شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

ککیاووس زیاری: محمد درمنش با ABCD سری به دنیای نوجوانان زده است و می‌گوید این تجربه آن‌قدر شیرین و جذاب بود که تصمیم گرفت مجموعه تلویزیونی تازه‌اش «بچه‌های ماه» را هم با مضمون مسائل نوجوانان در استان بوشهر کار کند.

محور اصلی قصه این مجموعه هم مثل ABCD نوجوانان هستند. قصه ABCD هم در بوشهر اتفاق می‌افتد و عباس غزالی بازیگر نوجوان آن، بهار امسال از سوی منتقدان سینمایی به عنوان بهترین بازیگر نوجوان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان همدان انتخاب شد. این فیلم در جشنواره فیلم رشد هم نمایش داده می شود.درمنش قبل از این «دوشیزه» و «سیام» را ساخته و «ماه‌وش» او آماده نمایش است. او که این روزها در بوشهر در حال ساخت مجموعه تازه‌اش است، در گفت و گو با دوچرخه درباره ساخت ABCD صحبت کرده است.

صحنه ای ازفیلم ABCD

  • این فیلم اولین کار نوجوانانه ‌شماست. چه چیزی باعث شد تا به سراغ دنیای نوجوانان بیایید؟

   شاید بتوانم دو علت را برای آن سراغ بگیرم. در سال‌های اخیر یکی از وظیفه‌های فیلم‌سازان این بوده که نسبت به مسائل و مشکلات اجتماعی بی‌تفاوت نباشند و در فیلم‌های خود این مسائل را به تصویر کشند و آنها را بررسی کنند. به صورت طبیعی بخش مهمی از این مسائل به نوجوانان و جوانان مربوط می‌شود. در طول چند سال اخیر اتفاق‌هایی رخ داده است که اختصاص به این قشر سنی دارد و نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت. از طرف دیگر دوست داشتم در فضاهایی که یک جورهایی بومی و نوستالژیک  هستند، یک تجربه کاری داشته باشم. منظورم از نوستالژیک، فضاهایی است که برای مردم سرزمین خودمان جذابیت دارد. زمانی که با سوژه ABCD روبه‌رو شدم، احساس کردم این همان سوژه‌ای است که باید کار کنم و پس از دیدن لوکیشن‌ها (محل‌های فیلم‌برداری) اطمینان حاصل کردم که باید آن را بسازم.

  • نگران نوع تلفیق این دو نکته- یعنی بیان مسائل اجتماعی و نوجوانانه با فضاهای نوستالژیک-  قهرمان نبودید؟

   در قصه فیلم این دو در ارتباط با هم قرار دارند. یکی از چیزهایی که همیشه به آن افتخار کرده‌ایم، فرهنگ ملی‌مان با پشتوانه دینی آن است. این فرهنگ همیشه به گونه‌ای بوده که نوجوانان و جوانان امروزی را هم پاسداری کرده است. حالا اگر این فرهنگ آسیب ببیند چه می‌شود؟ زمانی که ما از آن فرهنگ  خوب گذشته‌مان فاصله بگیریم،  آسیب می‌بینیم. احساسم این بود که این قصه در یک فضای قدیمی و نوستالژیک بهتر معرفی می‌شود، مضمون فیلم ما در باره غیرت است و یکی از ویژگی های مردم بوشهر غیرت‌مندی آنهاست. می‌خواستم این قصه در دوران معاصر ولی در دل یک شهر قدیمی و کهنسال تعریف شود. برای باور ارزش‌های ملی به دنبال فضایی بودم که مردم و تماشاگران آن را بیشتر دوست داشته باشند و به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.

عباس غزالی ، بازیگر نوجوان ABCD ، عکس ها از عبدالحسین موسوی

  • چرا یک نوجوان قهرمان اصلی قصه است و چطور به این قصه رسیدید؟

   یکی از بهترین دوران‌های زندگی‌ام که هنوز هم با آن زندگی می‌کنم، دوران نوجوانی‌ام است. در دوران قبل از انقلاب در مدرسه‌ای اسلامی درس می‌خواندم. آن دوران، توان‌مندی‌ها، قابلیت‌ها و هیجان های مربوط به خود را داشت. فضای مدرسه و محیط دوروبر آن فضای بروز و ظهور این قابلیت‌ها بود. برای من آن دوران فضای پربار، خوب و خاطره‌انگیزی بود. خیلی دوست داشتم آن فضا و حس و حال را در یکی از فیلم‌هایم به تصویر بکشم. فکر می‌کنم آن شور و نشاط و هیجان برای مخاطب- به‌ویژه مخاطب نوجوان- جذاب است. بخشی از قصه فیلم به نوعی تجربه‌های دوران نوجوانی خودم است.

   ساخت این فیلم آن‌چنان اتفاق و تجربه خوب و خوشایندی بود که مجموعه تازه تلویزیونی‌ام هم اختصاص به قشر نوجوان دارد.

کد خبر 66889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز