همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری از تصمیم دولت برای تقدیم لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی خبر داد که براساس آن برای برطرف شدن مشکل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و فراهم کردن زمینه اجرای آن، یک سال تقاضای مهلت شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای محمود احمدی نژاد در جمع تولیدکنندگان و صادرکنندگان برگزیده کشور بار دیگر بر مردمی کردن اقتصاد ایران تاکید کرد و گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که دولت به طور کامل از تصدی گری‌های اقتصادی جدا شود و استعدادهای بی پایان مردمی در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور قرار گیرد.

رئیس جمهور افزود: امروز هم بخش خصوصی و مردمی ما راه خود را یافته و هم مرزبندی کارهای دولتی به سرعت در حال شفاف شدن است.

آقای احمدی نژاد با قدردانی از تلاش های تولید کنندگان و صادرکنندگان کشور در رساندن میزان صادرات به بیست و یک میلیارد دلار در سال گذشته، گفت: با افتخار و اطمینان خاطر می‌گویم همان گونه که توانستیم در سه سال اخیر صادرات غیرنفتی را از 7 میلیارد دلار به 21 میلیارد دلار در سال افزایش دهیم به زودی می‌توانیم جشن برابری صادرات غیرنفتی و واردات را برگزار کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش سرانه مصرف در داخل و افزایش صادرات گفت: این نشانه ظرفیت بسیار بالای موجود در کشور است که باید به درستی از آن بهره ببریم.

احمدی نژاد با اشاره به تاخیر در پرداخت جوایز صادراتی در کشور گفت : وزارت بازرگانی قول داده است از سی ام مهر، جایزه هر صادراتی را که از گمرکات کشور انجام شود به محض تحویل اسناد آن به سازمان توسعه تجارت، پرداخت کند.

رئیس جمهور درباره اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواسته‌ام که آرام تر و با حوصله و تبادل نظر و همکاری اتحادیه‌ها و اصناف سازوکار لازم را برای اجرای این قانون فراهم کند و دولت به زودی لایحه‌ای در این زمینه تقدیم مجلس خواهد کرد.

احمدی نژاد افزود: دولت و مردم در نظام اسلامی نقطه مقابل هم نیستند و باید مردم برای اجرای قانون مالیات برارزش افزوده آماده شوند.

رئیس جمهور همچنین از استفاده نشدن از ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی برای صادرات سخن گفت و تاکید کرد: باید هم دولت و هم بخش‌های کشاورزی و صادرات بسیج شوند و موانع صدور محصولات کشاورزی و حضور قوی ایران در بازارهای بین المللی غذا را بردارند.

احمدی نژاد با اشاره به اهمیت نقش محصولات کشاورزی در استقلال ملت‌ها گفت: امسال باید کشاورزان ما به صورت گسترده‌ای گندم بکارند تا هم خلأ ناشی از خشکسالی جبران، و هم معادل آن صادر شود.

رئیس جمهور خطاب به تولید کنندگان و صادرکنندگان گفت: هم در داخل کشور هم در عرصه جهانی فضا برای حضور و تحرک شما آماده تر شده که لازمه استفاده درست از این فضا انسجام، برنامه ریزی و اعتلای این بخش است.

وی با اشاره به تجربه صدها ساله دیگر کشورهای توسعه یافته در این زمینه افزود: باید تشکل‌های صنعتی، صنفی و تخصصی و اتاق‌های بازرگانی و معادن تغییر ساختار و شکل داده شوند تا با ظرفیت بالاتری در میدان رقابت‌های فشرده جهانی عرض اندام کنند و دولت در این زمینه پشتیبان سیاسی آن‌هاست.

رئیس جمهور همچنین از افزایش میزان حمایت دولت از صادرات کشور و اختصاص پنج میلیارد دلار برای بانک توسعه صادرات خبر داد.

وی با اشاره با بحران موجود در ا قتصاد جهانی به ویژه کشورهای غربی گفت: اقتصاد مبتنی بر نظام سرمایه داری، ظالمانه و رو به اضمحلال است و این بهترین فرصت برای جایگزینی الگوی اقتصاد اسلامی مبتنی بر اخلاق و ارزش‌های انسانی، و ماموریت بزرگ امروز ماست.

احمدی نژاد افزود: ملت ایران به مسائل جهان و اقتصاد نگاه فرهنگی، آرمانی، انسانی و عادلانه دارد و باید در این زمینه با درس آموزی از حادثه بزرگ اضمحلال سرمایه داری، امکانات و ظرفیت‌های خود را بشناسیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هیچ تصمیمی ازجمله اختصاص و تزریق دو هزار و پانصد میلیارد دلار نخواهد توانست اقتصاد سرمایه داری رو به اضمحلال کنونی را نجات دهد، تصریح کرد: علت این اضمحلال، ظلم و غارت ثروت ملت ها و منتقل کردن مشکلات اقتصاد غرب به دیگر کشورها از طرق گوناگون و اجرای سیاست‌های ظالمانه از طریق بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بوده است.

احمدی نژاد افزود: امروز هم آنان تصمیم گرفته‌اند مشکلات خود را از طریق تحمیل به دیگران برطرف کنند و اقتصاد خود را نجات دهند .

وی گفت: هنگام غارت ثروت ملت‌ها دیگران را شریک نمی‌کنند اما هنگامی که برای اقتصاد غربی‌ها مشکلاتی پدید می‌آید آن را بحران جهانی قلمداد می‌کنند و می‌خواهند از منابع دیگران آن را حل کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: شرایط به وجود آمده برای ایران بسیار تاریخی و استثنایی است و ما باید الگوی تعامل اقتصادی سالم و براساس عدالت، انسانیت و انصاف را در دنیا راه بیندازیم.

احمدی نژاد تاکید کرد: باید اعتماد را براساس پاکی، دلسوزی و اخلاق که در فرهنگ ما نهفته است در جهان جلب کنیم و تاکنون این فرهنگ همواره از طریق بازرگانان ایرانی به سراسر دنیا منتقل شده است.

وی تصریح کرد: من ایمان و اعتقاد قلبی دارم که ملت ایران همان گونه که در ماموریت‌های گوناگون خود سربلند و موفق بوده، امروز نیز با استفاده از این فرصت خواهد توانست اقتصاد ایران را الگو سازد و این هنرنمایی صادرکنندگان و تولید کنندگان است.

رئیس جمهور در این مراسم، به شماری از صادرکنندگان نمونه کشور در سال 1387، لوح سپاس و جوایزی اهدا کرد.

کد خبر 66275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز