همشهری آنلاین: دادگاهی در تایلند روز سه شنبه 21 اکتبر تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق تایلند را به اتهام فساد مالی مجرم شناخت و به طور غیابی وی را به دوسال زندان محکوم کرد.

به گزارش سی ان ان، اتهام فساد مالی تاکسین شیناواترا مربوط به معامله یک قطعه زمین درب دوران نخست وزیری وی می‌شود.

به موجب قانون اساسی تایلند وزرای این کشور و همسرانشان در زمانی که در مقام وزارت هستند، از طریق آژانس‌های دولتی نمی‌توانند نسبت به خرید زمین اقدام کنند.

همسر تاکسین شیناواترا متهم است که با استفاده از نفوذ سیاسی همسرش زمینی بایر را از طریق یک آژانس دولتی به یک سوم ارزش واقعی آن خریداری کرده است.

تاکسین شیناواترا که دارای ثروت میلیاردی است، همچنین متهم به سوءاستفاده از سیستم نظارتی در تایلند و جهت دادن فعالیت‌های سیاسی دولت این کشور برای تامین منافع خانواده خویش است.

تاکسین شیناواترا در مقابل، جندین بار ادعاها مبنی بر دست داشتن وی و اعضای خانواده‌اش در کار‌های غیر قانونی را رد کرده است.

حزب تاکسین شیناواترا پیش از برکناری وی از قدرت در کودتای بدون خونریزی سپتامبر 2006، دوبار در تایلند به پیروزی دست یافته بود.

شیناواترا پس از برکناری از قدرت به تبعیدی خودخواسته به بریتانیا رفت. اما او پس از پیروزی متحدانش از حزب قدرت خلق در ماه دسامبر سال 2007 تایلند بازگشت.

در ماه اوت سال جاری، شیناواترا پیش از برگزاری جلسه دادگاه مربوط به قطعه زمینی که همسرش خریده بود از تایلند خارج شد و به انگلستان رفت، او در توجیه این اقدام خود گفت که تصور نمی‌کرد، پرونده وی به طور منصفانه در دادگاه‌های تایلند مورد رسیدگی قرار بگیرد.

تاکسین شیناواترا که دارای ثروتی میلیاردی است پیشتر مالک باشگاه منچستر سیتی بود، او این باشگاه را در سال جاری فروخت.

در هفته‌های اخیر نیز تایلند شاهد تظاهرات و اعتصابات گسترده ضد دولتی بوده است، حزب ائتلاف خلق برای دمکراسی، در زمان نخست وزیری ساماک سوندراوج ادعا کرده بود که دولت ساماک به نمایندگی از تاکسین شیناواترا اداره کشور را در دست دارد.[بسته شدن سه فرودگاه تایلند در پی اعتراضات ضد دولتی]

حزب ائتلاف خلق برای دمکراسی پیش از کناره گیری سوندراوج مدعی شده بود که دولت وی قصد دارد با بازنگری در قانون اساسی این کشور نسبت به رسیدگی به اتهامات فساد مالی تاکسین شیناواترا ممانعت به عمل آورد.

سوندراوج نه به دلیل اعتراضات گسترده مخالفان که به دلیل حضور در یک برنامه آشپزی از مقام خود برکنار شد.

سوندراوج پس از اعلام حکم دادگاه قانون اساسی تایلند مبنی بر اینکه وی با پذیرش وجوهی برای اجرای یک برنامه تلویزیونی آشپزی، قانون اساسی را نقض کرده است، از مقام خود کناره گیری کرد.

پس از برکناری سوندراوج، سونگچای سونگساوات داماد تاکسین شیناواترا که در ابتدا در مقام  نخست وزیر موقت تایلند جایگزین نخست وزیر مستعفی شده بود، با برگزاری یک جلسه با فرماندهان نیرو‌های مسلح و رئیس پلیس بانکوک، به دلیل بازگشت آرامش در خیابان‌های بانکوک وضعیت اضطراری در پایتخت تایلند را لغو کرد.

سونگچای سونگساوات سپس با رای مجلس نمایندگان تایلند به نخست وزیری این کشور برگزیده شد.[داماد تاکسین شیناواترا، نخست وزیر تایلند شد]

کد خبر 66372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز