سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

مهدی ربوشه: وقتی امیر واعظ‌آشتیانی در همان هفته‌های ابتدایی لیگ جایگزین علی فتح‌الله‌زاده در باشگاه استقلال شد، عده‌ای تصور می‌کردند او توان رویارویی با حاشیه‌ها را ندارد.

اما همه چیز پس از گذشت چند هفته خود را نشان داد. عملکرد مدیرعامل باشگاه استقلال از آنجایی قابل توجه به نظر می‌رسد که طی همین دوره کوتاه آبی‌پوشان در فضایی کم حاشیه جایگاه نامناسب خود در جدول لیگ را با قرار گرفتن در نبرد قهرمانی تعویض کرده‌اند.
 گفت‌وگوی مدیرعامل باشگاه استقلال با همشهری را می‌خوانید:

  • آقای آشتیانی، خیلی‌‌ها تصور می‌کردند شما نمی‌توانید در استقلال موفق شوید.

وقتی به استقلال آمدم تقریبا از همه دیدگاه‌ها شناخت کافی داشتم.

  • شاید رسانه‌ها در مواقع باخت بیشتر به دنبال گفت‌وگو با مدیران و مربیان هستند اما عملکرد شما تا اینجا مورد توجه بوده است.

ببینید، این را جدی عرض می‌کنم. من کار خاصی در استقلال انجام ندادم. فقط سعی کردم از نیروهای کارآمد استفاده کنم و اعضای باشگاه را با یکدیگر به هماهنگی برسانم. اگر موفقیتی در استقلال به‌دست آمده شک نکنید که قبل از هر فردی هواداران در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند.

  • وقتی به استقلال آمدید چالش‌هایی پیش روی شما بود. درست است؟

نه، چالش جدی‌ای پیش روی خودم نمی‌دیدم.

  •  اما قبول دارید که حاشیه‌هایی وجود داشت. مخالفت‌هایی که تا چند هفته برای استقلال مشکلاتی را به همراه داشت.

من دو راه پیش‌رو داشتم؛ اینکه در حاشیه قرار بگیرم و بی‌جهت خودم را درگیر مسائل کنم که در نهایت به استقلال آسیب‌ می‌رساند و یا اینکه بدون توجه به حرف و حدیث‌ها کار خودم را انجام بدهم. من راه دوم را انتخاب کردم. پشیمان هم نیستم.

  •  شرایط را چطور دیدید؟

وضعیت استقلال خوب نبود اما به کمک همه دوستان امتیازات منفی را به امتیازات مثبت تبدیل کردیم. من باید دست به آسیب‌شناسی می‌زدم و خیلی زود به نتیجه می‌رسیدیم. البته شتابزده عمل نکردم و از این بابت راضی‌ام.

  • شیوه شما در مدیریت چیست؟

بعضی‌ها فکر می‌کنند مدیریت کار ساده‌ای است. مثلاً فقط باید بداخلاق یا خوش‌اخلاق باشید. اینها را اصول مدیریت می‌دانند. غافل از اینکه تعادل در رفتار و موضع‌گیری‌ها مهمترین مسئله مدیریتی به‌حساب می‌آید. من یک مدیر متعادل هستم، همین.

  • عده‌ای تصور می‌کنند حضور واعظ‌آشتیانی با توجه به مختصات مدیریتی که از او می‌شناسیم چندان مورد پذیرش بعضی از مسئولان تیم استقلال نیست. نظرتان چیست؟

گمان نمی‌کنم چنین مسئله‌ای صحت داشته باشد. تأکید می‌کنم که تفاهم و تعادل، استقلال را تا اینجای کار به موفقیت رسانده است. این تیم بدون کمترین حاشیه، کار خود را انجام می‌دهد. من همان روز اول هم به عوامل اجرایی و بازیکنان گفتم که فقط باید کار خودتان را انجام بدهید.

  • اما این اتفاق رخ نداد. حداقل در برخی موارد بعضی‌ها آن را زیرپا گذاشتند.

فکر نمی‌کنم اینطور باشد.

  • آیا این امیر قلعه‌نویی نبود که با تشکیل کمیته فنی مخالفت کرد؟

آقای قلعه‌نویی هیچ مخالفتی با تشکیل کمیته فنی ندارد. از این بابت اطمینان دارم.

  • پس به چه دلیلی این مسئله راکد ماند؟

مسئله تشکیل کمیته فنی به هیچ وجه متوقف یا منتفی نشد.

  • اما هنوز نه افراد آن مشخص شده‌اند و نه چنین کمیته‌ای تشکیل شده است. اینطور نیست؟

ببینید، ما باید طوری عمل کنیم که بعدها متهم به شتابزدگی نشویم.

  • البته همین موضوع چند روزی برای استقلال حاشیه‌هایی را به دنبال داشت. عده‌ای از حضور حجازی و پورحیدری در این کمیته خبر دادند و به دنبال آن قلعه‌نویی نیز واکنش منفی از خود نشان داد.

معتقدم همه پیشکسوتان محترم هستند. درست به همین دلیل است که می‌گویم نباید شتابزده عمل کنیم. من با دست خودم حاشیه و تشنج را به استقلال بر‌نمی‌گردانم چون برای ایجاد آرامش در باشگاه زحمت کشیده‌ام.

  •  آیا قلعه‌نویی مخالف تشکیل کمیته فنی نیست؟

نه، او مخالفتی ندارد و با نگاه من کاملاً موافق است. از این گذشته قرار نیست کمیته فنی در کار قلعه‌نویی دخالت کند.

  •  آقای آشتیانی، در موفقیت استقلال چه سهمی برای خودتان قائل هستید؟

کمترین سهم، اما مدیری نبودم که حاشیه‌ها را دامن بزنم. امروز مربیان بزرگی را در دنیای فوتبال می‌بینیم که موفق نیستند. چون مدیر خوبی در کنار آنها وجود ندارد و چون اساساً میان مربی و مدیرعامل درک متقابلی وجود ندارد.

  • رابطه شما با قلعه‌نویی چگونه است؟

قلعه‌نویی مربی منطقی و باهوشی است. کار کردن با او اصلاً دشوار نیست. ببینید، از رفیق بودن چیزی عاید تیم نمی‌شود. اهل سردادن چنین شعارهایی نیستم. بیشتر به چارچوب و شرح وظایف اعتقاد دارم تا رفاقت و این قبیل واژه‌ها. صمیمیت را نفی نمی‌کنم، چیز خوبی است اما این صمیمیت هیچگاه نباید
 به اتخاذ تصمیمات غلط منجر شود.

  • آیا این مسئله صحت دارد که چندی پیش اجازه ندادید اطرافیان او در هتل المپیک میهمان استقلال باشند؟

صحت ندارد. همان موقع هم تکذیب کردم و برای آن خبرگزاری جوابیه فرستادم. اما انگار آنها به گفته خودشان اصرار دارند. من هم از طریق قانونی پیگیری می‌کنم.

 از این گذشته دلیلی ندارد مدیرعامل در این خصوص وارد عمل شود. سرپرست تیم درباره مسائل اینچنینی کاملا توجیه است و می‌داند که چند نفر باید همراه تیم باشند.دلیلی ندارد که من این مسائل را گوشزد کنم. من از شما می‌پرسم اگر تیم ما 25 نفره است چه دلیلی دارد که 45 نفر با تیم ما نهار بخورند؟

  • آقای آشتیانی، استقلال در نبرد قهرمانی قرار گرفته است. چه نظری دارید؟

همدلی میان هواداران و تیم اصلی‌ترین دلیل موفقیت استقلال بوده است. خوشبختانه استقلال به این باور رسیده که می‌تواند قهرمان شود اما من قول قهرمانی نمی‌دهم. چون فوتبال حوادث مختلفی دارد.

من از حوادث پیش‌بینی نشده بی‌خبرم. البته هیچکس فکرش را نمی‌کرد که استقلال فاصله 9 امتیازی با پرسپولیس را از میان بردارد و حتی بالاتر از رقیب همیشگی خود قرار بگیرد.

  • این مسئله به حضور شما هم مربوط می‌شود. هر چند یکی، دوبار   در این باره کم لطفی شده بود. خود شما هم البته واکنش نشان دادید و گفتید بی‌انصافی است که نقش مدیریت را نادیده بگیریم.

قلعه‌نویی منظور خاصی نداشت. منظورش من نبودم. او کلی گفته بود من هم یک بحث کلی را مطرح کردم.

کد خبر 67421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز