مجلس شورای اسلامی، جلسه‌ای غیرعلنی با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برگزار کرد

محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی اداره جلسه را بر عهده داشت، پیش از شروع جلسه غیرعلنی خطاب به مسئولان گفت: از تجربه مالیات بر ارزش افزوده در اجرای طرح تحول اقتصادی درس بگیرند. وی اظهار داشت: باید از تجربه‌ اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده درس گرفت و در بررسی ابعاد گسترده سیاسی، اجتماعی و اقتصادی طرح تحول اقتصادی و تدوین برنامه دقیق، مدرن، جامع و قابل دفاع در مجامع علمی و دانشگاهی اصرار ورزید.

نایب رئیس مجلس افزود: فقط با تدوین برنامه جامع اجرایی با زما‌ن‌بندی دقیق و ناظر به واقعیات اجتماعی می‌توان مانع آسیب‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی طرح تحول اقتصادی شد. وی تصریح کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان قانونی جامع، علمی، مدرن، عادلانه و با ظرفیت بالای انعطاف مورد وفاق جریانات سیاسی داخلی و ثمره تلاش بیش از 2 دهه دولت‌ها و مجلس شورای اسلامی است.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه از اظهارات اصناف مختلف چنین بر می‌آید که برخی از مجریان و بسیاری از مؤدیان، آشنایی لازم نسبت به محتوا و ابعاد مختلف از جمله معافیت‌ها نداشته و فرصت کافی برای تبیین و توجیه صورت نگرفته است، عنوان کرد: بنابراین ضروری است اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی انجام شود. ابوترابی‌فرد تاکید کرد: امروز اصناف کشور برخلاف مشکلات اقتصادی و فشار استکبار جهانی، بیشترین همکاری را با دولت داشته و کمترین هزینه را برای نظام داشته‌اند. وی خاطرنشان کرد: دولت باید اصناف و بازاریان را مشاورانی امین، لایق و توانا دانسته و از نظرات دلسوزانه آنان در اداره امور اقتصادی کشور به‌طور وافر بهره کافی را ببرد.

نتیجه جلسه با عرب مازار

محمدرضا میرتاج الدینی، عضو هیأت رئیسه مجلس پس از پایان جلسه علنی با عرب مازار، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، گفت: بخشی از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اصناف و بازاریان به‌دلیل رفع اشکال‌ها متوقف شده است. به گزارش مهر، وی اظهار داشت: رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در این جلسه ابهام‌ها و اشکال‌های به‌وجود آمده در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را توضیح داد و تاکید کرد که اجرای این قانون درباره اصناف و بازاریان تا رفع اشکال‌ها و ابهام‌های موجود متوقف شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس‌جمهوری می‌تواند با اختیار‌های قانونی خود اجرای قانون را متوقف کند عنوان کرد: اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده متوقف نشده بلکه بخشی از اجزای آن برای اصناف و بازاریان به‌منظور رفع اشکال‌ها متوقف شده است. نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: این قانون شامل اصنافی است که گردش مالی سالانه آنها بالای 300 میلیون تومان است. این شرایط باعث شده که این قانون شامل بسیاری از بازاریان و اصناف نشود اما در عمل اشکالاتی به‌وجود آمده و باعث ابهاماتی در اجرا شده است.

کد خبر 65916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز