ایجاد تفرجگاه «نرجس خاتون (س) » عیدی امسال شهرداری منطقه ۱۵ به شهروندان جنوب‌شرق بود. این تفرجگاه در روز طبیعت به بهره‌برداری رسید و با استقبال خوب شهروندان روبه‌رو شد. تفرجگاهی که بیش از ۱۸۶ هکتار وسعت دارد و در ارتفاعات مسگرآباد ایجاد شده است.

تفرجگاه نرجس خاتون

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: منطقه ۱۵ تهران جز مناطق نسبتاً برخوردار از سرانه فضای سبز است اما پیش از این جای خالی تفرجگاه جنگلی در بخش شرقی ده مسگرآباد  دیده می‌شد. تا اینکه با ایجاد تفرجگاه نرجس خاتون (س) در زمین‌های خالی بخشی از ارتفاعات مسگرآباد که پیش از این به‌صورت بایر و بدون استفاده بود، این امکان تفریحی و گردشگری به امکانات جنوب شرق پایتخت افزوده شد و از روز طبیعت پذیرای شهروندان است و البته تجهیز این تفرجگاه همچنان ادامه دارد.

تفرجگاه بکر جنوب‌ شرق پایتخت اینجاست | تماشای جاده چالوس و دره ستارگان از بام تفرجگاه نرجس خاتون

فضایی بکر در امتداد جاده نظامی

بعد از ورود به محله مسعودیه و طی کردن خیابان ابومسلم به محله مسگرآباد می‌رسیم. از همان ابتدا متوجه اختلاف دما در این محله نسبت به بخش مرکزی منطقه ۱۵ می‌شویم و کمی احساس سرما می‌کنیم. بعد از طی مسافتی حدود ۱۰ دقیقه به جاده نسبتاً باریکی به نام «جاده نظامی» می‌رسیم. از اسمش ناگفته پیداست که به یک محدوده نظامی نزدیک شده‌ایم. بعد از عبور از یک دوراهی مسیر سمت چپ را در پیش می‌گیریم و وارد تفرجگاه نرجس خاتون (س) می‌شویم.

در ابتدای ورودی اتاقک‌ نگهبان جانمایی شده‌است و مرد  میانسال با خوشرویی ما را به مسیر اصلی هدایتمان می‌کند. فضای سبز این تفرجگاه به تازگی ایجاد شده و کاشت گیاهان متنوع همچنان در این مکان ادامه دارد. قدم گذاشتن در اینجا تداعی‌گر حضور در جاده چالوس و تماشای دره ستارگان و گونه‌های کمیاب جانوری است و تجربه حضور در بالاترین ارتفاعات این تفرجگاه یعنی بام نیز خالی از لطف نیست.

تفرجگاه بکر جنوب‌ شرق پایتخت اینجاست | تماشای جاده چالوس و دره ستارگان از بام تفرجگاه نرجس خاتون

گشت وگذار در جاده چالوس!

بعد از طی‌کردن مسیر پر رفت وآمد خودروها و افراد از میدان شیرازی و مسعودیه به تفرجگاهی می‌رسیم که سکوت مطلق در آن حاکم است. در تفرجگاه نرجس خاتون(س) می‌توان ساعتی فارغ از هیاهو و شلوغی شهر به آرامش رسید. این میان تماشای ‌گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و تپه‌های بکر و دست نخورده می‌تواند برای تعطیلات آخر هفته پیشنهاد خوبی باشد.

در همان ابتدای تفرجگاه مسیر فرعی در سمت چپ نظرمان را جلب می‌کند. «پوریا داورزنی» مدیر این تفرجگاه دراین‌باره می‌گوید: «شهروندانی که به اینجا می‌آیند می‌گویند این بخش از تفرجگاه برایشان تداعی‌کننده جاده چالوس است.» جاده‌ای که در دو طرفش درختان سرو قرار گرفته و بعد از رسیدن به پایان جاده اگر نگاهی به پشت سر خود بیاندازید تازه متوجه می‌شوید چه مسیر پرو پیچ و خم، زیبا و سرسبزی را پشت سر گذاشته‌اید.

تداعی مسیر جاده چالوس

دره ستارگان پدیده طبیعی زمین‌شناسی

هنوز مسافت زیادی از درورودی تفرجگاه فاصله نگرفته‌ایم که کارگرانی را می‌بینیم که در بخشی از جاده مشغول آبیاری فضای سبز هستند. وقتی از آنها درباره جاذبه‌های این تفرجگاه می‌پرسیم ما را به مسیر خاکی به در سمت راست جاده هدایت می‌کنند و می‌گویند: «بروید قشم!»

ابتدا متوجه منظورشان نمی‌شویم تا اینکه به دره‌ای معروف به « دره ستارگان » می‌رسیم. این بخش به جاذبه گردشگری «دره ستارگان» در قشم شباهت بسیاری دارد. با توجه به اینکه دره ستارگان در قشم یک پدید زمین‌شناسی است، عده‌ای از کارشناسان هم دره‌ای که در این تفرجگاه وجود دارد را مشابه آن دانسته‌اند. این دره یک پدیده زمین‌شناسی طبیعی است که بر اثر فرسایش ناشی از رگبارهای فصلی به وجود آمده و قرارگرفتنش در قلب این تفرجگاه ارزشمند است.

تفرجگاه بکر جنوب‌ شرق پایتخت اینجاست | تماشای جاده چالوس و دره ستارگان از بام تفرجگاه نرجس خاتون

گونه‌های جانوری کمیاب

همین‌طور که از ابتدای تفرجگاه فاصله می‌گیریم و به قسمتی به نام منبع شماره ۲ می‌رسیم که در ارتفاعات بالاتری قرارگرفته است. در این بخش تا چشم کار می‌کند گونه‌های جانوری و پرندگان از جمله کبک، شاهین و عقاب دیده می‌شود و می‌توانید با حضور در اینجا لحظات زیبایی از فراز این ارتفاعات را ثبت کنید و از تماشای آن لذت ببرید. البته ناگفته نماند که باید به سرعت این لحظات را شکار کنید چون این حیوانات و پرندگان به محض حس کردن حضورتان خودشان را پنهان کرده یا پا به فرار می‌گذارند. به گفته مدیریت این تفرجگاه در ساعتی از روز که‌ تردد در این مجموعه کم است دسته‌ای از روباه‌های وحشی هم در ارتفاعات پاییین‌تر تفرجگاه دیده می‌شوند.

بام؛ مقصد نهایی گردشگران

بیشتر گردشگرانی که به تفرجگاه نرجس خاتون (س) می‌آیند تمایل دارند به بالاترین نقطه این تفرجگاه بروند و از فاصله‌ای دور، شهر را تماشا کنند. برخی از کارشناسان محیط‌زیست نیز علت آب و هوای مطبوع و خنک محله مسگرآباد و این تفرجگاه را قرارگیری در ارتفاع چند متری از مرکز منطقه بیان می‌کنند. دمای هوا به‌ویژه در فصل‌های گرم در اینجابسیار خنک‌تر از سایر جهت‌های جغرافیایی جنوب شرق پایتخت است.

تفرجگاه بکر جنوب‌ شرق پایتخت اینجاست | تماشای جاده چالوس و دره ستارگان از بام تفرجگاه نرجس خاتون

اجرای فاز دوم تفرجگاه به زودی

تفرجگاه مسگرآباد مساحتی بالغ بر ۱۸۶ هکتار دارد که در سال ۱۳۹۴ با همکاری سازمان‌های مربوطه و شهرداری منطقه جنگلکاری شده و در این فاصله زمانی توزیع‌ آسفالت آن انجام شده است. «مهدی استرابی» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۵ درباره این تفرجگاه می‌گوید: «فاز اول این تفرجگاه در روز طبیعت به بهره‌برداری رسید و اقداماتی از جمله جانمایی ۱۶ چشمه سرویس بهداشتی در دو نقطه، لکه‌گیری آسفالت، جانمایی تابلوهای ترافیکی، سرعتکاه، آبرسانی به سرویس بهداشتی و جانمایی استراحتگاه برای تأمین رفاه شهروندان انجام شد.»

او می‌افزاید: «در سال ۱۴۰۱ اعتبار جداگانه برای اجرای فاز دوم این تفرجگاه درنظر گرفته‌ایم که برق‌رسانی هم به پایه چراغ‌ها انجام شود و شهروندان بتوانند از امکانات کامل این مجموعه گردشگری استفاده کنند.»

تفرجگاه بکر جنوب‌ شرق پایتخت اینجاست | تماشای جاده چالوس و دره ستارگان از بام تفرجگاه نرجس خاتون

نشانی تفرجگاه

خیابان خاوران به سمت مسعودیه، انتهای مسعودیه به سمت محله مسگرآباد، انتهای جاده نظامی، جنب پادگان سیاه کوه .

مسیرهای دسترسی

برای دسترسی به تفرجگاه نرجس خاتون (س) علاوه بر استفاده از وسیله نقلیه شخصی می‌توانید با اتوبوس‌های‌ خطی‌ از پایانه خاوران به خیابان ابومسلم در مسعودیه بروید و بعد به وسیله تاکسی‌های خطی به تفرجگاه نرجس خاتون(س) در مسگرآباد برسید.

کد خبر 670677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha