شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: از ابتدای مهر ماه امسال قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی خواهد شد

مالیات بر ارزش افزوده به معنای مالیات بر مصرف نبوده و در چرخه تولید هر گامی که برای تولید یک کالا برداشته می‌شود، مشمول اخذ این مالیات خواهد بود.

این شیوه دریافت مالیات موجب خواهد شد تا اقتصاد ایران که از قبل زیر زمینی بوده، زیرزمینی‌تر شده و فعالان اقتصادی برای فرار از پرداخت مالیات به اقتصاد پنهان و  زیرزمینی روی می‌آورند.

با این روند در واقع می‌توان گفت مالیات بر ارزش افزوده، فقط مالیاتی برای بخش تولید است و تولید‌کنندگان کالا و خدمات به‌دلیل افزایش هزینه تمام شده  زیان خواهند دید؛

چرا که اخذ مالیات از بخش‌های تولیدی که در دسترس هستند بهتر از سایر بخش‌هایی که به شکل زیرزمینی و پنهان فعالیت می‌کنند، امکانپذیر بوده و به نوعی رواج اقتصاد پنهان محسوب می‌شود.

همچنین اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مراحل مختلف تولید کالا و خدمات، افزایش هزینه و قیمت تمام شده تولید را به‌دنبال داشته و آثار تورمی انکارناپذیری در اقتصاد کشورمان را به ارمغان می‌آورد.

از سوی دیگر  مالیات بر ارزش افزوده تنها در برخی کشورها مانند کشورهای اروپایی که دارای نظام اقتصادی با ساختار پیشرفته‌ای بوده، اجرایی شده و حتی در آمریکا نیز چنین مالیاتی دریافت نمی‌شود.

بنابراین از آنجا که هنوز در کشورمان زمینه مساعدی برای اخذ مالیات‌های معمولی وجود ندارد، اخذ مالیات بر ارزش افزوده آثار اقتصادی چندان مثبتی را در بخش تولید به همراه نخواهد داشت

کد خبر 63233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز