گروه اقتصادی: با وجود اینکه هنوز 2هفته از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نگذشته مقاومت‌ها و بعضا تلاش‌ها برای به تاخیر انداختن از یک سو و معاف‌کردن برخی بخش‌ها به‌صورت موقت از سوی دیگر در بدنه دولت و خارج از آن تشدید شده است.

به گزارش خبرنگار ما، در آستانه اجرای این طرح برخی مسئولان اصناف از آماده نبودن صنوف برای اجرای این طرح خبر دادند و این موضع با اجرای طرح همچنان ادامه دارد.

این موضع‌گیری البته محدود به اصناف نشد و در تازه‌ترین اظهار نظر، یک مقام دولتی یعنی وزیر صنایع و معادن خواستار تاخیر در اجرای این قانون شده‌است.

علی اکبر محرابیان دیروز در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی صنعت در تهران، درباره مالیات بر ارزش افزوده گفت: برای اجرای بهتر این قانون، بررسی تاخیر در اجرای قانون نظام مالیات بر ارزش افزوده را در دستور کار داریم اما تاخیر در اجرای این قانون فعلاً در مرحله بررسی است.

وی در عین حال افزود: قانون نظام مالیات بر ارزش افزوده ظرفیت مناسبی دارد و اگر به درستی اجرا شود، دریافت مالیات عادلانه‌تر خواهد شد.

این موضع‌گیری و بروز مقاومت‌ها در حالی است که قانون مالیات بر ارزش افزوده از چند سال پیش مورد توجه بوده و به‌صورت آزمایشی به اجرا در‌آمده است و حتی از مدتی پیش تبلیغات مناسب برای آمادگی دست‌اندرکاران و اصناف جهت اجرای آن صورت گرفت ولی ظاهرا از سوی بخش‌های تولیدی و تجاری کشور اجرای این طرح جدی گرفته نشده‌است.

قانون مالیات بر ارزش افزوده را باید در چارچوب اصلاحات اقتصادی ارزیابی کرد که لازمه آن اجماع عمومی و ازخودگذشتگی فعالان اقتصادی و پذیرش واقعی آن است وگرنه این طرح نیز به مانند طرح‌های دیگر یا اجرا نمی‌شود یا به‌صورت ناقص به اجرا در‌می‌آید که بسیار پرهزینه خواهد بود.

در این میان همراهی و هماهنگی دستگاه‌های دولتی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

در همین حال فارس گزارش داد برخی از اصناف‌ اصفهان شروع به کاهش فعالیت و در نهایت در یک اعتراض دسته‌جمعی اقدام به اعتصاب و تعطیلی بازارهای خود برای روشن شدن تکلیف‌شان در برابر این قانون کرده‌اند.

در پی این اعتراض صبح دیروز صنف لوازم خانگی اصفهان به نشانه اعتراض، بازار بزرگ هندوها را تعطیل کرد.

این صنف معتقد است، مصرف‌کننده این مالیات‌ها را قبول ندارد، زیرا با اجرای این قانون ناچار است برای پرداخت 3درصد مالیات خود، این رقم را بر قیمت کالای مورد استفاده مصرف‌کننده افزوده که در نهایت منجر به کاهش قدرت خرید آنها و کسادی بازار می‌شود.

همچنین بازار طلا که از پررونق‌‌ترین و پردرآمدترین بازار اصفهان است به‌دلیل اجرای این قانون مالیاتی هیچگونه خرید و فروشی انجام نداد.

افزایش سهم بخش صنعت از تسهیلات بانکی

وزیر صنایع و معادن همچنین از افزایش سهم بخش صنعت از منابع و تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: پرداخت تسهیلات 5 میلیارد دلاری به صنایع کشور نیز آغاز شده است و ادامه دارد.

وی افزود: شرکت‌های مشمول این تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و برخی از بانک‌ها نیز پرداخت تسهیلات را آغاز کرده‌اند.

محرابیان بر تامین به‌موقع نقدینگی بخش صنعت و معدن تاکید و خاطرنشان کرد: با توافق بانک مرکزی، کمیته حمایت از تولید تشکیل شده و قرار است هر تولید‌کننده متناسب با ظرفیت تولید خود از تسهیلات بانکی برخوردار شود.

کد خبر 65005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز