دوشنبه ۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفیر پاکستان در تهران با بیان اینکه ریگی در پاکستان نیست گفت که کشورش چندی پیش برادر او را دستگیر و به ایران تحویل داد.

سفیر پاکستان در تهران بعد از ظهر دوشنبه (6 آبان) در یک نشست خبری بعد از پایان مراسم روز کشمیر، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر واکنش پاکستان درباره اقدام آمریکا برای خروج نام ملاعمر از فهرست تروریست‌ها گفت: درباره این مساله اطلاعی ندارم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که مساله‌ محاکمه‌ پرویز مشرف درباره ترور بی‌نظیر بوتو تا چه اندازه صحت دارد؟ اظهار کرد: ما این مساله را نشنیده‌ایم و نمی‌توانیم از طرف رئیس‌جمهور صحبت کنیم؛ وی اطلاعات خودش را دارد که ما نداریم.

عباسی درباره حضور خود در عرصه‌های سیاسی و این که آیا این حضور به معنای گسترش روابط با ایران است، گفت: دقیقا دولت سیاسی نحوه تفکرش متفاوت از دولت نظامی است؛ آن‌ها می‌توانند بهتر درک کنند که چه کسی می‌تواند این نقش را بهتر از دیگران ایفا کند. روابط من و خانواده‌ام با ایران این را برای آن‌ها تبیین کرده که من می‌توانم بهتر در ایران کار کنم و ایران هم با من احساس راحتی می‌کند.

او هم‌چنین درباره همکاری پاکستان در دستگیری تروریست‌ها، بیان کرد: مناطقی که گفته می‌شود تروریست‌ها در آن‌ها حضور دارند باعث نگرانی است؛ البته بازیگرانی هم هستند که در این مورد فعالند و بازیگران دیگری هم می‌توانند وجود داشته باشند. درباره عبدالمالک ریگی نیز هیچ اطلاعی نداریم و می‌دانیم که در پاکستان نیست. برادر او را چندی پیش دستگیر کرده و به دولت ایران تحویل دادیم. چند نفر دیگر نیز در زندان هستند و به دستگاه‌های قضایی ارجاع داده شدند.

سفیر پاکستان در تهران افزود: جامعه پاکستان آزاد است و شما می‌توانید مطبوعات آن را ببینید که هر آن چه دوست دارند و حتی علیه اشخاص انتقاداتی دارند می‌نویسند و کسی هم جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد.

وی درباره زمان سفر آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان به ایران گفت: وی حتما به ایران خواهد آمد اما تاریخی برای آن مشخص نشده است. درباره روابط پاکستان و آمریکا نیز باید بگویم که آمریکا دوست قدیمی پاکستان است و در مورد مسائل بین‌المللی از پاکستان حمایت می‌کند و در مواقع بحرانی هم به پاکستان کمک‌های مالی داشته است.

عباسی تصریح کرد: روابط ما با ایران تحت تاثیر روابط با آمریکا قرار نخواهد گرفت؛ دوستی ما با ایران متفاوت از دوستی ما با آمریکا است. پاکستان هم‌چنین از ایران به خاطر برنامه‌ هسته‌‌ای‌اش در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌‌ای حمایت کرده و این درحالی است که کشورهایی که با ایران اعلام دوستی می‌کنند این کار را نکرده‌اند و علیه ایران رای داده‌اند.

او درباره میزان آشنایی‌اش با مردم ایران و فرهنگ آنان گفت: من از یک خانواده شیعه در پاکستان هستم که خانواده من هر ساله چند بار برای زیارت مقبره امام رضا (ع) به ایران می‌آیند و این رابطه اصلی ما با ایران است.

سفیر پاکستان در تهران در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به روابط حسنه‌ آمریکا و پاکستان، موضع اسلام‌آباد درباره مساله‌ هسته‌‌ای ایران تغییر نخواهد کرد؟ بیان کرد: تا آن جا که من اطلاع دارم فشاری بر پاکستان نیست. موقعیت هسته‌‌ای ما هیچ ربطی به موضوع هسته‌یی ایران ندارد. ما یک کشور هسته‌‌ای هستیم و ایران هم در این‌باره تلاش می‌کند، ما هم قبلا حمایت‌مان را از ایران اعلام کردیم.

وی درباره سیاست دولت جدید پاکستان در قبال افرط‌گرایانه مذهبی در این کشور گفت: هیچ کس تروریسم را دوست ندارد و همه علاقمند به مبارزه با آن و ریشه‌کن کردن آن هستند. اگر چنان چه از طریق مصالحه بتوان به این هدف رسید، این امر در اولویت قرار دارد و چنانچه نتوان از طریق مصالحه به آن رسید، باید روش مبارزه با تروریسم را در پیش گرفت. آمریکا به طور مستقیم تحت تاثیر تروریسم قرار گرفته و به همین دلیل حضورش را در افغانستان می‌بینیم. پاکستان هم درباره مبارزه با تروریسم با آمریکا همکاری می‌کند.

او ادامه داد: ما نمی‌دانیم که چه کسی از تروریست‌ها حمایت می‌کند پاکستان کشور آزادی است ولی دولت از سیاست حمایت از تروریسم پیروی نمی‌کند. دولت جدید یک حزب مردمی است و در واقع از مردم مناطق قبایلی خواسته تا خودشان به مبارزه با تروریسم بپردازند؛ بنابراین تا آن جا که مربوط به دولت است دولت به مبارزه با تروریست‌ها می‌پردازد.

سفیر پاکستان در تهران در پایان با اشاره به بحران مالی اقتصادی در جهان گفت: این بحران می‌تواند در پاکستان هم تاثیر بگذارد.

کد خبر 66781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز