گروه سیاسی: وابسته بازرگانی سرکنسولگری ایران در پیشاور پاکستان به وسیله افراد ناشناس ربوده شد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با همشهری گفت: حشمت‌الله عطارزاده ساعت 7 و 45 دقیقه صبح پنجشنبه به همراه راننده و محافظ مسلح خود پس از آنکه چند صد متر از منزلش در منطقه حیات‌آباد دور شد، مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت که محافظ وی در جریان درگیری با این افراد، با شلیک 4 گلوله کشته شد و دیپلمات ایرانی نیز به مکان نامعلومی انتقال یافت.

این مقام مطلع با بیان اینکه روز قبل از حادثه، یک تبعه آمریکایی نیز در نزدیکی سرکنسولگری ایران به وسیله افراد مسلح کشته شد، افزود: قبایل ساکن در ایالت سرحد پاکستان با ارتش این کشور درگیر هستند و در نتیجه تحمل شکست‌های سنگین، پیش از این تهدید به برهم‌زدن امنیت این ایالت و حمله به اماکن دیپلماتیک کرده بودند.

در پیشاور، مرکز ایالت سرحد، فقط 2 کشور ایران و آمریکا سرکنسولگری دارند. تا زمان تنظیم این گزارش، 5 نفر که مظنون به دست داشتن در ربودن کفیل سرکنسولگری ایران بودند، دستگیر شده‌اند، اما هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده نگرفته است.

به گفته رحمان مالک، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور داخلی که روز گذشته در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت و ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، نیروهای محلی طالبان مسئول ربودن دیپلمات ایرانی در ایالت پیشاور هستند.

احضار کاردار پاکستان

پس از وقوع این حادثه، کاردار سفارت پاکستان در غیاب سفیر این کشور در تهران، به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

حمدعلی قانع‌زاده، مدیرکل آسیای غربی این وزارتخانه در جریان احضار نصرالله خان، مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به فراهم نبودن اقدامات و ترتیبات امنیتی در این کشور برای حفظ جان دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون وین را اعلام کرد.

وی افزود: مقام‌های ایرانی انتظار دارند دولت پاکستان با تمام توان و با استفاده از ابزارهای لازم، هرچه سریع‌تر دیپلمات ایرانی را آزاد کند و با سلامتی به آغوش خانواده وی باز‌گرداند.

کاردار سفارت پاکستان هم تأکید کرد که دولت متبوعش تمام توان خود را به کار خواهد بست تا عطارزاده را آزاد کند.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم با محکوم‌کردن این واقعه، مسئولیت جدی دولت پاکستان در ضرورت تلاش برای صیانت از دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک این کشور را گوشزد کرد و گفت: سفارت و سرکنسولگری ایران با مقامات دولت پاکستان و همچنین مقامات محلی در حال پیگیری موضوع هستند.

واکنش اسلام‌آباد

در همین حال، سفارت پاکستان در تهران با انتشار بیانیه‌ای، اقدام تروریست‌های جنایتکار در ربودن یک دیپلمات ایرانی در پیشاور را محکوم و تصریح کرد: اسلام‌آباد تمام تلاش خود را برای آزادی عطارزاده به کار خواهد گرفت. 

در این بیانیه آمده است: یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان به مقامات این کشور دستور داده هر‌چه سریع‌تر اقدام‌های لازم را برای آزادی دیپلمات ایرانی به کار گیرند.

محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز روز پنجشنبه در بیانیه‌ای به دولت ایران اطمینان داد که اسلام‌آباد تمامی اقدامات لازم برای آزادی فوری عطارزاده را اتخاذ می‌کند.

مهر نیز به نقل از محمد سلمان‌خان، رئیس پلیس شهر پیشاور که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، گزارش داد: وابسته بازرگانی سرکنسولگری ایران در این شهر به‌زودی آزاد خواهد شد.

ضابط حیدر، وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در پاکستان هم به ایسنا گفت: پس از وقوع حادثه، آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان این حمله تروریستی را محکوم کرد و ماشاء‌الله شاکری، سفیر ایران در پاکستان نیز با وزیر کشور، مقامات ارشد وزارت امور خارجه پاکستان و استاندار سرحد هم دیدار و اعتراض خود نسبت به شرایط پیش‌آمده را اعلام کرده است.

سابقه ترور اتباع ایران در پاکستان

- 28 آذر 69: صادق گنجی، مدیر خانه فرهنگ ایران در لاهور ترور شد.

- شنبه 5 مهر 76: ترور 2 ایرانی مقیم کراچی که در این شهر به شغل نانوایی مشغول بودند.

در همین سال 5 دانشجوی ایرانی هم در پاکستان ترور شده بودند.

- جمعه 21 تیرماه 87: منصور جوکار، مالک یک رستوران ایرانی در مرکز شهر کراچی به ضرب گلوله چند ناشناس کشته شد.

کد خبر 68320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز