گروه اقتصادی: تصمیم دولت برای تعویق اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و تلاش برای تحقق موضوع از طریق تنظیم و ارائه لایحه‌ای به مجلس، ابهامات جدیدی را در بین مردم به‌وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار ما، اجرای قانون مزبور تا زمان تصویب مجلس و تکلیف مالیات‌هایی که از ابتدای مهر تاکنون و همچنین تا زمان تصمیم جدید مجلس پرداخت شده از مهم‌ترین ابهامات در این زمینه است.

با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، این قانون به‌طور ویژه در مورد تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالا و خدمات که عموم شهروندان هستند به مورد اجرا گذاشته شده است. به‌طور مثال برای یک خودروی صفر کیلومتر 16 میلیونی، خریدار در حدود 230هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است.

یا اینکه در قبال ارائه خدمات پستی شهروندان به میزان مبلغ پرداختی، 3درصد مالیات پرداخت کرده‌اند. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که درصورت اجرایی نشدن این قانون، تکلیف این پرداخت‌کنندگان با توجه به تنوع، گستردگی و پیچیدگی آن‌که از جزئی‌‌ترین تا لوکس‌ترین کالاها و خدمات را شامل می‌شود، چیست؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در حاشیه بازدید از پایگاه جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار، خاطرنشان کرد: همان‌طور که رئیس‌جمهوری در روز ملی صادرات اعلام کردند، دولت در حال تدوین لایحه تعویق یکساله اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است؛ ولی فعلا تعویق اجرای آن فقط شامل اصناف می‌شود و اجرای آن برای سایر بخش‌های اقتصادی ادامه دارد و اگر قرار باشد که تعویق آن به سایر فعالیت‌ها نیز تسری پیدا کند، اعلام می‌شود.

این موضوعی است که مورد تایید سازمان امور مالیاتی نیز قرار دارد. به گفته مقامات سازمان امور مالیاتی، این سازمان مجری قانون است و هم‌اکنون نیز در حال اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است و درصورت تعویق این قانون، درباره افرادی که این مالیات را پرداخته‌اند، در لایحه جدید و توسط دولت و مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد تمامی ابهامات و سؤال‌ها درباره وضعیت مؤدیان و مشمولان مالیات بر ارزش افزوده درصورت تعویق یکساله آن در لایحه‌ای که در هیات‌دولت تصویب خواهد شد، مشخص می‌شود. در این لایحه، دولت درباره اینکه در مدت یکسال تعویق مالیات بر ارزش افزوده، چه سازوکاری اتخاذ شود، تصمیم‌گیری خواهد کرد و درصورت تصویب آن از سوی مجلس، سازمان امور مالیاتی آن را  اجرا می‌کند.

به اعتقاد مقامات این سازمان فعلا نمی‌توان با قطعیت گفت وضعیت افرادی که مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کرده‌اند با تعویق این قانون چه خواهد شد و آیا مالیات پرداختی به آنان پس داده خواهد شد یا خیر؟

لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها 2هفته دیگر به مجلس ارائه می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی  گفت: تدوین لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در کارگروه طرح تحول اقتصادی به پایان رسیده و به هیات دولت ارسال شده است. وی افزود: کار بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها طی حداکثر 2هفته آینده در هیات دولت نیز به پایان می‌رسد و سپس به مجلس ارسال خواهد شد.

حسینی این لایحه را دارای 3محور اصلی اصلاح قیمت‌ها، روش‌های بازتوزیع یارانه‌ها و جبران قیمت‌ها و نظام مالی (مدیریت منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌) اعلام کرد. حسینی درخصوص 6 محور دیگر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها  اضافه کرد: بسیاری از این موارد نیازمند لایحه نیستند، اما لوایح مربوط به مالیات و گمرک تا پایان ماه جاری در کارگروه آماده و برای تصویب به دولت می‌رود و در نهایت تقدیم مجلس خواهد شد.

وی درخصوص بررسی حذف 3 صفر در کارگروه تحول اقتصادی، بیان داشت: کلیت حذف 3 صفر از پول ملی مورد تایید کارگروه تحول اقتصادی قرار گرفته و هم‌اکنون بانک مرکزی در حال مطالعه زمینه‌ها و جزئیات اجرایی آن است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره اثرات کاهش قیمت نفت بر اقتصاد کشورمان تصریح کرد: بودجه امسال، بودجه‌ای کاملا با احتیاط بوده و قیمت نفت در آن 55 دلار برای هر بشکه پیش‌بینی شده است در حالی که قیمت نفت در حال حاضر حدود 73 دلار است، بنابراین وضعیت منابع و ذخایر ارزی کشور مناسب است و مشکلی برای کشور پیش‌بینی نمی‌شود.

کد خبر 66504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز