سیم از دستگاه بستگی دارد؛ اینکه در حالت بی‌سیم چقدر خرید کرده و بارگذاری محتوا انجام داده‌ای.

   پست محتوا

مطلب‌هایت که در «ورد» (Word) تایپ شده و عکس‌های با فرمت «جی پگ» (JPG)، «گیف» (GIF)، «بی‌ام‌پی» (BMP) و «پی ان‌جی» (PNG) را می‌شود با پست الکترونیکی به دستگاه  فرستاد تا هر زمان که صاحبش خواست از آنها استفاده کند.

کد خبر 67479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز