با وجود آنکه مهلت 2ماهه رئیس‌جمهور به وزیر اقتصاد در فراهم کردن بسترهای لازم برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد اصناف، تمام شده اما هنوز اجرای این قانون در بلاتکلیفی به سرمی‌برد.

‌قانون مالیات بر ارزش افزوده خرداد‌ماه امسال به تصویب نهایی مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و از ابتدای مهرماه اجرای آن آغاز شد، اما به سبب بسترسازی ناکافی و آشنایی نداشتن اهالی بازار و اصناف، اجرای این قانون در مرحله نخست عملیاتی شدن با مشکلاتی مواجه شد.

در نهایت، اعتراض اصناف و تعطیلی برخی بازارها موجب شد 18مهرماه، رئیس‌جمهور در دستوری وزیر اقتصاد را موظف کند در مدت 2 ماه برنامه عملیاتی و راهکارهای مناسب برای اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده را تدوین کند.

احمدی‌نژاد همچنین دستور داد تا زمان ابلاغ دستور‌العمل‌های لازم و تمهید شرایط مناسب، اقدامات مربوط به اخذ هر نوع وجوه در اجرای این قانون متوقف شود.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور 29مهرماه در مراسم روز ملی صادرات اعلام کرد: دولت تصمیم گرفته است لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارسال کند که تعویق مالیات بر ارزش افزوده را تا یکسال تمدید کند.

با وجود اینکه مهلت 2ماهه رئیس‌جمهور به وزیر اقتصاد برای فراهم کردن تمهیدات اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اصناف 2روز است که پایان یافته و حدود 50روز نیز از وعده ارائه لایحه تعویق یکساله این قانون می‌گذرد، اما هنوز نه مذاکرات با اصناف به نتیجه رسیده و نه خبری از لایحه تعویق اجرای مالیات بر ارزش افزوده است.

در این شرایط، مالیات بر ارزش افزوده هم‌اکنون به‌طور ناقص در حال اجراست و به گفته رئیس شورای اصناف کشور هنوز هیچ تاریخی برای اجرایی شدن این قانون برای اصناف قابل پیش‌بینی نیست.

از سوی دیگر، برخی نمایندگان مجلس نیز مصرند که تعویق 2ماهه اجرای این قانون برای اصناف و همچنین اجرای ناقص آن، هر دو اقدامی خلاف مقررات است.

البته در مقابل این موضع، وزیر اقتصاد اعتقاد دارد که دولت براساس ماده 18 قانون مالیات بر ارزش افزوده، اختیار دارد که اجرای آن را برای بخشی از مؤدیان به تعویق بیندازد.

احتمال اولویت‌بندی اصناف در پیوستن به قانون مالیات بر ارزش افزوده

تازه‌ترین اخبار درباره اجرای مالیات بر ارزش افزوده برای اصناف حکایت از آن دارد که درصورت فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای این قانون، اصناف در پیوستن به آن از طریق اتحادیه‌ها اولویت‌بندی می‌شوند.

به گزارش ایرنا، قاسم نوده‌فراهانی، رئیس شورای اصناف با اعلام این خبر افزود: به‌طور طبیعی صنوف با توجه به نحوه فعالیت و درآمد با هم تفاوت دارند که این موضوع مهم در اولویت‌بندی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. وی‌ خاطرنشان کرد: ‌در جلسه‌ای که 25 آذر‌ماه 87 با حضور مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور برگزار می‌شود، درخصوص اولویت‌بندی‌ها بحث خواهد شد.

نوده‌فراهانی با بیان اینکه هیچ تاریخی برای اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اصناف قابل پیش‌بینی نیست، ‌گفت: اکنون برنامه‌ریزی‌های کارشناسی در قالب کارگروه‌ها برای بررسی نحوه پیوستن اصناف به این قانون در حال انجام است. وی تصریح کرد: ‌پس از ارائه آموزش‌های لازم به صنوف در نقاط مختلف کشور، اجرای این قانون امکان‌پذیر است.

کد خبر 70424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز