مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: میزان اختلالات روانی مردم کشورمان فراتر از میزان مراجعات آنها برای مشورت در راستای بهبود کیفیت زندگی است.

اختلالات روانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از گسترش کندِ زیرساخت‌های خدمات روانشناختی و کلینیک‌های مشاوره نسبت به سرعت پیش‌بینی‌شده در برنامه توسعه انتقاد کرد و گفت: رشته روانشناسی با زندگی و آینده انسان‌ها در ارتباط است. بسیاری از تصمیمات افراد مبتنی بر الگوی فکر و احساس است و روانشناسی می‌تواند رفتار آینده آنها را پیش‌بینی کند. لذا برای رسیدن به زندگی بهتر لازم است انسان‌ها دانش کافی نسبت به محیط و تصمیمات خود به دست آورند. از طرفی، روانشناسی انسان‌ها را با کسب مهارت‌های لازم برای توسعه ارتباطات موثر توانمندتر می‌کند.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از فرصت‌ها و مدیریت چالش‌های روزمره کمک می‌کند تجربه بهتری در زندگی داشته باشیم. پس وقتی از روانشناسی صحبت می‌کنیم لزوماً بحث روانشناسی بالینی یا نگاه بیمارگونه به انسان‌ها نیست، بلکه گستره فراتری از فلسفه فکری و ماهیتی انسان با حوزه انتخاب و عمل و آینده‌نگری نسبت به خود و دیگری شامل حال آن می‌شود. امروزه رویکردهای نوین روانشناسی بیشتر متمرکز بر توانمندی انسان‌ها ترسیم می‌شود.

وحیدنیا، توجه به کمک‌های روانشناختی به نقشه‌راه برای اقدامات اقلیمی را از اقدامات سال جاری برشمرد و گفت: به عبارتی ما براساس بعد، ظرفیت، فرهنگ، دین و نیازهای انسان‌ها در مناطقی که سکونت دارند از این حرفه کمک بگیریم. اصول حرفه‌ای روانشناسی ایجاب می‌کند افراد متخصص و متعهد با شناخت کافی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و محلی مداخلات را طراحی و به تغییر رفتار اجتماعی فکر کنند.

فعالیت ۳ هزار و ۲۴۰ مرکز مشاوره در کشور

وحیدنیا با اشاره به اینکه میزان اختلالات روانی مردم فراتر از میزان مراجعات آنها برای مشورت در راستای بهبود کیفیت زندگی است، ادامه داد: این در حالی است که الگوی کشورهای پیشرفته این است که بیشتر مردم قبل از انتخاب، با یک مشاور درخصوص تصمیمات خود صحبت و برای اصلاح رفتاری تصمیم‌گیری می‌کنند. البته نقش مداخلات تخصصی در بهبود درمان اختلالات رفتاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه براساس ظرفیت‌هایی که قانون در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار داده است در بخش دولتی مرجعیت صدور مجوزهای حوزه روانشناسی را عهده داریم و در بخش غیردولتی در قالب مشاوره‌های حضوری و غیرحضوری فعالیت می‌کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۳ هزار و ۲۴۰ مرکز فعال در کشور، تصریح کرد: مراکز سلامت روان محلی نیز تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور به صورت فعال آموزش‌های روانشناختی پایه را به مردم منتقل می‌کنند و مبتنی بر ظرفیت‌های اجتماعی با رویکرد اجتماع‌محور پروژه‌های اجتماعی سلامت روان را پیاده‌سازی می‌کنند.

پشتیبانی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار جلسه مشاوره به صورت تلفنی

وحیدنیا یکی از رسالت‌های پایگاه‌های مثبت زندگی را پرداختن به نیازهای روانشناختی پایه‌ای و درمانی در محیط زندگی مددجویان برشمرد و گفت: سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار جلسه مشاوره را به صورت تلفنی پشتیبانی کردیم.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور نسبت به ارائه مباحث علمی روانشناسی به صورت غیرتخصصی توسط افراد سودجو که با درد مردم کاسبی می‌کنند، هشدار داد و گفت: افراد مجاز باید برای مداخلات اجتماعی پروانه‌های صلاحیت فردی را از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و پروانه فعالیت در مرکز را از سازمان بهزیستی کشور دریافت کنند؛ لذا در صورت مشاهده روانشناس‌نماهای بدون مجوز که در قالب مشاوره‌های تلفنی و اینستاگرامی فعالیت می‌کنند باید به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و سازمان بهزیستی کشور معرفی شوند.

ضرورت توجه دولت و مجلس به بیمه پایه خدمات مشاوره و روانشناسی

این مسئول بر ضرورت توجه دولت و مجلس شورای اسلامی به بیمه پایه خدمات مشاوره و روانشناسی تاکید کرد و گفت: به استناد بند ج ماده ۱۰۲ قانون ششم توسعه، آموزش و مشاوره مستمر جوانان دست‌کم ۵ سال پس از ازدواج را قانون تکلیف کرده است تا براساس بیمه پایه و تکمیلی در کشور انجام شود؛ لذا سازمان بهزیستی کشور بسته خدمتی استانداردی در این خصوص تهیه و به تایید شورای عالی بیمه سلامت رساند که تاکنون تامین منابع نشده است.

وحیدنیا نسبت به گسترش کُند زیرساخت‌های خدمات روانشناختی و کلینیک‌های مشاوره نسبت به سرعت پیش‌بینی شده در برنامه توسعه انتقاد کرد و گفت: انتظار می‌رود سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ساختار و روند پاسخگویی به مطالبات موجود در بحث پروانه‌های حرفه‌ای و فردی را تسریع کند تا امکان توسعه فضای کسب و کار برای متخصصان بیش از پیش فراهم شود و افراد پشت نوبت بتوانند وارد عرصه شوند و دولت نیز بتواند برنامه‌ریزی‌های موثر و بهتری را برای مدیریت سلامت اجتماعی داشته باشد.

کد خبر 674722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha