شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
۱ نفر

برای ورق زدن در تاریخ کلانشهر تهران کافی است سفری کوتاه به یکی از محله‌های قدیمی‌اش داشته باشید. محله‌ای مثل شیوا، از محله‌های قدیمی چهاردهمین تکه از پازل پایتخت. همه گذرهای این محله و خاطرات ریش‌سفیدانش تداعی برشی از تاریخ در این گوشه از تهران است.

هویت محله شیوا

همشهری آنلاین_ رضانیکنام: اگر امکان داشت که خانه‌های قدیمی این محله زبان باز کنند روایت‌هایی از قصه‌هایی داشتند که شنیدن آن خالی از لطف نیست. محله‌ای کوچک و بهتر بگوییم شهری کوچک که از شمال و جنوب به خیابان‌های پورعبدی و لرستان راه دارد و از غرب و شرق به خیابان‌های زینتی افخم و شاه‌آبادی منتهی می‌شود. مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین معبر این محله، خیابان شهید داورزنی است که در بین اهالی به شیوا شهرت دارد.

تصویر | شیوا با چرخ‌های طوافی‌اش معروف شد

 قدیمی‌های محله می‌گویند که «سید علی طاهری» خیر و مالک بیشتر زمین‌های زراعی محله بود که آن زمان بیشتر زمین‌ها را به کشاورزان بخشید و به دلیل همین‌ آبادانی که به محله شیوا بخشید اهالی لقب شیوا را به او دادند؛ نام «شیوا» را خود سیدعلی و سایر قدیمی‌ها زمانی که این محله سرسبز بود و پر از باغ‌های بزرگ، برای محله انتخاب کردند.

خیابان‌های باریک و خانه‌های کلنگی و نقلی

قدمت محله شیوا به سال‌های دور برمی‌گردد و کوچه، خیابان‌های باریک و خانه‌های کلنگی و نقلی شاخصه این محله به شمار می‌آید. اما آنچه قدیمی‌های محله شیوا درباره‌ محل سکونت خود می‌گویند و ذهن هر مخاطبی را به دوران گذشته سوق می‌دهد، این است که تا قبل از دهه ۵۰، این محله خاکی بوده و ردی از آسفالت در آن دیده نمی‌شد.

تصویر | شیوا با چرخ‌های طوافی‌اش معروف شد

عزیزی، از مو سفیدکرده‌های محله شیوا از آن روزها که شغل اصلی اهالی این محله طوافی بوده صحبت می‌کند و می‌گوید: «درگوشه‌ای از میدانگاه محله‌مان، ایستگاه درشکه‌ای مستقر بود که مسافران را به مقصد میدان‌های خراسان و سرآسیاب می‌برد. یکی از تفریح‌های بچه‌ها در آن روزها، این بود که پشت درشکه‌ها پنهان می‌شدند و وقتی درشکه حرکت می‌کرد آنها هم یک دل سیر سواری می‌گرفتند.»

کشاورزان دیگر هم از گوشه و کنار منطقه برای فروش محصولات خود به اینجا می‌آمدند و در راسته اصلی خیابان با چرخ‌های طوافی‌شان می‌ایستادند و محصولات خود را به مردمی که برای خرید از راه‌های دور و نزدیک به اینجا می‌آمدند می‌فروختند. کم‌کم با رونق این کاسبی‌ها راسته تجاری شیوا شکل گرفت.

 سال ۱۳۵۰ بود که زمزمه ساخت بازار بزرگ روز شیوا سر زبان‌ها افتاد و در سال ۱۳۵۲ این بازار ساخته شد و میوه‌فروشان محله که بیشترشان همان طوافی‌های قدیمی بودند اینجا مسفقر شدند.

تصویر | شیوا با چرخ‌های طوافی‌اش معروف شد

مغازه‌هایی با سقف چوبی

در راسته تجاری شیوا دیگر اثری از اسب‌ها و گاری‌های پر از میوه نیست اما همچنان از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان در آن پیدا کرد. با وجود طرح‌های نوسازی بافت فرسوده و ایجاد مرکز تجاری جدید در این محدوده، اما همچنان تعدادی مغازه که هنوز سقف چوبی دارند و شکل و شمایل مدرن به خود نگرفته‌اند در این محله دیده می‌شود.

کسبه قدیمی می‌گویند خیلی از مغازه‌های اینجا را حاج اصغر ایلخانی ساخته است. مغازه‌هایی که همچنان سرپا هستند و هنوز هویت این محله محسوب می‌شوند.

کاسبان و بازاریان کار را وقت نماز تعطیل می‌کنند

ساعت نماز که می‌شود کاسبان این راسته و قدیمی‌های محله برای خواندن نماز به مسجد باب‌النجات می‌روند. مسجدی که ۱۵۰ سال پیش به همت اهالی و خیّران ساخته شد، شیخ «عباس خطیب لنگرودی» به‌عنوان نخستین امام جماعت مسجد منبر رفت و سخنرانی کرد.

 به گفته معتمدان محله، در همان دوران صندوق خیریه مسجد نیز راه‌اندازی شد و تا امروز بسیاری از فعالیت‌های معنوی و فرهنگی اهالی و همین کاسبان در مسجد باب‌النجات که هویت معنوی محله است، انجام می‌شود.

تصویر | شیوا با چرخ‌های طوافی‌اش معروف شد

عکس های قدیمی: احمد فریدونی

کد خبر 671872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha